جواب تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم

پاسخ فعالیت‌های صفحات ۲۰ و ۲۱ کتاب ریاضی پایه ششم

در ادامه، پاسخ‌های کامل و مرحله‌به‌مرحله برای تمرین‌های این دو صفحه ارائه شده است. این راهنمای گام‌به‌گام به شما کمک می‌کند تا روش حل هر مسئله را به خوبی درک کنید.

**پاسخ صفحه ۲۰:**

* **فعالیت ۱:** در این بخش، با رسم شکل و تقسیم‌بندی آن، مفهوم کسر و نسبت به صورت عملی بررسی می‌شود. با انجام دقیق مراحل کتاب، به پاسخ‌های صحیح خواهید رسید.
* **فعالیت ۲:** این قسمت دربارهٔ مقایسه کسرها است. با استفاده از روش‌هایی مانند رسم کردن یا مخرج مشترک گرفتن، می‌توانید به راحتی کسرها را با هم مقایسه کنید و بزرگ‌تر یا کوچک‌تر بودن آن‌ها را مشخص کنید.

**پاسخ صفحه ۲۱:**

* **فعالیت ۳:** در این تمرین، باید شکل‌های داده شده را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید و سپس کسر مربوط به قسمت‌های رنگی را بنویسید. دقت کنید که کل شکل چند قسمت شده و چند قسمت آن رنگی است.
* **فعالیت ۴:** این بخش از شما می‌خواهد با توجه به کسر داده شده، یک شکل بکشید و قسمت‌های مورد نظر را رنگ بزنید. برای مثال، اگر کسر سه‌چهارم داده شده است، یک شکل را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و سه قسمت از آن را رنگ بزنید.

با دنبال کردن این راهنما و توجه به جزئیات هر فعالیت، می‌توانید پاسخ تمامی سوالات را به درستی پیدا کنید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم

**عنوان درس: فصل اول | بخش: راهنمای قدم به قدم | پایه ششم دبستان**

در این بخش، می‌خواهیم با هم قدم‌به‌قدم مطالب مهم فصل اول را مرور کنیم. هدف این است که مطالب درسی را به زبانی ساده و روشن یاد بگیریم تا برای همه دانش‌آموزان قابل درک باشد.

در این راهنما، سعی کرده‌ایم نکات اصلی درس را به ترتیب و با جزئیات کافی بیان کنیم. برای هر قسمت، مثال‌ها و توضیحات ساده‌ای آورده‌ایم تا فهم مطلب آسان‌تر شود.

به خاطر داشته باشید که این راهنما برای کمک به شماست تا درس را بهتر و عمیق‌تر یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه هر بخش در کتاب درسی، این راهنمای قدم‌به‌قدم را نیز بخوانید تا مطمئن شوید همه چیز را به خوبی متوجه شده‌اید.

با دنبال کردن این مراحل، آمادگی بیشتری برای پاسخ دادن به پرسش‌ها و حل تمرین‌ها پیدا خواهید کرد.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 20 و 21 با جواب

در این قسمت پاسخ‌های تمرین‌های صفحات ۲۰ و ۲۱ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما تهیه کرده‌ایم. در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر به مطالب آموزشی این درس علاقه‌مندید، از فصل اول کتاب ریاضی ششم نیز بازدید کنید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

شکل بعدی در این الگو را رسم کنید. سپس رابطه بین تعداد چوب کبریت های به کار رفته و شماره هر شکل را به صورت یک عبارت ریاضی بیان کنید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

ب) یک نمودار بکشید که ارتباط بین تعداد شکل‌ها و شماره‌ی هر شکل را به این صورت نشان دهد.

۲- الف) دور عددهایی که بر ۳ تقسیم می‌شوند، یک دایره بکشید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

دور اعدادی که هم بر دو و هم بر پنج تقسیم می‌شوند، یک دایره بکشید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

پ) سه عدد کمتر از ۵۰ را نام ببرید که بر ۲، ۳ و ۵ بخش‌پذیر نباشند.
پاسخ: ۱۱ – ۲۳ – ۳۱

ت) آیا عدد ۶۷۵ بر ۹ بخش‌پذیر است؟ دلیل خود را بیان کنید.
پاسخ: بله، چون مجموع رقم‌های آن (۱۸) بر ۹ بخش‌پذیر است.

۳- درست یا نادرست بودن هر جمله را با دلیل مشخص کنید.

الف) عدد ۱۲۳ بر ۲ بخش‌پذیر است چون جمع رقم‌هایش (۶) بر ۲ بخش‌پذیر است.
❌ نادرست
دلیل: عددی بر ۲ بخش‌پذیر است که رقم یکان آن زوج باشد. رقم یکان این عدد فرد است، بنابراین بر ۲ بخش‌پذیر نیست.

ب) عدد ۷۶ بر ۳ بخش‌پذیر است چون رقم یکانش بر ۳ بخش‌پذیر است.
❌ نادرست
دلیل: عددی بر ۳ بخش‌پذیر است که مجموع رقم‌هایش بر ۳ بخش‌پذیر باشد. مجموع رقم‌های این عدد ۱۳ است که بر ۳ بخش‌پذیر نیست.

پ) کوچک‌ترین عدد سه‌رقمی بخش‌پذیر بر ۹ که رقم‌های تکراری ندارد، عدد ۱۰۸ است.
✅ درست
دلیل: این عدد هم بر ۹ بخش‌پذیر است (چون مجموع رقم‌هایش ۹ است) و هم کوچک‌ترین عدد سه‌رقمی با این ویژگی است.

۴- یک جدول از اعداد ۱ تا ۱۰۰ رسم کنید و اعداد بخش‌پذیر بر ۲، ۳، ۵ و ۹ را با رنگ‌های مختلف مشخص کنید. چه رابطه‌ای بین آن‌ها وجود دارد؟
پاسخ:
– همه این اعداد به صورت پشت‌سرهم و با فاصله‌های مشخصی تکرار می‌شوند.
– برخی از خانه‌های جدول بیش از یک بار رنگ می‌خورند، یعنی بر چند عدد از این اعداد بخش‌پذیر هستند.
– رنگ‌آمیزی جدول را خودتان انجام دهید.

جدول اعداد ۱ تا ۱۰۰

۵- عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به صورت عددی بنویسید.
پواب: ۴۹۰۰۰۸۰۷

– این عدد را به شکل گسترده نشان دهید.
پاسخ:
۴۰,۰۰۰,۰۰۰ + ۹,۰۰۰,۰۰۰ + ۸۰۰ + ۷

– رقم دهگان هزار این عدد کدام است؟
پاسخ: ۰

– این عدد به چهل و نه میلیون نزدیک‌تر است یا به پنجاه میلیون؟
پاسخ: چهل و نه میلیون

– اگر عدد را در ۱۰۰ ضرب کنیم، ارزش مکانی رقم ۹ چطور تغییر می‌کند؟
پاسخ: از جایگاه یکان میلیون به جایگاه صدگان میلیون تغییر می‌کند.

عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به رقم بنویسید.

برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران در سال جاری، ۶,۷۰۳,۴۰۰ کیلوگرم بوده است. اگر این دو استان ۹۲۱,۰۰۰ کیلوگرم از این برنج را خودشان مصرف کنند، چه مقدار برای ارسال به دیگر شهرهای کشور باقی می‌ماند؟

با توجه به نقطه صفر و جهت‌های مثبت و منفی در هر شکل، زاویه‌ای را که هر عقربه نشان می‌دهد به صورت یک عدد صحیح بنویسید.

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

مقایسه کنید و علامت درست را بین آن‌ها قرار دهید.

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

 

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *