جواب فعالیت های درس 22 مطالعات ششم

پاسخ تمرین های درس بیست و دوم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم

**فعالیت ۱: در کلاس**
– با توجه به نقشه و اطلاعاتی که در درس داده شده، درباره موقعیت جغرافیایی و اهمیت استان خود تحقیق کنید و در کلاس ارائه دهید.

**فعالیت ۲: با خانواده**
– درباره مکان های تاریخی، فرهنگی و دیدنی استان خود با خانواده گفتگو کنید. برنامه ریزی کنید تا در فرصتی مناسب از یکی از این مکان ها دیدن نمایید.

**فعالیت ۳: به صورت گروهی**
– در گروه، درباره یکی از شخصیت های مهم علمی، ادبی یا تاریخی استان خود اطلاعات جمع آوری کنید و نتیجه را به صورت یک پوستر یا گزارش ساده به کلاس ارائه دهید.

**فعالیت ۴: فردی**
– بنویسید که برای معرفی و شناساندن استان خود به دیگران، چه کارهایی می توانید انجام دهید.

جواب فعالیت های درس 22 مطالعات ششم

مردم ایران در برابر استبداد و زورگویی بیگانگان ایستادند. آن‌ها با همدلی و شجاعت، برای آزادی و حفظ استقلال کشورشان تلاش کردند. این مبارزه، بخش مهمی از تاریخ پرافتخار ایران است که نشان می‌دهد وقتی مردم متحد باشند، می‌توانند در برابر ستم بایستند و از میهن خود دفاع کنند.

گام به گام درس بیست و دوم مطالعات ششم

انتخاب صفحه مورد نظر:
راهنمای درس بیست و دوم مطالعات ششم
پاسخ سوالات صفحه ۱۴۲ مطالعات ششم
سوالات صفحه ۱۴۶ مطالعات ششم
فعالیت ۶ صفحه ۱۴۶ مطالعات ششم
فعالیت ۷ صفحه ۱۱۸ مطالعات ششم

راهنمای مطالعات ششم / درس بیست و دوم: پیکار مردم ایران با سلطه خارجی

جواب فعالیت صفحه 142 مطالعات ششم

**۱- با نگاه کردن به نقشه بالا، نام چند شهری را که از سمت زمین مورد حمله ارتش عراق قرار گرفتند، بیان کنید.**
پاسخ: خرمشهر، آبادان، اهواز، سوسنگرد، دزفول، اندیمشک، ایلام، قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب، نوسود، مریوان

**۲- به کمک معلم خود و با استفاده از یک نقشه استان‌های ایران، استان‌هایی که با کشور عراق هم‌مرز هستند را مشخص کرده و بنویسید.**
پاسخ: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان

فعالیت صفحه 146 مطالعات ششم

۳- شهر خرمشهر در کدام استان قرار گرفته است؟ روی نقشه، جای آن را مشخص کنید.
پاسخ: استان خوزستان

۴- پیام امام خمینی (ره) در شروع جنگ تحمیلی را مطالعه کنید و توضیح دهید منظور ایشان چه بود؟
پاسخ: منظور امام خمینی (ره) این بود که مردم ایران با توکل به خدا، حکومت پهلوی را که توسط قدرت‌های جهانی پشتیبانی می‌شد، سرنگون کردند و در برابر استعمار ایستادند. بنابراین، نباید از صدام که در مقایسه با آن قدرت‌ها ضعیف‌تر بود، هراسی داشته باشند. ملت باید قوی باشد و به خدا اعتماد کند.

۵- شعر معروف «ممد نبودی» که درباره شهید جهان‌آرا سروده شده، در کلاس پخش شود و همه با هم آن را بخوانند.
پاسخ:
ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته / خون یارانت پر ثمر گشنته
ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته / خون یارانت پر ثمر گشنته
آه و واویلا … کو جهان‌آرا / نور دو چشمان تر ما / ای نخل غلتیده به خون / اشکی از شادی / همچو من بفشان … روز آزادی / خیل یاران را … خیز و یاری کن / دشت شادی را … آبیاری کن.

فعالیت 6 صفحه 146 مطالعات ششم

ابتدا روی یک کاغذ، یک نمودار علت و معلولی بکشید. سپس به صورت خلاصه، دلایل اصلی جنگ تحمیلی را در بخش مربوط به علت‌ها در این نمودار یادداشت کنید.

علت ها معلول
قطع منافع کشورهای استعمارگر پس از انقلاب اسلامی در ایران جنگ تحمیلی ایران و عراق
حمایت ایران از مبارزه ‌ی مردم مظلوم فلسطین
عدم آمادگی کافی نیروهای نیروهای مسلح نظامی ایران برای دفاع

فعالیت 7 صفحه 118 مطالعات ششم

چهارم خرداد در تقویم، روز مقاومت و پایداری نام گرفته است. این روز به دلیل مقاومت و استواری مردم شهر دزفول در دوران جنگ انتخاب شده است. در آن زمان، دزفول بارها مورد حمله موشکی قرار گرفت، اما مردم این شهر با شجاعت و پایداری در برابر این حملات ایستادگی کردند. به همین دلیل، چهارم خرداد به عنوان نماد مقاومت دزفول و مردم آن در تاریخ کشور ثبت شده است.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *