در ادامه، پاسخهای مربوط به بخش پیوستگی درس «تفکر و پژوهش» پایه ششم (صفحات ۷۰، ۷۱ و ۷۲) ارائه میشود. این پاسخها به شما کمک میکنند مفاهیم اصلی را بهتر درک کنید.
**صفحه ۷۰:**
هدف از این بخش، تمرین مهارت فکر کردن و تحقیق کردن است. شما با انجام این فعالیتها یاد میگیرید که چگونه درباره یک موضوع فکر کنید و اطلاعات بیشتری درباره آن پیدا کنید.
**صفحه ۷۱:**
در این قسمت، از شما خواسته شده تا یک مسئله یا موضوع را انتخاب کرده و سپس درباره آن تحقیق کنید. مراحل کار به این صورت است:
1. یک سوال خوب و مناسب انتخاب کنید.
2. برای پیدا کردن جواب، به سراغ کتابها، اینترنت یا پرسیدن از افراد آگاه بروید.
3. اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید را به زبان خودتان بنویسید و مرتب کنید.
4. در پایان، نتیجه تحقیق خود را به صورت خلاصه بیان کنید.
این کار به شما میآموزد که چگونه مانند یک محقق کوچک عمل کنید.
**صفحه ۷۲:**
در این صفحه، تمرکز بر روی این است که چطور میتوانید نتیجه تحقیق خود را به دیگران ارائه دهید. میتوانید از یک پوستر ساده، یک گزارش کوتاه یا حتی یک ارائه شفاهی در کلاس استفاده کنید. مهم این است که بتوانید چیزهایی که یاد گرفتهاید را به روشنی و به صورت منظم به دوستانتان نشان دهید و توضیح دهید.
با انجام این کار، نه تنها اطلاعات جدیدی به دست میآورید، بلکه مهارتِ صحبت کردن و توضیح دادن خود را نیز تقویت میکنید.

**عنوان درس:** پیوستگی
**موضوع:** پاسخ فعالیتها
**پایه:** ششم دبستان
جواب سوالات پیوستگی تفکر ششم
فصل سوم: در کنار هم بودن
در این بخش میخواهیم درباره یکی از مهمترین ویژگیهای زندگی صحبت کنیم. این ویژگی مانند نخ نامرئی است که همه چیز را به هم وصل میکند. همانطور که اعضای یک خانواده به هم وابسته هستند و وجود هر یک بر دیگری تأثیر میگذارد، در جهان بزرگتر نیز همه چیز و همه کس به هم پیوسته است.
هیچ چیز در این جهان به تنهایی و جدا از دیگران وجود ندارد. هر اتفاقی که میافتد، هر عملی که انجام میدهیم و هر انتخابی که میکنیم، مانند سنگی است که در برکهای میاندازیم. این سنگ امواجی ایجاد میکند که تا دوردستها ادامه پیدا میکند و چیزهای زیادی را تحت تأثیر قرار میدهد.
این پیوند و ارتباط فقط مربوط به انسانها نیست. طبیعت، حیوانات، گیاهان و حتی چیزهای به ظاهر کوچک نیز بخشی از این شبکه بزرگ هستند. درختی که در جنگل رشد میکند، پرندهای که بر شاخهاش لانه میسازد، آبی که از ریشههایش مینوشد و هوایی که تولید میکند، همه نمونههایی از این ارتباط عمیق هستند.
وقتی این موضوع را درک کنیم، میفهمیم که مراقبت از هر بخش از این جهان، در واقع مراقبت از خودمان و آیندگان است. همانطور که اگر به یکی از اعضای بدنمان آسیب برسد، کل بدن تحت تأثیر قرار میگیرد، آسیب به هر بخش از این جهان نیز بر کل سیستم تأثیر خواهد گذاشت.
این فصل به ما یادآوری میکند که ما تنها و جدا از دیگران نیستیم. ما بخشی از یک کل بزرگ و زیبا هستیم که هر قطعه آن در جای خود مهم و ارزشمند است.
جواب گفت و گو کنید صفحه 71 و 72 تفکر و پژوهش ششم
در این بازی، حرکت شما چه تأثیری روی بقیه میگذاشت؟
پاسخ: حرکت ما حداقل روی دو نفر و حداکثر روی شش نفر دیگر اثر میگذاشت.
📘 پاسخ صفحه ۷۲ کتاب تفکر ششم:
اگر شماره یک نفر به جای دو بار، پنج بار بین بازیکنان پخش میشد، حرکت او چه تأثیری روی دیگران میگذاشت؟
پاسخ: در این صورت تأثیر حرکت یک نفر خیلی بیشتر میشد و حتی میتوانست حرکت کل تیم را تغییر دهد.
اگر شماره یک نفر از اعضای گروه به دیگران داده نمیشد، حرکت او چه تأثیری در بازی داشت؟
پاسخ: در این حالت حرکت او هیچ تأثیری روی گروه نمیگذاشت.
در این بازی چقدر آزادی عمل داشتید؟
پاسخ: ما در بازی آزادی عمل زیادی نداشتیم، چون وقتی در یک تیم هستیم، باید به نظر جمع و قوانین گروه احترام بگذاریم.
وقتی افرادی که هدف شما بودند جایشان را عوض میکردند، چه احساسی داشتید؟
پاسخ: این موضوع برایمان ناخوشایند بود، چون باعث به هم خوردن نظم و پیوستگی گروه میشد.
چه احساسات مختلفی در طول این بازی داشتید؟
پاسخ: در این بازی هم احساس موفقیت داشتیم و هم گاهی احساس شکست.
به یک سیستم فکر کنید. آیا دانستن اهداف و قوانین آن میتواند به کم کردن مشکلات کمک کند؟
پاسخ: بله، قوانین و اهداف یک سیستم باعث نظم و هماهنگی میشوند. اگر از آنها پیروی نکنیم، تعادل سیستم به هم میخورد و به اهدافش نمیرسد.
جواب فعالیت در خانه صفحه 72 تفکر و پژوهش ششم
مشکلاتی که امروز در شهر یا روستای خود میبینیم، ممکن است پیامد کارهایی باشد که در گذشته انجام دادهایم. در ادامه چند نمونه آورده میشود:
شهرها دارای امکانات زیادی هستند…
اما در مقابل، روستاها از نظر امکانات محدودترند…
امروزه روستاییان درآمد بهتری دارند… چون محصولات کشاورزی خود را برداشت و به فروش میرسانند و از این راه درآمد بیشتری کسب میکنند.
