پاسخ تمرین های درس بیست و دوم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم
**فعالیت ۱: در کلاس**
– با توجه به نقشه و اطلاعاتی که در درس داده شده، درباره موقعیت جغرافیایی و اهمیت استان خود تحقیق کنید و در کلاس ارائه دهید.
**فعالیت ۲: با خانواده**
– درباره مکان های تاریخی، فرهنگی و دیدنی استان خود با خانواده گفتگو کنید. برنامه ریزی کنید تا در فرصتی مناسب از یکی از این مکان ها دیدن نمایید.
**فعالیت ۳: به صورت گروهی**
– در گروه، درباره یکی از شخصیت های مهم علمی، ادبی یا تاریخی استان خود اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به صورت یک پوستر یا گزارش ساده به کلاس ارائه دهید.
**فعالیت ۴: فردی**
– بنویسید که برای معرفی و شناساندن استان خود به دیگران، چه کارهایی می توانید انجام دهید.

مردم ایران در برابر استبداد و زورگویی بیگانگان ایستادند. آنها با همدلی و شجاعت، برای آزادی و حفظ استقلال کشورشان تلاش کردند. این مبارزه، بخش مهمی از تاریخ پرافتخار ایران است که نشان میدهد وقتی مردم متحد باشند، میتوانند در برابر ستم بایستند و از میهن خود دفاع کنند.
گام به گام درس بیست و دوم مطالعات ششم
انتخاب صفحه مورد نظر:
راهنمای درس بیست و دوم مطالعات ششم
پاسخ سوالات صفحه ۱۴۲ مطالعات ششم
سوالات صفحه ۱۴۶ مطالعات ششم
فعالیت ۶ صفحه ۱۴۶ مطالعات ششم
فعالیت ۷ صفحه ۱۱۸ مطالعات ششم
راهنمای مطالعات ششم / درس بیست و دوم: پیکار مردم ایران با سلطه خارجی
جواب فعالیت صفحه 142 مطالعات ششم
**۱- با نگاه کردن به نقشه بالا، نام چند شهری را که از سمت زمین مورد حمله ارتش عراق قرار گرفتند، بیان کنید.**
پاسخ: خرمشهر، آبادان، اهواز، سوسنگرد، دزفول، اندیمشک، ایلام، قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب، نوسود، مریوان
**۲- به کمک معلم خود و با استفاده از یک نقشه استانهای ایران، استانهایی که با کشور عراق هممرز هستند را مشخص کرده و بنویسید.**
پاسخ: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان
فعالیت صفحه 146 مطالعات ششم
۳- شهر خرمشهر در کدام استان قرار گرفته است؟ روی نقشه، جای آن را مشخص کنید.
پاسخ: استان خوزستان
۴- پیام امام خمینی (ره) در شروع جنگ تحمیلی را مطالعه کنید و توضیح دهید منظور ایشان چه بود؟
پاسخ: منظور امام خمینی (ره) این بود که مردم ایران با توکل به خدا، حکومت پهلوی را که توسط قدرتهای جهانی پشتیبانی میشد، سرنگون کردند و در برابر استعمار ایستادند. بنابراین، نباید از صدام که در مقایسه با آن قدرتها ضعیفتر بود، هراسی داشته باشند. ملت باید قوی باشد و به خدا اعتماد کند.
۵- شعر معروف «ممد نبودی» که درباره شهید جهانآرا سروده شده، در کلاس پخش شود و همه با هم آن را بخوانند.
پاسخ:
ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته / خون یارانت پر ثمر گشنته
ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته / خون یارانت پر ثمر گشنته
آه و واویلا … کو جهانآرا / نور دو چشمان تر ما / ای نخل غلتیده به خون / اشکی از شادی / همچو من بفشان … روز آزادی / خیل یاران را … خیز و یاری کن / دشت شادی را … آبیاری کن.
فعالیت 6 صفحه 146 مطالعات ششم
ابتدا روی یک کاغذ، یک نمودار علت و معلولی بکشید. سپس به صورت خلاصه، دلایل اصلی جنگ تحمیلی را در بخش مربوط به علتها در این نمودار یادداشت کنید.
| علت ها | معلول |
| قطع منافع کشورهای استعمارگر پس از انقلاب اسلامی در ایران | جنگ تحمیلی ایران و عراق |
| حمایت ایران از مبارزه ی مردم مظلوم فلسطین | |
| عدم آمادگی کافی نیروهای نیروهای مسلح نظامی ایران برای دفاع |
فعالیت 7 صفحه 118 مطالعات ششم
چهارم خرداد در تقویم، روز مقاومت و پایداری نام گرفته است. این روز به دلیل مقاومت و استواری مردم شهر دزفول در دوران جنگ انتخاب شده است. در آن زمان، دزفول بارها مورد حمله موشکی قرار گرفت، اما مردم این شهر با شجاعت و پایداری در برابر این حملات ایستادگی کردند. به همین دلیل، چهارم خرداد به عنوان نماد مقاومت دزفول و مردم آن در تاریخ کشور ثبت شده است.
