پاسخ تمرینهای درس اول کتاب نگارش پایهٔ چهارم دبستان
راهنمای کامل درس اول نگارش کلاس چهارم

**عنوان درس: نوشتن**
**موضوع: یادگیری مرحله به مرحله**
**پایه: چهارم دبستان**
در این درس، میخواهیم گام به گام با هم پیش برویم تا نوشتن را به خوبی یاد بگیریم. نوشتن مثل یک سفر جذاب است که در آن با کلمات و جملهها دوست میشویم و احساسات و افکار خود را روی کاغذ میآوریم.
در ابتدا، با کلمات ساده شروع میکنیم. سعی میکنیم کلمههایی را که هر روز استفاده میکنیم، به درستی بنویسیم. سپس، این کلمات را کنار هم میگذاریم تا جملههای کوتاه و زیبا بسازیم. یاد میگیریم که چطور جملههایمان را مرتب و واضح بنویسیم تا دیگران به راحتی متوجه منظور ما شوند.
بعد از ساختن جملهها، نوبت به نوشتن متنهای کوتاه میرسد. در این مرحله، سعی میکنیم داستانهای کوچک یا خاطرات خود را بنویسیم. برای این کار، باید افکارمان را منظم کنیم و آنها را به ترتیب روی کاغذ بیاوریم.
در پایان، با تمرین و تکرار، نوشتن برایمان آسانتر و لذتبخشتر میشود. هر چه بیشتر بنویسیم، بهتر میشویم و میتوانیم احساسات و ایدههای خود را به زیبایی بیان کنیم.
گام به گام درس 1 نگارش چهارم ابتدایی
منوی دسترسی سریع:
پاسخ تمرینهای درس اول نگارش چهارم دبستان🌼
پاسخ صفحه ۸ (املا و یادگیری واژهها)🌼
پاسخ صفحه ۱۰ (املا)🌼
پاسخ صفحه ۱۱ (بخش هنر و سرگرمی)🌼
پاسخ صفحه ۱۲ (درک متن)🌼
پاسخ صفحه ۱۳ (نگارش)🌼
راهنمای کامل درس اول نگارش چهارم
در این بخش، پاسخ همه پرسشها و تمرینهای درس اول کتاب نگارش کلاس چهارم ابتدایی گردآوری شده است. شما میتوانید پاسخ بخشهای مختلف مانند املا، یادگیری واژهها، هنر و سرگرمی، درک متن و تمرینهای نگارشی این درس را در ادامه ببینید.
🍁 جواب املا و واژه آموزی صفحه 8 نگارش چهارم

خورشید به نقاشی فصل پاییز نگاه کرد.
یک روز، چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم صحبت میکردند.
نوبت نقاش سوم، یعنی پاییز، بود که برای کشیدن نقاشیاش از رنگهای گرم و درخشان استفاده کرد.
پاسخ سوال دوم:
(با توجه به اینکه متن اصلی در دسترس نیست، نمونههایی از کلمات با ارزش املایی بر اساس متون رایج ارائه میشود)
خورشید
نقاش
گفتوگو
آتشین
تصویر
تابستان
زمستان
انتخاب
| صحبت | نقاش | نظاره | ارغوانی |
| جهان افروز | دریغ | آتشین | آویخت |
وسایل مختلفی که در تصویر میبینید، با توجه به کلمههای جدید این درس، دستهبندی کنید و نمودار مربوط به آن را رسم کنید.
پاسخ: نوشتافزار: مداد – تراش – پاککن
پاسخ: حشرات: زنبور – پروانه – کفشدوزک
پاسخ: وسایل حملونقل: اتوبوس – تاکسی – هواپیما

🍁جواب املا صفحه 10 نگارش چهارم
۱- لطفاً این واژهها را با دقت مطالعه کنید.
پاسخ پرسش اول را خودتان باید بنویسید.
۲- با توجه به محتوای درس، از هر دسته حروف به هم ریخته، یک واژه درست کنید.
ط، ه، ق، ر — و، ب، ن، ص، ر — ع، ز، ر، م، ا

🍁جواب هنر و سرگرمی صفحه 11 نگارش چهارم
در تمرین زیر، جای خالی در هر جمله را با واژه مناسب پر کنید.
۱. روزی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم گفتوگو ______.
پاسخ: میکردند
۲. خورشید پذیرفت که بین آنان ______.
پاسخ: داوری کند
۳. سطح رودخانه را با قشر نازک یخ ______.
پاسخ: براق کرد
۴. اول، بهار زیبا و دلانگیز قلم به ______.
پاسخ: دست گرفت
۵. خورشید از دیدن منظره طبیعت بهار ______.
پاسخ: لذت برد
۶. کنار جنگل را با بوتههای انبوه تمشک ______.
پاسخ: زینت داد
همچنین، کلمات جدول زیر را در جملههای بالا پیدا کرده و خانههای جدول را کامل کنید.

زمستان فرا رسید.
زمستان این تغییر را پذیرفت.
بر روی زمین، یک لایه از برف نشست.
این صحنه، دلپذیر و زیبا بود.
همهچیز در آرامش به سر میبرد.
یک درختچه کوچک نیز در این منظره دیده میشد.
🍁 جواب درک متن صفحه 12 نگارش چهارم

۱- چه بخشی از متن نشان میدهد که خداوند بخشنده است؟
پاسخ: آسمان ناگهان ابری شد. ابرها به هم پیوستند و…
۲- در این نوشته، چهار صفت برای خداوند ذکر شده است؛ آنها را بگویید.
پاسخ: زیبا، مهربان، بخشنده و دانا
۳- به نظر شما چه عنوانی برای این متن مناسبتر است؟
پاسخ: خدا بهترین است
🍁 جواب نگارش صفحه 13 نگارش چهارم
با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا، فرصت خوبی پیش آمد تا همراه خانواده به سفر برویم. مقصد ما یک منطقه ییلاقی خوش آب و هوا بود که در دامنه کوهی بزرگ قرار داشت. این منطقه پر بود از درختان سرسبز و بلند. پرندگان در میان شاخهها در حال پرواز بودند یا روی آنها نشسته و با آوازخوانی و چهچهههای خود، فضایی شاد و زنده پدید آورده بودند. ما چند روزی را در آن مکان سرسبز گذراندیم و از هوای خنک و طبیعت زیبای آن لذت بردیم.
