
دوستان هنرمند و عزیز، سلام. امیدوارم روزهای خوبی داشته باشید.
با دنبال کردن این آموزش، میتوانید برای کلیدهایتان روکشهای چرمی زیبا و رنگارنگ بسازید.
ساخت издеلات چرمی یک هنر مفید و پرسود است که برای درست کردن انواع کیف، کفش، جاکلیدی و دستبندهای چرمی از آن استفاده میشود. چرم در دو نوع اصلی، یعنی طبیعی و مصنوعی، موجود است.
یکی از ویژگیهای عالی این هنر، علاوه بر لذت ساختن یک کاردستی، کاربردی بودن چیزهایی است که میسازید. برای اینکه این مهارت را به خوبی یاد بگیرید، اول باید با ابزارهای لازم آن آشنا شوید.
وسایل و موادی که به آن نیاز دارید:
چرم مصنوعی واتر جت به رنگ قهوهای
حلقه مخصوص نگهدارنده کلید
قسمت فلزی جاکلیدی
نخ مومی
خودکار نوک نرم
خطکش
وسیله دستی برای سوراخ کردن
کاتر مخصوص برش چرم
الگوها و طرحها

برای درست کردن این قاب چرمی کلید، اول باید الگوی چرم را روی قطعه چرم بگذاریم و سپس شکل آن را روی چرم رسم کنیم.

در مرحله بعد، با کمک کاتر، بخشهای زائد و اضافی چرم را میبُریم.

در مرحله سوم، برای اینکه خطوط برش کاملاً صاف و مستقیم باشند، میتوانید از یک خطکش فلزی استفاده کنید.

در مرحله چهارم، قسمتهای اضافی که در بالا و پایین کار قرار دارند را نیز میبریم.

مرحله پنجم: جای سوراخها را روی چرم مشخص میکنیم. سپس با کمک وسیلهای به نام سنبه که سایز یک یا نیم است، روی این علامتها را سوراخ میزنیم.

مرحله ششم: حالا نوبت به جای کلید رسیده. با استفاده از یک سمبه سایز سه، یک سوراخ در محل مورد نظر ایجاد کنید.

مرحله هفتم: کار ما تا اینجا به این شکل درآمده و پوشش چرمی آماده است تا دوخته شود.

برای خرید لوازم و وسایل لازم این درس، روی عکسهای زیر کلیک کنید.

مرحله هشتم: حالا با کمک نخ آغشته به موم، بخیه زدن دور کار را شروع میکنیم.

مرحله نهم: به این روش، لبههای دو طرف قطعه چرم را به همدیگر میدوزیم.

مرحله دهم: دو گوشه بالایی کاور را با کاتر، قیچی یا تیغ موکتبری به دقت ببرید.

مرحله یازدهم: به این شکل انجام بده.

مرحله دوازدهم: حالا نوبت آن است که سر کلید را درون پوشش چرمی خود بگذارید.

در مرحله سیزدهم، میتوانیم حلقه کلید را هم از این بخش عبور دهیم.

کلیدهای ما در این مرحله، با پوششهای چرمی ارائه میشوند.

مرحله پانزدهم: و این هم نتیجه نهایی کار ما 🙂

اگر از کار کردن با چرم لذت میبرید، پیشنهاد میکنیم بخش آموزش نقشاندازی روی چرم را هم ببینید.

