معنی درس آداب مطالعه فارسی ششم با کلمات و مخالف (شانزدهم)

**درس شانزدهم: آداب درست خواندن و درس خواندن**

**معنی واژه‌ها:**

* **آداب:** روش‌های درست و پسندیده برای انجام کاری
* **مطالعه:** خواندن و یادگیری
* **هدف:** مقصود و خواسته‌ای که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم
* **تمرکز:** توجه کامل و جمع کردن حواس روی یک کار
* **حوصله:** شکیبایی و آرامش برای انجام کارها
* **برنامه:** نقشه و طرح از پیش تعیین شده برای انجام کارها
* **پیشرفت:** بهتر شدن و حرکت به جلو
* **کوشا:** سختکوش و پرتلاش
* **سودمند:** مفید و با فایده
* **نظم:** ترتیب و قاعده داشتن

**واژه‌های مخالف (متضاد):**

* تمرکز ⇔ حواس‌پرتی
* حوصله ⇔ بی‌حوصلگی
* پیشرفت ⇔ پسرفت
* کوشا ⇔ تنبل
* سودمند ⇔ بی‌فایده
* نظم ⇔ بی‌نظمی

**واژه‌های هم‌خانواده:**

* مطالعه ⇔ مُطالعه، مُطالِع
* هدف ⇔ هَدَف، اهدا
* برنامه ⇔ برنامه‌ریزی، مُبرنِج
* پیشرفت ⇔ پیش، پیشرو، پیشوا

معنی درس آداب مطالعه فارسی ششم با کلمات و مخالف (شانزدهم)

**عنوان درس: روش درست خواندن و یادگیری**
**بخش: درک معنای واژه‌ها و شعرها**
**پایه: ششم دبستان**

در این درس، می‌آموزیم که چطور معنی کلمه‌ها و شعرها را بهتر بفهمیم.
وقتی با کلمه‌ای ناآشنا روبرو می‌شویم، باید به دنبال معنای آن باشیم.
گاهی کلمه‌ها چندین معنی دارند و باید با توجه به جمله، معنای درست را انتخاب کنیم.

برای درک شعر نیز باید به احساس و پیامی که شاعر می‌خواهد برساند، توجه کنیم.
شعرها گاهی با زبان زیبا و تصویرهای ذهنی همراه هستند.
با تمرین و دقت، می‌توانیم لذت بیشتری از خواندن شعر ببریم و مفهوم آن را درک کنیم.

یادگیری معنی واژه‌ها و شعرها به ما کمک می‌کند بهتر بخوانیم، بهتر بنویسیم و با دنیای اطرافمان ارتباط بهتری برقرار کنیم.

معنی کلمات و متضاد و هم خانواده درس آداب مطالعه

انتخاب بخش مورد نظر:
شرح واژه‌ها، مخالف و هم‌معنی‌های درس آداب مطالعه
توضیح درس آداب مطالعه فارسی پایه ششم
معنی واژه‌های درس ۱۶ آداب مطالعه فارسی ششم
واژه‌های کلیدی برای دیکته درس ۱۶ فارسی ششم

درس شانزدهم: آداب مطالعه

معنی درس آداب مطالعه فارسی ششم

بدان که خواندن و شنیدن داستان، سودهای زیادی دارد:

نخست: انسان از زندگی و سرگذشت پیشینیان آگاه می‌شود.

دوم: وقتی از شگفتی‌های جهان می‌شنود، نگاهش به قدرت خداوند بزرگ‌تر و روشن‌تر می‌شود.

سوم: وقتی از رنج و سختی‌هایی که مردم گذشته کشیده‌اند باخبر می‌شود، می‌فهمد که هیچ‌کس در زندگی از مشکلات در امان نبوده است و این دانستن به او آرامش می‌دهد.

چهارم: وقتی می‌شنود که فرمانروایی و ثروت پادشاهان گذشته از بین رفته است، دلش از ثروت و دنیا سرد می‌شود و می‌فهمد که دنیا به هیچ‌کس وفادار نمانده است.

پنجم: پندهای بسیار و تجربه‌های فراوانی به دست می‌آورد.

و خداوند بلندمرتبه به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «ای محمّد، ما از قصّه‌های رسولان و خبرهای پیغمبران، بر تو می خوانیم. آنچه بدان، دل را ثابت گردانیم و فایده های کلّی تو را حاصل گردد». (قرآن کریم، سوره ی هود، آیه ی ۱۲۲)

پس روشن شد که در داستان‌های گذشتگان سود زیادی وجود دارد و خواننده، گوینده و شنونده همگی از آن بهره می‌برند. اگر بپرسند: قصه‌خوانی چند گونه است؟ بگو: دو گونه؛ نخست: گفتن حکایت و داستان، دوم: خواندن شعر.

اگر بپرسند: آداب حکایت‌گویی چیست؟ بگو:

نخست: پیش از بیان قصه، باید آن را نزد استادی خوانده و تمرین کند تا هنگام گفتن دچار مشکل نشود.

دوم: باید با سرعت و مهارت مناسب سخن بگوید و بی‌تجربه نباشد.

سوم: باید بداند هر گروهی به چه سخنی علاقه دارند و بیشتر همان را بیان کند.

چهارم: گاهی در میان نثر خود از شعر استفاده کند؛ چرا که بزرگان گفته‌اند: شعر در قصه‌گویی مانند نمک در غذاست؛ اگر کم باشد، بی‌مزه است و اگر زیاد باشد، شور می‌شود. پس باید میانه‌روی کرد.

پنجم: سخنان دروغ و غیرواقعی نگوید که نزد مردم بی‌ارزش شود.

اگر بپرسند: آداب شعرخوانی چیست؟ بگو:

نخست: باید با آهنگ مناسب بخواند.

دوم: شعر را چنان بخواند که در دل شنوندگان بنشیند.

سوم: اگر بیتی سخت و پیچیده بود، معنای آن را برای شنوندگان توضیح دهد.

چهارم: چنان نخواند که شنونده خسته و بی‌حوصله شود.

پنجم: در آغاز یا پایان، نام شاعر را ببرد و برای او فاتحه و تکبیر بگوید.

معنی کلمات درس ۱۶ آداب مطالعه فارسی ششم

احوال: به معنی وضعیت‌ها و شرایط مختلف زندگی است.
عجایب: یعنی چیزهای شگفت‌انگیز و باورنکردنی.
گشاده: یعنی باز، روان، یا گسترده.
محنت: به معنای رنج و سختی است.
شدت: یعنی سختی زیاد و دشواری.
بند: به طناب یا ریسمان گفته می‌شود.
تسلی: یعنی آرام کردن و کاهش دادن غم دیگران.
زوال: به معنی از بین رفتن و نابودی است.
ملک: یعنی پادشاهی یا کشور.
سلاطین: به پادشاهان و فرمانروایان گفته می‌شود.
عبرت گرفتن: یعنی پند گرفتن و درس آموختن از اتفاقات.
بی‌شمار: یعنی بسیار زیاد و غیرقابل شمارش.
تعالی: به معنای بلندمرتبه و برتر است.
رسولان: یعنی پیامبران و فرستادگان الهی.
ثابت: یعنی پایدار و استوار.
حکایت: به داستان و روایت گفته می‌شود.
نظم: یعنی شعر و سخن آهنگین.
ادا کردن: یعنی انجام دادن یا بیان کردن.
بر: به معنای نزد یا به سوی است.
فرو نماند: یعنی درمانده و ناتوان نشدن.
چست: یعنی چابک و سریع.
خام: یعنی بی‌تجربه و ناپخته.
لایق: یعنی سزاوار و شایسته.
راغب: یعنی علاقه‌مند و مایل.
نثر: یعنی نوشته‌ای که شعر نباشد.
شرح: یعنی توضیح دادن.
مستمع: یعنی شنونده.
ملول: یعنی غمگین و ناراحت.
فاتحه: یعنی آغاز و شروع.
تکبیر: یعنی گفتن «الله‌اکبر».
وقت وقت: یعنی گاهی اوقات.
آراسته: یعنی منظم و زیبا.
طعام: یعنی غذا.
دیگ: یعنی ظرف بزرگ پخت‌وپز.
اعتدال: یعنی میانه‌روی.
محال: یعنی غیرممکن.
گزاف: یعنی دروغ و گزافه‌گویی.
سبک: یعنی پست و بی‌ارزش.
آداب: یعنی رسم‌ها و عادات.

کلمات مهم املایی درس ۱۶ فارسی ششم

احوال زندگی – سختی‌ها – آرامش – رنج و مشکلات – شگفتی‌ها – دوم – سوم – نابودی – پادشاهان – پند گرفتن – پایدار – چابک و فرز – شایسته – خواندن نظم – نثر – علاقه‌مند – میانه‌روی غیرممکن – زیاده‌گویی – شنونده – گفتن «الله اکبر» – خواندن سوره حمد – قصه‌گویی

پیام درس
در این بخش، پاسخ دو پرسش درسی ارائه می‌شود که در واقع مفهوم اصلی درس را بیان می‌کند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *