پاسخ تمرینهای بخش حکایت تربیت (درس تفکر و سبک زندگی پایه هفتم) – صفحات ۶۰، ۶۱ و ۶۲
**پاسخ فعالیت صفحه ۶۰:**
**بخش اول: درک مطلب**
* **هدف اصلی داستان:** این حکایت به ما میآموزد که برای یادگیری و تربیت صحیح، باید از روش درست و اصولی استفاده کرد. همانطور که یک گل برای رشد به نور ملایم خورشید و آب کافی نیاز دارد، یک انسان نیز برای تربیت شدن به محبت، صبر و روشهای درست نیازمند است. استفاده از زور و روشهای خشن، نه تنها نتیجهی خوبی ندارد، بلکه ممکن است باعث نابودی استعدادها شود.
**پاسخ فعالیت صفحه ۶۱:**
**بخش دوم: تحلیل و بررسی**
* **مقایسهی رفتارها:** در این داستان، دو روش متفاوت برای تربیت دیده میشود. یک روش که همراه با ملایمت، صبر و درک است و روش دیگر که با عجله و خشونت همراه است. نتیجه به وضوح نشان میدهد که روش اول موفق و روش دوم ناموفق است.
* **نتیجهگیری اخلاقی:** این حکایت به ما یادآوری میکند که در برخورد با دیگران، به ویژه کسانی که میخواهیم به آنها چیزی بیاموزیم، باید مهربان و صبور باشیم. موفقیت در تربیت، به رفتار درست و منطقی ما بستگی دارد، نه به زور و اجبار.
**پاسخ فعالیت صفحه ۶۲:**
**بخش سوم: کاربردی در زندگی**
* **مثالی از زندگی خود:** به عنوان مثال، وقتی میخواهیم به یک دوست یا عضو کوچکتر خانواده مطلبی را یاد بدهیم، اگر با حوصله و آرامش برخورد کنیم، نتیجه بهتری میگیریم. اما اگر عصبانی شویم و با تندی با او صحبت کنیم، فقط باعث میشویم که او ناراحت شود و چیزی یاد نگیرد.
* **جمعبندی نهایی:** در پایان میتوانیم بگوییم که این داستان کوتاه، یک درس بزرگ برای همهی ما دارد: بهترین راه برای تاثیرگذاری روی دیگران و آموزش آنها، محبت و بردباری است.

**عنوان درس: بخش سوم – داستانِ پرورش | موضوع: یادگیری گام به گام | پایه هفتم**
در این بخش، با داستانی دربارهٔ تربیت و پرورش آشنا میشویم. این حکایت به ما نشان میدهد که چگونه میتوان با صبر و حوصله، گامبهگام پیش رفت و به نتیجهای خوب رسید.
در زندگی، گاهی اوقات برای یادگیری چیزهای جدید یا بهبود رفتارها، نیاز است که مانند یک راهپیمایی آرام و پیوسته عمل کنیم. عجله کردن و انتظار داشتن نتیجهٔ سریع، معمولاً ما را به جایی نمیرساند. در عوض، اگر قدمهای کوچک و مستمر برداریم، کمکم تغییرات بزرگ را مشاهده خواهیم کرد.
این داستان به زبان ساده بیان میکند که تربیت، فرایندی تدریجی و پر از تجربه است. هر قدم، هرچند کوچک، در ساختن آیندهٔ ما نقش دارد. پس بهتر است با دقت و آرامش، این مسیر را طی کنیم و از هر مرحله، درس بگیریم.
جواب فعالیت های بخش 3 تفکر هفتم(حکایت تربیت)
فهرست سریع صفحات:
پاسخ تمرینهای بخش سوم تفکر هفتم (حکایت تربیت)
پاسخ بخش «گفتوگو کنید» صفحات ۶۰ و ۶۱ کتاب تفکر هفتم با موضوع حکایت تربیت
پاسخ بخش «فعالیت تکمیلی» صفحه ۶۱ کتاب تفکر هفتم با موضوع حکایت تربیت
پاسخ بخش «فعالیت در خانه» صفحه ۶۲ کتاب تفکر هفتم با موضوع حکایت تربیت
پاسخ بخشهای «گفتوگو کنید»، «فعالیت تکمیلی» صفحه ۵۹ و «فعالیت در خانه» صفحه ۶۰ کتاب تفکر هفتم با موضوع حکایت تربیت
بخش سوم: حکایت تربیت
جواب گفت و گو کنید صفحه 60 و 61 حکایت تربیت تفکر هفتم
معنی و مفهوم هر یک از شعرهای صفحه قبل را به زبان ساده بیان کنید.
| سگ اصحاب کهف روزی چند *** پی نیکان گرفت و مردم شد سگ اصحاب کهف (یاران غار) بر اثر چند روز همراهی و همنشینی با انسان های خوب، به مقام و مرتبه ی انسانی رسید. |
| گرگ زاده عاقبت گرگ شود *** گر چه با آدمی بزرگ شود فرزند گرگ حتی اگر با انسانها زندگی کند اما نهایتاً همان گرگ است و هیچ موقع انسان نمیشود. |
🔵 به نظر شما مفهوم اصلی این دو بیت چیست؟
پاسخ: یعنی اگر با آدمهای خوب و شایسته معاشرت کنیم، به مرور شبیه آنها میشویم و جایگاه و شخصیت بهتری پیدا میکنیم.
🔵 نظرتان در مورد پیام هر کدام از این بیتها چیست؟ با کدام یک موافقید و دلیل آن چیست؟
پاسخ: بیت دوم را بیشتر میپسندم، چون تأکید میکند که انسان خودش سازندهٔ شخصیت خویش است و ظاهر و لباس را ملاک اصلی قرار نمیدهد.
🔵 آیا فکر میکنید این دیدگاه یک قانون همیشگی و جهانی برای همهٔ افراد است؟ چرا؟
پاسخ: خیر، چون هر فردی ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد و شرایط و آدمها با هم متفاوت هستند.
جواب فعالیت تکمیلی صفحه 61 حکایت تربیت تفکر هفتم
متنی که ارائه کردید، یک دستورالعمل برای بازنویسی است، نه متنی که نیاز به بازنویسی داشته باشد. بنابراین، بر اساس درخواست شما، متنی جدید و منحصر به فرد با لحنی ساده و قابل فهم مینویسم که ساختار و معنای دستورالعمل اصلی را حفظ کند:
**لطفاً این متن را به طور کامل بازنویسی کنید و یک نسخه جدید و بینظیر از آن بسازید. از زبان ساده و روان استفاده کنید و طوری بنویسید که برای هرکسی قابل درک باشد. مفهوم اصلی متن را نگه دارید، اما از واژهها و جملههای تازه بهره ببرید.**
**توجه مهم:** اگر در این متن، شعری، آیهای از قرآن، دعا یا نوشتهای مقدس دیدید، آن قسمت را اصلاً تغییر ندهید و دقیقاً مثل خودش نگه دارید. فقط بخشهایی که توضیحی یا تفسیری هستند، یا متن معمولی محسوب میشوند را بازنویسی کنید.
**دستور:**
جملات زیر را در دو دسته «درست» و «نادرست» قرار دهید.

کدام یک از این جملهها را میتوان با اطمینان کامل درست دانست؟ چرا؟
پاسخ: جملههای دوم، سوم و ششم — چون استدلالی منطقی دارند و به طور واضح درست هستند.
کدام یک از این جملهها را نمیتوان با قطعیت درست دانست و ممکن است درجات مختلفی از درستی یا نادرستی داشته باشند؟ توضیح دهید.
پاسخ: جملههای اول، چهارم، پنجم و هفتم — چون استدلال آنها نادرست است و حتی اگر در نگاه اول درست به نظر برسند، در واقعیت اینطور نیستند.
جواب فعالیت در خانه صفحه 62 حکایت تربیت تفکر هفتم
هویت شما از چه بخشهایی ساخته شده و چطور به وجود میآید؟ در پاسخ به این پرسش باید به ویژگیهای جسمی و زیستی، باورها، فرهنگ، اخلاق، احساسات، دیدگاههای هنری و مواردی از این دست توجه کرد.
پاسخ: هویت من بر پایه شادی و احساس خوشبختی شکل گرفته است. من آدم مهربانی هستم و روحیه لطیفی دارم. گاهی زود ناراحت میشوم، اما خیلی سریع آن را فراموش میکنم.
محیط، وراثت و اراده شخصی چه نقشی در ساختن هویت و شیوه زندگی شما دارند؟
پاسخ: عواملی مانند ویژگیهای جسمی از جمله سطح هوش، اندازه بدن و قد، و همچنین پدر و مادر، محیط زندگی، وضعیت مالی خانواده، یادگیری مهارتهای زندگی و داشتن هدف مشخص، در شکلگیری هویت و سبک زندگی ما تأثیرگذار هستند.
