**صفحه ۱۸**
**فعالیت اول: انتخاب و تصمیمگیری**
هر روز، ما در موقعیتهای مختلفی قرار میگیریم که باید بین دو یا چند گزینه، یکی را انتخاب کنیم. به این کار **انتخاب** میگویند. وقتی انتخاب ما با فکر کردن و بررسی نتیجههای آن انجام شود، به آن یک **تصمیمگیری خوب** گفته میشود.
برای نمونه، انتخاب بین خریدن یک خوراکی مقوی مانند میوه یا یک خوراکی کمفایده مانند شکلات، یک موقعیت انتخاب است. اگر ما با توجه به فایده و ضرر هرکدام، میوه را انتخاب کنیم، یک تصمیمگیری درست انجام دادهایم.
—
**صفحه ۱۹**
**فعالیت دوم: مراحل یک تصمیمگیری خوب**
برای اینکه بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم، بهتر است این مراحل را دنبال کنیم:
1. **روشن کردن موضوع:** اول باید دقیقاً بدانیم چه تصمیمی میخواهیم بگیریم. مثلاً “کدام کتاب را برای کتابخوانی هفته آینده انتخاب کنم؟”
2. **پیدا کردن گزینهها:** تمام انتخابهای ممکن را لیست میکنیم. مثلاً “کتاب الف”، “کتاب ب” و “کتاب ج”.
3. **بررسی خوبیها و بدیها:** برای هر گزینه، نتیجههای خوب و بد آن را در نظر میگیریم. کتاب الف داستان جالبی دارد اما ممکن است خواندنش سخت باشد. کتاب ب آسان است اما شاید کوتاه باشد.
4. **انتخاب بهترین گزینه:** با مقایسه نکات مثبت و منفی، گزینهای را برمیگزینیم که فکر میکنیم بهترین نتیجه را برای ما دارد.
5. **بررسی نتیجه:** بعد از اجرای تصمیم، میبینیم که آیا انتخاب ما درست بوده یا نه. این کار به ما کمک میکند در آینده تصمیمهای بهتری بگیریم.
—
**صفحه ۲۰**
**فعالیت سوم: تمرین عملی**
حالا بیایید این مراحل را در یک موقعیت واقعی تمرین کنیم.
**موقعیت:** شما میخواهید برای اوقات فراغت خود یک فعالیت انتخاب کنید.
1. **موضوع تصمیم:** “چگونه از وقت آزاد خود بهترین استفاده را ببرم؟”
2. **گزینههای پیشرو:**
* بازی با تبلت
* کمک در کارهای خانه
* مطالعه یک کتاب غیردرسی
* ورزش کردن
3. **بررسی خوبیها و بدیها:**
* **بازی با تبلت:** سرگرمکننده است اما ممکن است زمان زیادی بگیرد و برای چشم مضر باشد.
* **کمک در کارهای خانه:** باعث خوشحالی خانواده میشود و به دیگران کمک میکند اما ممکن است حوصلهسربر باشد.
* **مطالعه کتاب:** اطلاعات ما را زیاد میکند و دایره لغات را گسترش میدهد اما نیاز به تمرکز دارد.
* **ورزش کردن:** برای سلامتی بدن بسیار مفید است و انرژی ما را افزایش میدهد اما به فضای کافی نیاز دارد.
4. **انتخاب نهایی:** با در نظر گرفتن همه جوانب، شاید بهترین انتخاب این باشد که وقت خود را بین چندین کار تقسیم کنیم. مثلاً کمی کمک در خانه، سپس کمی مطالعه و در آخر کمی ورزش. به این ترتیب از فواید چندین فعالیت بهرهمند میشویم.
با تمرین این روش، کمکم مهارت ما در تصمیمگیریهای مهم زندگی نیز بیشتر خواهد شد.

**عنوان درس: انتخاب و تصمیمگیری**
**موضوع: مرحله به مرحله**
**پایه: ششم دبستان**
گاهی در زندگی با موقعیتهایی روبرو میشویم که باید بین دو یا چند گزینه، یکی را انتخاب کنیم. این انتخابها میتوانند کوچک یا بزرگ باشند. برای مثال، ممکن است بخواهیم بین خرید یک کتاب یا یک اسباببازی یکی را انتخاب کنیم، یا حتی در مورد مسیر زندگی خود تصمیم بگیریم.
تصمیمگیری خوب نیازمند فکر کردن و بررسی دقیق است. اگر بدون فکر عمل کنیم، ممکن است بعداً پشیمان شویم. در این درس میآموزیم که چگونه میتوانیم با طی کردن مراحل ساده، انتخابهای بهتری داشته باشیم.
**مراحل تصمیمگیری درست:**
1. **مشکل یا موقعیت را به خوبی بشناسیم:**
ابتدا باید بدانیم دقیقاً با چه مسئلهای روبرو هستیم. برای مثال، اگر قرار است بین شرکت در کلاس ورزش یا کلاس نقاشی یکی را انتخاب کنیم، باید بفهمیم که هر کدام چه فوایدی دارند و چه چیزهایی را از دست میدهیم.
2. **گزینههای مختلف را پیدا کنیم:**
سعی کنیم تمام راهحلهای ممکن را یادداشت کنیم. حتی گزینههایی که در نگاه اول کماهمیت به نظر میرسند، ممکن است ایدههای خوبی باشند.
3. **نتایج هر گزینه را بررسی کنیم:**
برای هر انتخاب، خوب و بد آن را در نظر بگیریم. چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟ آیا این انتخاب با ارزشهای ما سازگار است؟
4. **یکی را انتخاب کنیم:**
پس از بررسی، بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب میکنیم.
5. **بررسی نتیجه:**
بعد از اجرای تصمیم، ببینیم آیا به هدفمان رسیدهایم یا نه. این کار به ما کمک میکند در آینده تصمیمهای بهتری بگیریم.
به یاد داشته باشید:
تصمیمگیری بخش مهمی از زندگی است. با تمرین و دقت، میتوانیم این مهارت را در خود تقویت کنیم و انتخابهای هوشمندانهتری داشته باشیم.
جواب سوالات انتخاب و تصمیم گیری تفکر ششم
انتخاب صفحه مورد نظر:
پاسخ تمرینهای درس «انتخاب و تصمیمگیری» کتاب تفکر و پژوهش ششم
پاسخ تمرین صفحه ۱۸ (فعالیت فردی)
پاسخ تمرین صفحه ۱۹ (فعالیت گروهی)
پاسخ بخش گفتوگو کنید صفحه ۱۹
جواب کار فردی صفحه 18 تفکر و پژوهش ششم
لطفاً ابتدا جدول زیر را به تنهایی و به طور کامل پر کنید.
| ردیف | نام منطقه | دلایل شما برای انتخاب |
| 1 | کیش | دارای تفریحات آبی ، جا های دیدنی تاریخی و معروف |
| 2 | اصفهان | دارای جاذبه های تاریخی مثل پل ها و خانه های قدیمی |
| 3 | رامسر | دست رسی به دریا خزر و مناطق سرسبز ، مراکز خرید ، جاذبه های گردشگری و … |
جواب کار گروهی صفحه 19 تفکر و پژوهش ششم
اکنون با همگروهیهای خود گفتوگو کنید و پس از تبادل نظر، جدول را بر پایه نظری که همه اعضای گروه روی آن توافق دارید، پر کنید.
| ردیف | نام منطقه | دلایل شما برای انتخاب |
| 1 | کیش | |
| 2 | اصفهان | |
| 3 | رامسر |
جواب گفت و گو کنید صفحه 19 تفکر و پژوهش ششم
نتایج و کارهای گروهها را روی تابلو بنویسید، بدون اینکه اسم شهرها یا مناطق را دوباره تکرار کنید.
یکی از شهرها یا مناطق را به طور شانسی انتخاب کنید. افرادی که آن مکان را انتخاب کردهاند، باید دلیل انتخاب خود را توضیح دهند.
برای انتخاب این سه منطقه یا شهر، به چه ویژگیهایی از مهمان توجه کردید؟ آنها را لیست کنید.
پاسخ: به علاقهمندیها، خواستهها، هدف سفر و میزان هزینهای که در نظر داشت، توجه کردم.
دوباره سوال اول درس را مرور کنید و بعد جدول زیر را پر کنید.

