پاسخ تمرینهای درس چهارم کتاب نگارش کلاس چهارم دبستان
راهنمای کامل درس ۴ نگارش پایه چهارم ابتدایی

**نام درس: نگارش | موضوع: گام به گام | پایه چهارم دبستان**
در این درس، یاد میگیریم که چطور یک متن خوب و زیبا بنویسیم. نوشتن مثل ساختن یک خانه است. برای ساختن خانه، اول نقشه میکشیم، سپس آجرها را یکی یکی میچینیم تا خانه کامل شود. نوشتن هم همین طور است.
ما برای نوشتن یک متن، باید گامهای کوچک و پشت سر هم برداریم. اول درباره موضوع فکر میکنیم و ایدههایمان را جمع میکنیم. بعد، این ایدهها را منظم میکنیم و یک طرح کلی برای نوشته خودمان درست میکنیم. سپس، کم کم و با آرامش شروع به نوشتن میکنیم.
در هر جمله، سعی میکنیم منظور خود را به روشنی و سادگی بیان کنیم. از کلمههای ساده و آشنا استفاده میکنیم تا همه بتوانند نوشته ما را به راحتی بفهمند. بعد از تمام شدن نوشته، یک بار آن را با صدای بلند برای خودمان میخوانیم تا ببینیم آیا جملهها درست و روان هستند یا نه. اگر جایی اشتباه داشتیم، آن را درست میکنیم.
به یاد داشته باش: هر نویسنده خوبی، روزی اول راه بوده است. با تمرین و پشتکار، نوشتن تو هم روز به روز بهتر و زیباتر خواهد شد.
گام به گام درس 4 نگارش چهارم ابتدایی
منوی دسترسی سریع:
پاسخ تمرینهای صفحه ۲۵ درس چهارم نگارش چهارم (املا و دانش زبانی) 🍁
پاسخ صفحه ۲۶ درس چهارم نگارش چهارم 🍁
پاسخ تمرینهای املا صفحه ۲۷ نگارش چهارم 🍁
پاسخ بخش هنر و سرگرمی صفحه ۲۸ نگارش چهارم 🍁
پاسخ تمرینهای درک متن صفحه ۲۹ نگارش چهارم 🍁
پاسخ تمرینهای نگارش صفحه ۳۰ کلاس چهارم 🍁
راهنمای کامل نگارش چهارم / درس چهارم
در این بخش، پاسخ همه پرسشها و تمرینهای درس چهارم کتاب نگارش پایه چهارم دبستان برای شما گردآوری شده است. شما میتوانید در ادامه، پاسخ بخشهای مختلف این درس مانند املا و واژهآموزی، هنر و سرگرمی، درک متن و نگارش را به طور کامل ببینید.
درس چهارم: ارزش علم
🍁 جواب املا و دانش زبانی صفحه 25 نگارش چهارم
لطفاً جدولی که در ادامه میآید را بر اساس نمونهای که مشاهده میکنید، تکمیل نمایید.
| حرکت | غرق | مشغول |
| ح | غ | م |
| حر | غر | مش |
| حرک | غرق | مشغ |
| حرکت | مشغو | |
| مشغول |
در هر بخش، با توجه به متن درس، کلمهی مورد نظر را پیدا کنید.
– کلمهای سهحرفی که حرف میانی آن «ص» باشد.
پاسخ: قصد
– کلمهای چهارحرفی که حرف اول آن «ح» باشد.
پاسخ: حرکت
– کلمهای پنجحرفی که حرف «ا» دو بار در آن تکرار شده باشد.
پاسخ: ادامه
– کلمهای ششحرفی که حرف آخر آن صدای «ه» داشته باشد.
پاسخ: افزوده

🍁 جواب صفحه 26 درس 4 نگارش چهارم
در موقعیتهای مختلف روزمره، چطور با دوست خود صحبت میکنید؟ در ادامه چند موقعیت معمولی و نمونههایی از جملاتی که میتوانید استفاده کنید، آورده شده است:
– اگر بخواهید تاریخ تولد دوستتان را بدانید:
«تولدت چندمه؟»
– اگر بخواهید در مورد زیبایی گلدانی که روی میز است نظر بدهید:
«چه گلدان قشنگی روی میز گذاشتی!»
– اگر بخواهید آخرین کتابی که دوستتان خوانده را بپرسید:
«آخرین کتابی که خوندی چی بود؟»
– اگر از دوستتان بخواهید برایتان آب بیاورد:
«میشه لطفاً برام یک لیوان آب بیاری؟»
🍁 جواب املا صفحه 27 نگارش چهارم
یک روز، یک کشتی در دل یک طوفان سهمگین گرفتار شد. امواج خروشان پشت سر هم به کشتی برخورد میکردند. ناخدا تمام تلاش خود را کرد، اما نتوانست کشتی را از چنگال آن امواج خشمگین نجات دهد و سرنشینان کشتی در میان آبهای پرخطر اسیر شدند. مرد خردمند بیهوش شد و وقتی به هوش آمد، خود را در یک ساحل خلوت و دور از همه جا دید.
با حروف داده شده میتوان این کلمات را ساخت:
بات, آب, جان, تن, ماه, نما, غم, جنگ, باغ, ماجرا, مهمان, چمن, گنج, مانع, جواب, وقت, نغمه, حاجت, قناعت, محبت, امتحان, محتاج, غمگین, توان, جواب, نبات

باغ
عبا
عاج
نبض
اجاق
قوت
🍁 جواب هنر و سرگرمی صفحه 28 نگارش چهارم
برای واژههای داخل جدول، پرسشهای مناسبی طرح کنید.
۱- کدام بخش از قایق یا کشتی، هدایت و کنترل آن در هنگام وزش باد را بر عهده دارد؟
پاسخ: بادبان
۲- چه عاملی معمولاً باعث غرق شدن کشتیها در دریا میشود؟
پاسخ: توفان
۳- چه نوع سرمایهای است که اگر از دست برود، در واقع از بین نمیرود؟
پاسخ: دانش
۴- ایران از چندین استان تشکیل شده و در هر استان، یک …… به عنوان مرکز آن برگزیده شده است.
پاسخ: شهر
۵- ضمیری که برای خطاب کردن یک نفر به کار میرود چیست؟
پاسخ: تو
🍁 جواب درک متن صفحه 29 نگارش چهارم
۱- چرا قورباغهای که شنوایی نداشت توانست از چاه نجات پیدا کند؟
پاسخ: چون او حرفهای ناامیدکننده دوستانش را که فکر میکردند راه نجاتی وجود ندارد، نمیشنید. در عوض، فکر میکرد آنها او را برای بالا رفتن و خروج از چاه تشویق میکنند.
۲- این داستان دو نکتهٔ مهم داشت. به نظر شما آن دو نکته چه بودند؟
پاسخ: اول این که برای رسیدن به خواستهمان باید تا آخرین لحظه تلاش کنیم. دوم این که در مسیر تلاش، نباید به حرفهای دلسردکننده اطرافیان توجه کنیم.
۳- به نظر شما بهترین عنوان برای این داستان چیست و چرا؟
پاسخ: “تلاش و امید” زیرا قورباغهای که نمیتوانست بشنود، با نشنیدن حرفهای دیگران ناامید نشد و تا آخرین لحظه تلاش کرد تا در نهایت به آزادی برسد.
🍁 جواب نگارش صفحه 30 کلاس چهارم *
دیروز به کتابخانه مسجد سر زدم. داخل سالن کتابخانه، سکوت مطلق حاکم بود. چندین میز و صندلی در فضای سالن قرار داشت و چند نفر هم مشغول خواندن کتاب بودند. دورتادور سالن را قفسههای کتاب پر کرده بود. این قفسهها در چهار ردیف چیده شده بودند و کتابها با نظم و ترتیب خاصی درونشان قرار داشتند. بعضی از کتابها اندازه بزرگی داشتند و بعضی دیگر کوچک بودند. رنگهای مختلف جلد کتابها توجه من را به خودش جلب کرد. من یکی از کتابها را برداشتم و کنار یک میز نشستم و خواندنش را شروع کردم.

به یک وسیله نگاه دقیق بیندازید. سپس قسمتهای مختلف آن را شرح دهید. برای نمونه، به دفتر خود، کلاس درس یا نقشه و عکسی که روی دیوار است، با دقت نگاه کنید و یک پاراگراف توصیفی بنویسید.
پاسخ:
دیروز وارد کلاس درس شدم. فضای کلاس آرام و بیسروصدا بود. چندین نیمکت، میز و صندلی در آن قرار داشت. روی دیوار کلاس، چند نقشه مختلف نصب شده بود. برخی از این نقشهها بزرگ و برخی کوچک بودند. هر کشور با رنگی جداگانه نشان داده شده بود. جلو یکی از نقشهها رفتم و ایستادم. شروع کردم به خواندن اسم کشورها.
