جواب درس شانزدهم نگارش چهارم ؛صفحه ۹۶ ، ۹۷ ، ۹۸ ، ۹۹ ، ۱۰۰، ۱۰۱و ۱۰۲

**صفحه ۹۶**

**فعالیت نوشتاری (در کلاس)**

1. تصویر اول: در این تصویر، یک باغ زیبا می‌بینیم. درختان سرسبز هستند و گل‌های رنگارنگی روییده‌اند. یک نهر آب زلال از وسط باغ عبور می‌کند. هوا آفتابی و بسیار دل‌انگیز است.
2. تصویر دوم: این تصویر یک شب مهتابی را نشان می‌دهد. ماه کامل در آسمان می‌درخشد و ستاره‌ها دور آن جمع شده‌اند. درختان در سکوت شب قرار دارند و منظره آرام و زیبایی را به وجود آورده‌اند.
3. تصویر سوم: در اینجا یک روز پاییزی را مشاهده می‌کنیم. برگ درختان زرد و نارنجی شده و بعضی از آن‌ها روی زمین ریخته‌اند. هوا کمی ابری است و حس و حال خاصی دارد.

**صفحه ۹۷**

**خودارزیابی**

* من در این درس یاد گرفتم که چگونه با دقت به محیط اطراف نگاه کنم و چیزهایی که می‌بینم را به خوبی توصیف کنم.
* سعی کردم در نوشته‌هایم از کلمات مناسب و جملات کامل استفاده کنم.
* حالا می‌توانم یک منظره یا یک صحنه را به گونه‌ای بنویسم که دیگران به راحتی آن را در ذهن خود تصور کنند.

**صفحه ۹۸**

**درک مطلب**

1. نویسنده در این متن، زیبایی‌های یک روز بهاری را توصیف کرده است. او به چیزهایی مانند آسمان آبی، خورشید درخشان، گل‌ها، سبزه‌ها و صدای پرندگان اشاره می‌کند.
2. این متن به ما می‌آموزد که به طبیعت اطرافمان با دقت نگاه کنیم و از زیبایی‌های آن لذت ببریم. وقتی ما این زیبایی‌ها را می‌بینیم، احساس شادی و آرامش بیشتری می‌کنیم.

**صفحه ۹۹**

**واژه‌آموزی**

**کلمه: سبز**
* معنی: رنگ سبز، رنگ گیاهان و برگ درختان.
* مترادف: سرسبز
* جمله: جنگل پر از درختان **سبز** و زیبا بود.

**کلمه: زیبا**
* معنی: چیزی که خوشایند و خوش‌منظره باشد.
* مترادف: قشنگ
* جمله: آن گل‌های **زیبا** بوی خیلی خوبی می‌دادند.

**کلمه: درخشیدن**
* معنی: نور دادن، روشنایی داشتن.
* مترادف: تابیدن
* جمله: خورشید در آسمان می‌**درخشید**.

**صفحه ۱۰۰**

**نگارش**

**جمله‌های تکراری:**
* هوا خوب بود.
* هوا عالی بود.
* هوا بسیار عالی بود.

**جمله‌های بهتر و متنوع:**
* آسمان آبی و بدون ابر بود.
* نسیم خنکی می‌وزید و هوا بسیار مطبوع بود.
* هوا بهاری و دلپذیر شده بود.

**صفحه ۱۰۱**

**درست نویسی**

1. ما به **پارک** رفتیم. (درست)
2. پرندگان **در** آسمان پرواز می‌کردند. (درست)
3. او یک کتاب **برای** من آورد. (درست)

**صفحه ۱۰۲**

**بند نویسی**

**موضوع: یک روز بارانی**

دیشب باران زیادی آمد. صبح که از خواب بیدار شدم، بوی خاک خیس به مشام می‌رسید. روی شیشه پنجره، قطرات ریز آب نشسته بودند. کوچه و خیابان تمیز و براق به نظر می‌رسید. پرنده‌ها روی شاخه درختان نشسته بودند و آواز می‌خواندند. من با چکمه‌هایم در луاله‌ای کوچک کنار خیابان بازی کردم. یک روز بارانی، با همه‌ی آرامش و تازگی‌اش، برایم بسیار دوست‌داشتنی بود.

جواب درس شانزدهم نگارش چهارم ؛صفحه ۹۶ ، ۹۷ ، ۹۸ ، ۹۹ ، ۱۰۰، ۱۰۱و ۱۰۲

**عنوان درس: درس شانزدهم | موضوع: قدم به قدم | پایه چهارم دبستان**

در این درس، یاد می‌گیریم که چگونه کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم. وقتی کاری سخت به نظر می‌رسد، می‌توانیم آن را مانند یک راه پله در نظر بگیریم. برای رسیدن به بالا، باید از پله‌ها یکی پس از دیگری بالا برویم.

با برداشتن قدم‌های کوچک و پشت سر هم، می‌توانیم به هدف‌های بزرگ خود برسیم. این روش به ما کمک می‌کند که کمتر احساس خستگی کنیم و کارها برایمان آسان‌تر شوند. یادگیری، ساختن یک وسیله، یا حتی خواندن یک کتاب قطور، همه با قدم‌های کوچک ممکن می‌شوند.

هیچ کاری از همان ابتدا سخت نیست؛ فقط کافی است شروع کنیم و قدم اول را محکم برداریم.

جواب سوالات درس ۱۶ نگارش چهارم دبستان

انتخاب آسان صفحه‌ها:
پاسخ سوالات درس شانزدهم نگارش چهارم دبستان
پاسخ املا و یادگیری واژه‌ها صفحه ۹۶ نگارش چهارم
پاسخ املا صفحه ۹۷ نگارش چهارم درس شانزدهم
پاسخ بخش هنر و سرگرمی صفحه‌های ۹۸ و ۹۹ درس شانزدهم نگارش چهارم
پاسخ درک مطلب صفحه ۱۰۰ نگارش چهارم
پاسخ صفحه ۱۰۲ درس شانزدهم نگارش چهارم

در بخش زیر پاسخ کامل پرسش‌های درس شانزدهم کتاب نگارش پایه چهارم ابتدایی قرار داده شده است. شما می‌توانید پاسخ همه سوالات این درس را در ادامه مشاهده کنید.

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۹۶ نگارش چهارم

ده واژه کلیدی از این درس را که به نظرتان مهم می‌آیند انتخاب کرده و بنویسید.

دقت – علامت سوال – عجیب و غریب – معلق – احوال پرسی
 فیلسوفان – ابوریحان – مسئله – ناخوش – جاهل

در مقابل هر جمله، دو شکل از یک کلمه داخل پرانتز نوشته شده است. شما باید شکل درست و صحیح کلمه را انتخاب کرده و زیر آن خط بکشید.

۲- زیر شکل صحیح کلمه های داخل کمانک، خط بکشید.

دانشمندان، دشمنان سرسخت نادانی و دوستداران واقعی علم و دانش هستند.

ابوریحان بیرونی آخرین لحظات زندگی خود را سپری می‌کرد.

بعضی از افراد به جستجوی موجودات عجیب و غیرعادی فضایی می‌پردازند.

نمودار جمله‌های زیر را رسم کنید.

املا و واژه آموزی صفحه ۹۶ نگارش چهارم

دوستم توپ را از دست فروشنده گرفت.
پاسخ: دوستم (کننده کار) – توپ (چیزی که کار روی آن انجام شد) را – از فروشنده (جزئیات بیشتر) – گرفت (کاری که انجام شد).

مسعود گل را از مغازه گل‌فروشی خرید.
پاسخ: مسعود (کننده کار) – گل (چیزی که خریداری شد) را – از گل‌فروشی (جزئیات بیشتر) – خرید (کاری که انجام شد).

جواب املا صفحه ۹۷ نگارش چهارم درس ۱۶

با سلام و احترام

لطفاً تمرین زیر را انجام دهید:

**قدم اول:** مانند نمونه‌ای که مشاهده می‌کنید، جای خالی را با پاسخ صحیح پر کنید.
**قدم دوم:** سعی کنید از کلمات و عباراتی استفاده کنید که مفهوم را به خوبی برساند.
**هدف:** این کار به شما کمک می‌کند تا موضوع را بهتر درک کنید و مهارت خود را افزایش دهید.

مثال:
* **صورت سؤال:** آسمان ………..
* **پاسخ صحیح:** آسمان **آبی است**.

حالا نوبت شماست. لطفاً با دقت به سؤال زیر نگاه کرده و مانند نمونه، آن را کامل کنید.

املا صفحه ۹۷ نگارش چهارم

ابوریحان بیرونی، یکی از بزرگترین **دانشمندان** و فیلسوفان ایرانی بود و تمام عمر خود را صرف **پیشرفت علم** و پژوهش و یادگیری کرد. این دانشمند بزرگ به دلیل **کنجکاوی فراوان** به پدیده‌ها فکر می‌کرد و به پیدا کردن رازهای ناشناخته **علاقه‌ی زیادی** داشت.

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۹۸ و ۹۹ درس ۱۶ نگارش چهارم

پاسخ هر سوال را در جای مخصوص خودش در جدول وارد کنید.

هنر و سرگرمی صفحه ۹۸ و ۹۹ نگارش چهارم

۱) کسی که چشم به راه است.
پاسخ: منتظر

۲) کاری که انجامش دشوار است.
پاسخ: سخت

۳) آنچه در روز در آسمان می‌درخشد.
پاسخ: خورشید

۴) … دیوار موش دارد، موش هم گوش دارد.
پاسخ: دیوار

۵) نقطه مقابل بلندی.
پاسخ: کوتاه

۶) نام دانشمند بزرگی که از او یاد شده.
پاسخ: ابوریحان

۷) عشق و دلبستگی مادر به فرزند.
پاسخ: مهرمادری

۸) دانش اعداد و محاسبات.
پاسخ: ریاضیات

۹) کسی که توان زیادی دارد.
پاسخ: قدرتمند

جواب درک متن صفحه ۱۰۰ نگارش چهارم

۱- محمد بعد از برگشتن از ری چه کاری انجام داد؟
پاسخ: در شهر ری یک بیمارستان ساخت و در آنجا علاوه بر مداوای بیماران، به آموزش دانش پزشکی هم مشغول شد.

۲- چرا محمد به «رازی» معروف شد؟
پاسخ: چون او در شهر ری متولد شد و بعدها با این نام شناخته شد.

۳- دو ویژگی اخلاقی رازی را نام ببرید.
پاسخ: او بااخلاق و خوشرفتار بود و همچنین بسیار کنجکاو و با دقت عمل می‌کرد.

۴- چرا نویسنده در خط چهارم متن از کلمهٔ «زیرا» استفاده کرده است؟
پاسخ: زیرا می‌خواهد جملهٔ قبلی را به جملهٔ بعدی وصل کند و دلیل آن را بیان کند.

۵- برای این متن یک عنوان مناسب انتخاب کنید.
پاسخ: آشنایی با زکریای رازی یا سرگذشت زکریا رازی.

جواب صفحه ۱۰۲ درس ۱۶ نگارش چهارم

مقدمه: پاییز، فصل رنگ‌ها و تغییر
پاییز سومین فصل سال است که پس از تابستان و قبل از زمستان از راه می‌رسد. این فصل با تغییرات زیبایی در طبیعت همراه است. هوا کم‌کم خنک می‌شود و روزها کوتاه‌تر از شب‌ها می‌گردند. پاییز برای بسیاری از مردم، فصل خزان برگ‌ها و باران‌های ملایم است.

موضوع بند دوم: تغییر چهرهٔ درختان
در فصل پاییز، برگ‌های درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند. این رنگ‌های گرم و دیدنی، منظره‌ای فوق‌العاده به جنگل‌ها و پارک‌ها می‌بخشند. پس از مدتی، این برگ‌های رنگارنگ از شاخه‌ها جدا شده و بر زمین می‌ریزند. زمین مانند یک فرش بزرگ و زیبا پوشیده از برگ می‌شود.

موضوع بند سوم: آب و هوای پاییزی
هوای پاییز، دیگر گرمای تابستان را ندارد. بادهای خنک می‌وزند و مردم لباس‌های گرم‌تر می‌پوشند. باران‌های پاییزی شروع می‌شوند که معمولاً آرام و بدون رعد و برق هستند. این باران‌ها به خاک و طبیعت جان تازه‌ای می‌دهند و بوی خاک خیس شده، هوای پاییز را پر می‌کند.

نتیجه‌گیری: زیبایی‌های گذرا
پاییز به ما یادآوری می‌کند که زیبایی‌ها همیشه پایدار نیستند و تغییر، بخشی از زندگی است. این فصل با تمام رنگ‌های درخشان و لحظات آرامش‌بخشش، گذرا است و به زودی جای خود را به سرمای زمستان می‌دهد. بنابراین باید از روزهای پاییزی و دیدن این همه زیبایی، نهایت لذت را ببریم.

بند دوم  زیبایی پاییز
بند سوم میوه های پاییز

با اینکه پاییز با آمدنش، هوای سردی را به همراه می‌آورد، اما با نقاشی زیبایش دل ما را گرم می‌کند.
مردم این فصل را به عنوان فصل غم و دل‌تنگی می‌شناسند، اما این نام برای پاییز کمی ناعادلانه است.
اگر کمی با دقت بیشتری به آن نگاه کنیم، زیبایی‌ها و روحیه‌ی پرشور و متنوع پاییز را درک خواهیم کرد.
چطور ممکن است؟ اگر گوش کنید، برایتان توضیح می‌دهم:
پاییز مانند بهار، رنگ‌های فراوانی دارد و زیبایی آن قابل تحسین است.
همچون تابستان، میوه‌های فراوان و رنگارنگی دارد و از هوای خنک و بارانی‌اش که شبیه زمستان است نیز نمی‌توان چشم پوشید.
پرواز دسته‌جمعی پرندگان در آسمان، هنگام کوچیدن، جلوه‌ای زیبا و ویژه از پاییز است.
چه زیباست این فصل رنگارنگی که خدا به ما هدیه داده است.

نتیجه‌گیری:
بیایید قدر این فصل پر از رنگ و نقش‌های دل‌انگیز را بدانیم و از کنار این همه زیبایی، ساده نگذریم.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *