پاسخ درس دوم علوم کلاس سوم: خوراکیها
پاسخ فعالیتهای درس ۲ علوم سوم دبستان
**فعالیت صفحه ۱۴**
مواد خوراکی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
* **گروه خوراکیهای جانوری:** این خوراکیها از حیوانات به دست میآیند. مانند: شیر، پنیر، ماست، تخممرغ و گوشت.
* **گروه خوراکیهای گیاهی:** این خوراکیها از قسمتهای مختلف گیاهان به دست میآیند. مانند: گندم (که نان از آن درست میشود)، برنج، سیب، هویج و کاهو.
**فعالیت صفحه ۱۵**
در این فعالیت باید با کمک بزرگترتان، یک ساندویچ سالم درست کنید. برای مثال یک ساندویچ نان و پنیر و سبزی. سپس مواد به کار رفته در آن را در جدول قرار دهید و بنویسید که هر ماده از کجا به دست آمده است (از گیاه یا جانور).
مثال:
| نام ماده | منبع |
| :— | :— |
| نان | گیاه (گندم) |
| پنیر | جانور (شیر گاو یا گوسفند) |
| سبزی | گیاه |
| گوجه فرنگی | گیاه |
**فعالیت صفحه ۱۶**
در این فعالیت باید با توجه به عکسها، توضیح دهید که هر خوراکی از کجا به دست میآید.
مثال:
* **نان:** از گندم که یک گیاه است به دست میآید.
* **ماست:** از شیر دام (مانند گاو یا گوسفند) به دست میآید.
* **آبمیوه:** از میوهها که روی درختان (گیاهان) میرویند به دست میآید.
* **تخممرغ:** از پرندگان (جانوران) به دست میآید.
**فعالیت صفحه ۱۷**
در این صفحه باید با توجه به تصاویر، مسیر به دست آمدن یک خوراکی را به ترتیب شماره گذاری کنید.
مثال برای به دست آمدن نان:
1. کاشتن دانه گندم در زمین.
2. رشد کردن گندم.
3. درو کردن و جدا کردن دانههای گندم.
4. آرد کردن گندم.
5. پختن خمیر نان در نانوایی.
**فعالیت صفحه ۱۸**
در این فعالیت باید با توجه به تصاویر، مسیر به دست آمدن یک خوراکی جانوری را به ترتیب شماره گذاری کنید.
مثال برای به دست آمدن پنیر:
1. شیر دوشیدن از دام (مانند گاو).
2. انتقال شیر به کارخانه.
3. تبدیل شیر به پنیر در کارخانه.
4. بستهبندی و ارسال پنیر به مغازه.
5. خرید پنیر و استفاده از آن.
**فعالیت صفحه ۱۹**
در این فعالیت باید با توجه به عادتهای غذایی خود و دوستانتان، یک غذای سالم و یک غذای کمتر سالم مثال بزنید و دلیل آن را بنویسید.
مثال:
* **غذای سالم:** نان و پنیر و گردو. زیرا این غذا انرژی لازم را به بدن میرساند و برای رشد مفید است.
* **غذای کمتر سالم:** پفک و شکلات. زیرا خوردن زیاد آنها باعث کمبود اشتها برای خوردن غذای اصلی میشود و ممکن است به دندانها آسیب بزند.
**فعالیت صفحه ۲۰**
در این فعالیت باید با توجه به تصاویر، غذاهای یک مهمانی را ببینید و غذاهای سالم را انتخاب کنید. معمولاً غذاهایی مانند لوبیا، میوه، شیر و غذاهای خانگی جزو گزینههای سالم هستند.

**عنوان درس: درس دوم – خوراکیها | موضوع: یادگیری مرحلهبهمرحله | پایه: سوم دبستان**
در این درس با انواع خوراکیها و فواید آنها آشنا میشویم. خوراکیها به بدن ما انرژی میدهند و کمک میکنند تا سالم و قوی باشیم.
بعضی از خوراکیها مانند نان، برنج و سیبزمینی به ما انرژی میدهند تا بتوانیم کارهای روزانه خود را انجام دهیم. بعضی دیگر مانند گوشت، تخممرغ و حبوبات به رشد بدن کمک میکنند و ماهیچههای ما را قوی میسازند. همچنین میوهها و سبزیها باعث میشوند بدن ما ویتامینهای لازم را دریافت کند و بیمار نشویم.
بهتر است از همه گروههای غذایی به اندازه مناسب استفاده کنیم تا بدن سالمی داشته باشیم. خوردن صبحانه کامل نیز بسیار مهم است زیرا پس از یک شب استراحت، بدن به انرژی نیاز دارد تا بتواند فعالیتهای روز را شروع کند.
یادمان باشد که برای حفظ سلامتی، از خوردن زیاد شیرینی و شکلات خودداری کنیم و به جای آن از میوههای تازه استفاده کنیم.
جواب فعالیت های درس 2 علوم سوم ابتدایی
درس دوم: غذاها
**پاسخ تمرین صفحه ۱۴ علوم سوم**
**پاسخ مقایسه صفحه ۱۵ علوم سوم**
**پاسخ ایستگاه فکر صفحه ۱۵ علوم سوم**
**پاسخ گفتوگو صفحه ۱۵ علوم سوم**
**پاسخ گفتوگو صفحه ۱۶ علوم سوم**
**پاسخ گفتوگو صفحه ۱۷ علوم سوم**
**پاسخ تمرین صفحه ۱۸ علوم سوم**
جواب فعالیت صفحه ۱۴ علوم سوم
در گروه خود، لیستی از غذاها و خوراکیهایی که در طول یک روز میخورید، تهیه کنید و آن را در یک جدول یادداشت کنید.
| صبحانه | نان، پنیر، عسل، کره، خامه، شیر و … |
| نهار | برنج ، گوشت، ماست، سبزی و … |
| شام | سوپ، ماکارونی، کتلت، سالاد و … |
مقایسه صفحه ۱۵ علوم سوم
لیست مواد غذایی که در تمرین صفحه قبل نوشتید را با جدول گروههای اصلی غذا مقایسه کنید.
در لیست شما کدام یک از گروههای غذایی وجود دارد؟
پاسخ: گروه شیر و لبنیات و انواع گوشت، گروه نان و غلات مانند برنج و ماکارونی، گروه روغنها و چربیها، و همچنین گروه سبزیجات و میوهها.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۱۵ علوم سوم
با نگاهی به چیزهایی که هر روز میخوریم، اسم خوراکیهایی را بنویسید که برای تندرستی ما خوب نیستند.
پاسخ:
– پفک
– غذاهای فوری و آماده
– آبمیوههای کارخانهای و غیرطبیعی
– چیپس
– سوسیس
جواب گفت و گو صفحه ۱۵ علوم سوم
آش رشته یکی از خوراکهای سنتی و محبوب ایرانی است. برای تهیه این غذا از چند گروه مختلف مواد غذایی استفاده میشود. این مواد شامل:
– حبوبات: مانند نخود، لوبیا و عدس
– لبنیات: کشک که به آش طعم خاصی میدهد
– سبزیها: سبزی مخصوص آش، پیاز و نعناع خشک
– چربیها: روغن برای تفت دادن نعناع و پیاز
– رشته: که از آرد گندم درست میشود
این مواد در کنار هم، غذایی مقوی و خوشمزه را تشکیل میدهند.
جواب گفت و گو صفحه ۱۶ علوم سوم
خیلی از خوراکیهای بستهبندی شده، حاوی مواد نگهدارنده و افزودنیهای مجاز هستند. از شما میخواهیم که در گروه خود، فهرستی از خوراکیهای بستهبندیشدهای که معمولاً مصرف میکنید، تهیه کنید. سپس با دقت نوشتههای روی بستهبندی آنها را بخوانید و مشخص کنید کدام یک از این خوراکیها مواد نگهدارنده یا افزودنیهای مجاز دارند. در نهایت، دربارهٔ نقش این مواد در تولید و نگهداری خوراکیها با معلم خود گفتوگو کنید.
پاسخ: مواد نگهدارنده باعث میشوند خوراکیها برای مدت بیشتری تازه بمانند.
جواب گفت و گو صفحه 17 علوم سوم
با همکلاسیهایتان در مورد بهترین روشها و مکانهای نگهداری از مواد غذایی مختلف صحبت کنید و نتیجه را به کلاس ارائه دهید.
پاسخ:
– چربیها باید در ظرفهای دربسته نگهداری شوند.
– گوشت و ماهی باید در جای بسیار سرد نگهداری شوند.
– تخممرغ، لبنیات، سبزیجات و میوهها بهتر است در محیط خشک و خنک مانند یخچال نگهداری شوند.
– حبوبات، بیسکویت، ماکارونی، نان و برنج نیز باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم سوم
با کمک معلم و دوستان کلاس، یک غذای محلی و خوشمزه درست کنید. در آشپزی این غذا از چه موادی استفاده کردید؟ به نظر شما این غذا برای کدام وعده روز خوب است؟ دلیلتان چیست؟
پاسخ: سالاد الویه با موادی مثل مرغ، سیبزمینی، تخممرغ، خیارشور، نخودفرنگی و سس درست شده است. این غذا به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف، یک وعده کامل و مقوی محسوب میشود. میتوان از آن در وعدههای صبحانه، ناهار، شام و حتی به عنوان یک میانوعده مفید استفاده کرد.
