در ادامه، پاسخهای درس دهم کتاب نگارش کلاس چهارم ابتدایی، مربوط به صفحات ۵۹ تا ۶۲، آورده شده است.
**صفحه ۵۹**
**درک مطلب**
۱. پاسخ شما به این سوال باید بر اساس داستانی که در کتاب خواندهاید، داده شود.
۲. پاسخ این سوال نیز بستگی به محتوای درس دارد و باید از متن کتاب استخراج شود.
۳. برای این قسمت هم باید با توجه به داستان درس، پاسخ مناسب را بنویسید.
**صفحه ۶۰**
**واژهسازی**
در این بخش باید کلمههای جدیدی بسازید. برای مثال:
– کتاب + خانه = کتابخانه
– ورزش + گاه = ورزشگاه
– دارو + خانه = داروخانه
**صفحه ۶۱**
**نگارش**
۱. در این قسمت باید یک بند (پاراگراف) درباره موضوعی که معلم مشخص میکند یا موضوعی از کتاب، بنویسید. در نوشته خود از نشانههای گذاری مانند نقطه و ویرگول به درستی استفاده کنید.
۲. برای این سوال باید یک متن کوتاه درباره یکی از فعالیتهای مدرسه، مانند مراسم صبحگاه، بنویسید و احساسات خود را در آن زمان توصیف کنید.
**صفحه ۶۲**
**درست و نادرست**
پاسخ این سوالات به صورت درست یا نادرست است و باید با دقت به متن درس، جواب داده شود.
**کلمهسازی**
در این بخش باید با استفاده از کلمههای داده شده، واژههای جدید و معناداری بسازید. برای مثال:
– با اضافه کردن “گاه” به “پای” میشود “پایگاه”.
– با اضافه کردن “خانه” به “آش” میشود “آشخانه”.

**عنوان درس: باغچه کودکان**
**موضوع: پاسخ فعالیتها**
**پایه: چهارم دبستان**
در این بخش، پاسخ سوالات و فعالیتهای درس ارائه میشود تا دانشآموزان عزیز بتوانند با مقایسه پاسخ خود با پاسخهای صحیح، یادگیری بهتری داشته باشند.
**فعالیت اول:**
در این قسمت، از دانشآموزان خواسته شده است تا درباره گیاهان و چگونگی رشد آنها توضیح دهند. گیاهان برای رشد به نور خورشید، آب و خاک مناسب نیاز دارند. آنها با جذب آب و مواد معدنی از خاک و استفاده از نور خورشید، غذاسازی میکنند و رشد میکنند.
**فعالیت دوم:**
در این فعالیت، دانشآموزان باید مراحل کاشت یک دانه را به ترتیب بنویسند. ابتدا دانه در خاک مناسب کاشته میشود، سپس به آن آب داده میشود. بعد از چند روز، دانه جوانه میزند و کمکم به یک گیاه کوچک تبدیل میشود. با ادامه مراقبت و آبیاری، گیاه رشد میکند و بزرگ میشود.
**فعالیت سوم:**
در این بخش، از دانشآموزان خواسته شده است که فواید درختان را بیان کنند. درختان هوای تازه تولید میکنند، سایهای خنک ایجاد میکنند و به زیبایی طبیعت کمک میکنند. همچنین، میوههای درختان منبع غذایی برای انسانها و حیوانات هستند.
**فعالیت چهارم:**
در این قسمت، دانشآموزان باید درباره اهمیت مراقبت از گیاهان توضیح دهند. مراقبت از گیاهان باعث میشود آنها بهتر رشد کنند و محیط زندگی ما سرسبز و زیبا شود. اگر از گیاهان مراقبت نکنیم، آنها پژمرده میشوند و از بین میروند.
امیدواریم با انجام این فعالیتها، دانشآموزان عزیز بیشتر با طبیعت و اهمیت مراقبت از آن آشنا شوند.
جواب سوالات درس 10 نگارش چهارم دبستان
درس دهم: راهنمای صفحات کتاب نگارش کلاس چهارم
در این بخش، به پاسخهای درس دهم کتاب نگارش پایهٔ چهارم میپردازیم. برای یافتن پاسخ هر بخش، به صفحهٔ مورد نظر مراجعه کنید.
* **صفحه ۵۸ (املا و دانش زبانی)**: در این صفحه، تمرینهایی برای تقویت مهارت املایی و درک بهتر زبان فارسی قرار دارد.
* **صفحه ۵۹ (املا)**: این صفحه به طور ویژه به تمرین و یادگیری بیشتر درسهای املا اختصاص یافته است.
* **صفحه ۶۰ (هنر و سرگرمی)**: در این بخش، با انجام فعالیتهای خلاقانه و سرگرمکننده، مطالب درسی را بهتر یاد میگیرید.
* **صفحه ۶۱ (درک متن)**: این صفحه شامل تمرینهایی برای سنجش میزان درک شما از متنی است که خواندهاید.
* **صفحه ۶۲ (نگارش)**: در این قسمت، شما با انجام تمرینهای مختلف، مهارت نوشتن و انشای خود را تقویت میکنید.
املا و دانش زبانی صفحه ۵۸ نگارش چهارم
با توجه به مطالبی که در این درس خواندهاید، جای خالی کلمات را پر کنید.
| سرگذشت | خویش | اقامت | خشنود |
| نمی پذیرد | اطفال | تصویر | استعدادشان |

۲- با توجه به متن درس، جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.
جبار باغچهبان پس از تمام کردن دوره مکتب، نزد پدرش **شغل** بنایی و قنادی را آموخت. پدر او در ساخت **طاق** مسجد و گچبری مهارت زیادی داشت؛ اما هیچیک از این کارها روحیه پرانرژی و ذهن کنجکاو او را **راضی** نمیکرد. او که با عشق فراوان به خدمت مردم علاقه داشت، پس از **انتخاب** شدن به عنوان معلم، به فکر تأسیس یک کودکستان در تبریز افتاد.
۳- نمودار جملههای زیر را رسم کنید.
| حکیم اندیشید. | مینا خندید. | مهرداد خوابید. |
![]() |
![]() |
![]() |
در این درس، دانش آموزان با مفهومِ درستکاری و صداقت آشنا میشوند. آنها یاد میگیرند که راستگویی و امانتداری چه تأثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی دارد. درستکاری مانند نوری است که راه را روشن میکند و به انسان کمک میکند تا در مسیر درست قدم بردارد.
این درس با ارائه داستانها و مثالهای گوناگون، نشان میدهد که چگونه یک فرد درستکار، اعتماد دیگران را جلب میکند و چگونه این اعتماد، روابط بین انسانها را محکمتر و زیباتر میسازد. برعکس، دروغگویی و خیانت میتواند این پیوندهای اعتماد را از بین ببرد و باعث ناراحتی و آسیب شود.
هدف اصلی این است که دانشآموزان به اهمیت راستگویی در همهٔ جنبههای زندگی پی ببرند و آن را به عنوان یک اصل مهم در رفتار خود قرار دهند.
املا صفحه ۵۹ نگارش چهارم
با توجه به متنی که در درس خواندید، کلمههایی را که دارای حروف مشخص شده هستند، پیدا کنید و در جای خود بنویسید.

قـ ق:
پاسخ: محبت، شیرینیفروشی، رونق، اشتیاق، نقاشی، منقل، طاق، سکونت، اتاق، قطعه
عـ ـعـ ـع ع:
پاسخ: استعداد، شعر، کار و تلاش، معلمی، ناتوان، شعله، جامعه، پرتلاش، ذوق، اختراع
۲- پنج جمله از درس را که به نظرتان جالب است، بنویسید.
پاسخ:
۱) من هم مثل بقیه بچهها در مدرسه درس میخواندم.
۲) هیچکدام از این کارها، ذهن کنجکاو و روحیه پرشر و شور مرا راضی نمیکرد.
۳) فهمیدم که شغل معلمی راه بهتری برای خدمت به مردم و جامعه است.
۴) روزها و شبهای زیادی را صرف ساختن الفبای مخصوص برای ناشنوایان کردم تا موفق شدم.
۵) روز امتحان این بچهها در تبریز، حیاط و پشت بام مدرسه پر از مردمی بود که برای دیدن آنها آمده بودند.
هنر و سرگرمی صفحه 60 نگارش چهارم
در این درس، واژههایی را بیابید که با حروف نوشتهشده در داخل بادبادکها شروع میشوند. سپس آن کلمات را به ترتیب در ردیفهای مربوط به هر بادبادک یادداشت کنید.

در زندگی روزمره، ما با افرادی روبرو میشویم که ممکن است از ما بدگویی کنند یا عیبهای ما را بگویند. این رفتار میتواند دلهای ما را بشکند و باعث ناراحتیمان شود. در چنین مواقعی، بهترین کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که صبر پیشه کنیم و با گفتار و رفتار نیک، پاسخ آنان را بدهیم.
قرآن کریم در این زمینه میفرماید:
**”وَلا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ”**
این آیه به ما میآموزد که چگونه با بدی دیگران برخورد کنیم. اگر کسی با ما بدرفتاری کرد، ما نباید با بدی پاسخ او را بدهیم. بلکه باید با خوبی و نیکی با او رفتار کنیم. وقتی ما با بدی، با بدی پاسخ ندهیم و در عوض خوبی کنیم، همان کسی که با ما دشمنی داشت، کمکم تغییر میکند و مانند یک دوست صمیمی با ما رفتار خواهد کرد.
این روش، نه تنها باعث آرامش دلهای ما میشود، بلکه دشمنی را از بین میبرد و محبت را جایگزین آن میکند.
درک متن صفحه ۶۱ نگارش چهارم
در درس «باغچه اطفال»، جملههایی که با «اما»، «ولی» و «زیرا» به هم پیوند خوردهاند را پیدا کنید و در جای خالی بنویسید.
پاسخ:
– از این راه، خرج خانواده را تأمین میکرد، اما مغازه قنادی او رونق چندانی نداشت.
– پدر و مادر این بچهها هرگز فکر نمیکردند فرزندانشان بتوانند خواندن و نوشتن یاد بگیرند؛ ولی وقتی سال تحصیلی تمام شد، آنها هم مثل بقیه امتحان دادند و قبول شدند.
– نزد پدرم، شغل بنایی و قنادی را آموختم؛ ولی هیچکدام از این کارها با روحیه پرجنبوجوش و ذهن کنجکاو من جور درنمیآمد.
– روز امتحان این دانشآموزان در تبریز، حیاط و پشتبام مدرسه پر از مردمی بود که برای تماشا آمده بودند؛ زیرا برای آنها باورکردنی نبود که کودکان کمشنوا هم بتوانند بخوانند.
– پدرم در طاقزنی مسجد و گچکاری مهارت داشت؛ اما در تمام ماههای سال امکان کار بنایی برایش فراهم نبود.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
جواب نگارش صفحه 62 کلاس چهارم
متنی برای بازنویسی ارائه نکردهاید. لطفاً متن مورد نظر خود را قرار دهید تا آن را به صورت کامل و با رعایت تمامی نکات درخواستی شما بازنویسی کنم.

کوچ پرستوها
وقتی هوا کمکم سرد میشود، پرستوها به فکر کوچ میافتند. آنها همه با هم جمع میشوند و دستهجمعی به سرزمینهای گرمسیر پرواز میکنند. آنجا غذا به اندازه کافی پیدا میشود و میتوانند زمستان را به راحتی سپری کنند.
پرستوها راه دراز و سختی را در پیش دارند. آنها باید از کوههای بلند، دریاهای بزرگ و بیابانهای خشک عبور کنند. اما خداوند به آنها توانایی داده است که این راه طولانی را به خوبی طی کنند و به مقصد برسند.
وقتی بهار دوباره از راه میرسد و هوا گرم میشود، پرستوها دوباره به خانه و لانههای قدیمی خود بازمیگردند. آنها با شادی و هیاهو به استقبال بهار میروند و زندگی تازهای را شروع میکنند.



