گام به گام فارسی چهارم ابتدایی

**راهنمای درس به درس فارسی کلاس چهارم دبستان**

**پاسخ پرسش‌های کتاب درسی فارسی چهارم ابتدایی**

در این کتاب، به تمام پرسش‌ها و تمرین‌های کتاب فارسی کلاس چهارم دبستان، به شکلی ساده و روشن پاسخ داده شده است. هدف این است که شما عزیزان پایهٔ چهارم، درس‌ها را به خوبی بفهمید و در یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن پیشرفت کنید.

برای هر درس، پاسخ‌ها به گونه‌ای نوشته شده که برای همه دانش‌آموزان قابل درک باشد. با مطالعه این راهنما می‌توانید با اطمینان بیشتر درس‌ها را مرور کنید و خودتان را برای امتحانات آماده نمایید.

امیدواریم این کتاب کمکی مفید برای شما باشد و از یادگیری زبان فارسی لذت ببرید.

 گام به گام فارسی چهارم ابتدایی

در این بخش، پاسخ پرسش‌های درس اول کتاب فارسی کلاس چهارم با عنوان «نوازش» به صورت مرحله‌به‌مرحله آورده شده است.

**بخش خوانداری**

**درک مطلب**

۱- **چرا نویسنده به باغ رفته بود؟**
او برای فرار از گرمای هوا و پیدا کردن مکانی خنک به باغ پناه برده بود.

۲- **چه چیزی توجه نویسنده را به خودش جلب کرد؟**
صدای زیبا و دلنشین پرنده‌ای که روی شاخه‌ای نشسته بود و آواز می‌خواند.

۳- **پرنده چه شکلی بود؟**
پرنده‌ای کوچک و زیبا، با پرهای رنگارنگ و منقاری کوتاه و ظریف بود.

۴- **نویسنده چه احساسی به پرنده پیدا کرد؟**
احساس محبت و علاقه‌ی شدیدی به آن پرنده‌ی کوچک کرد.

۵- **وقتی نویسنده خواست پرنده را نوازش کند، چه اتفاقی افتاد؟**
پرنده ترسید و به سرعت از آنجا پرواز کرد و دور شد.

**واژه‌آموزی**

* **مترادف کلمه «زیبا» چیست؟**
قشنگ، چقدر قشنگ!
* **مترادف کلمه «مهربان» چیست؟**
دلسوز، چقدر دلسوز!
* **مترادف کلمه «پیر» چیست؟**
کهن، درخت کهن.

**درست و نادرست**

* نویسنده برای فرار از سرما به باغ رفته بود. (نادرست)
* صدای پرنده توجه نویسنده را جلب کرد. (درست)
* نویسنده دوست داشت پرنده را نوازش کند. (درست)
* پرنده با خوشحالی روی دست نویسنده نشست. (نادرست)

**کلمه‌سازی**

* **کلمه‌ی «نوازش» از «نواخت» ساخته شده است. با این ریشه، کلمه‌ی دیگری می‌توان ساخت؟**
آفرین، بله: نوازنده.

**بخش نوشتاری**

**املا**

* **با توجه به متن درس، جای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.**
* هوا بسیار **گرم** بود.
* از میان شاخه‌های **سبز** و **بلند** درختان، خودم را به آنجا رساندم.
* ناگهان صدای **زیبایی** توجه مرا به خود جلب کرد.
* پرنده‌ای **کوچک** با پرهای **رنگارنگ** روی شاخه‌ای نشسته بود.

**نگارش**

* **در جمله‌ی «می‌خواستم پرنده را نوازش کنم»، فعل جمله چیست؟**
«می‌خواستم» نوازش کنم.

**درک متن**

* **به نظر شما چرا پرنده از انسان فرار کرد؟**
زیرا پرنده احساس خطر کرد و فکر کرد ممکن است نویسنده بخواهد به او آسیب برساند یا او را بگیرد. حیوانات معمولاً تا زمانی که به انسان اطمینان نکنند، به او نزدیک نمی‌شوند.

جواب سوالات کتاب فارسی چهارم دبستان

در این بخش می‌خواهیم به طور کامل و درس به درس، پاسخ‌های کتاب فارسی چهارم دبستان را برای شما قرار دهیم. شما می‌توانید با انتخاب هر درس از فهرست زیر، پاسخ سوالات مربوط به آن را مشاهده کنید. همچنین، خوشحال می‌شویم اگر نظرات و پیشنهادهای خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بخش آنلاین (آپدیت شده)

**پاسخ درس اول فارسی کلاس چهارم: آفریدگار زیبایی**

خداوند، که آفریننده‌ی همه‌ی جهان است، همه چیز را بسیار زیبا و منظم آفریده است. وقتی به آسمان نگاه می‌کنی، خورشید را می‌بینی که هر صبح طلوع می‌کند و جهان را گرم و روشن می‌سازد. ماه و ستاره‌ها هم در شب، آسمان را مانند چراغ‌های کوچک و درخشان، نورانی و قشنگ می‌کنند.

بر روی زمین، کوه‌های بلند، دشت‌های سرسبز و رودخانه‌هایی که جاری هستند، نشان‌دهنده‌ی قدرت و هنر خداوند هستند. در میان این همه زیبایی، موجودات گوناگونی زندگی می‌کنند. پرنده‌ها با آوازهای دلنشین خود در آسمان پرواز می‌کنند و گل‌های رنگارنگ و خوش‌بو، طبیعت را جذاب‌تر کرده‌اند.

همه‌ی این نعمت‌های زیبا، از آفتاب و ماه و ستاره گرفته تا کوه و دشت و گل و پرنده، هدیه‌هایی از طرف خداوند مهربان به ما هستند. اوست که با قدرت بی‌پایان خود، این جهان شگفت‌انگیز را آفریده و آن را پر از زیبایی کرده است. ما باید قدر این نعمت‌ها را بدانیم و از آنها به خوبی مراقبت کنیم.

در فصل دوم کتاب فارسی کلاس چهارم، داستان زیبایی درباره کوچ پرستوها می‌خوانیم. این درس به ما می‌گوید که پرستوها چگونه با تغییر فصل، هوا را برای رفتن به جاهای گرم‌تر ترک می‌کنند.

در آغاز پاییز، پرستوها احساس می‌کنند که هوا کم‌کم سرد می‌شود. آن‌ها فهمیده‌اند که زمان کوچ فرا رسیده است. پس همه دور هم جمع می‌شوند و برای سفر طولانی خود را آماده می‌کنند.

پرستوها دسته‌جمعی و با نظم خاصی پرواز می‌کنند. آن‌ها مسافت بسیار طولانی را طی می‌کنند تا به سرزمین‌های گرم برسند. در آنجا غذا به اندازه کافی پیدا می‌کنند و می‌توانند زمستان را به خوبی سپری کنند.

این درس به ما یادآوری می‌کند که پرندگان چگونه با تغییرات طبیعت خود را وفق می‌دهند و برای ادامه زندگی هوشمندانه عمل می‌کنند. کوچ پرستوها نشانه‌ای از قدرت و نظم در جهان آفرینش است.

در درس سوم کتاب فارسی کلاس چهارم با نام “راکِ نشانه‌ها” آشنا می‌شویم. در این درس، دانش‌آموزان با ارزش و اهمیت نشانه‌های ملی و تاریخی کشورمان ایران آشنا خواهند شد.

هدف اصلی این درس، تقویت حس میهن‌پرستی و علاقه به فرهنگ و تاریخ ایران در دانش‌آموزان است. آن‌ها یاد می‌گیرند که این نشانه‌ها، مانند پرچم، فقط یک تکه پارچه نیستند، بلکه نماد هویت، افتخار و داستان‌های گذشته یک ملت هستند.

در این درس، مهارت‌های زبانی مانند خواندن، درک مطلب، نگارش و املا نیز تمرین می‌شود. دانش‌آموزان با کلمات جدید آشنا شده و معنی و کاربرد آن‌ها را در جمله یاد می‌گیرند.

فعالیت‌های مختلف این درس به بچه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند افکار و احساسات خود را درباره میهن و نشانه‌های آن به خوبی و به صورت روان بیان کنند.

**پاسخ درس چهارم فارسی کلاس چهارم دبستان: ارزش دانش**

در این درس، ما با ارزش واقعی دانش و یادگیری آشنا می‌شویم. دانش، گنجی بسیار باارزش است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از ما بدزدد. وقتی چیزی یاد می‌گیریم، مانند این است که گنجی پیدا کرده‌ایم که همیشه با ما می‌ماند و در زندگی به کمکمان می‌آید.

دانش، ما را توانمند می‌کند و باعث می‌شود بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و مشکلات زندگی را به خوبی حل کنیم. این درس به ما یادآوری می‌کند که چرا باید همیشه به دنبال یادگیری باشیم و چرا علم و دانش از ثروت های مادی باارزش‌تر هستند.

درسی با نام «رهایی از قفس» در کتاب فارسی کلاس چهارم وجود دارد که داستان پرنده‌های کوچکی را بیان می‌کند. این پرنده‌ها درون قفس زندگی می‌کردند و آرزوی آزادی و پرواز در آسمان را در سر داشتند. آن‌ها دوست داشتند میان شاخه‌های درختان بدوند و در هوای آزاد زندگی کنند.

یک روز، یکی از این پرنده‌ها به بقیه پیشنهاد داد که برای رهایی از قفس تلاش کنند. آن‌ها با همکاری هم توانستند قفس را باز کنند و به بیرون پرواز کنند. وقتی آزاد شدند، احساس شادی و آرامش زیادی کردند. آن‌ها فهمیدند که آزادی چقدر ارزشمند است و زندگی در طبیعت چقدر زیباست.

این داستان به ما یادآوری می‌کند که آزادی نعمت بزرگی است و باید قدر آن را بدانیم. همچنین نشان می‌دهد که اگر اراده کنیم و با دیگران همکاری کنیم، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و به خواسته‌های خوب خود برسیم.

**پاسخ درس ششم فارسی کلاس چهارم؛ داستان آرش کمان‌گیر**

در زمان‌های بسیار قدیم، بین ایران و توران جنگ بزرگی درگرفت. این نبرد سخت، سال‌ها طول کشید و هر دو سپاه، خسته و فرسوده شدند. سرانجام، دو طرف تصمیم گرفتند صلح کنند.

پیشنهاد صلح این بود: یک تیرانداز ایرانی، باید تیری را از نقطه‌ای مشخص رها کند. هر جا که تیر فرود آمد، آنجا مرز بین دو کشور خواهد بود.

همه می‌دانستند که این کار، نیازمند یک قهرمان است. کسی که از جان خود بگذرد و توانایی انجام چنین مأموریت بزرگی را داشته باشد. در این هنگام، یک سرباز شجاع و میهن‌پرست به نام «آرش» پیش قدم شد. او حاضر شد این مسئولیت سنگین را بپذیرد.

آرش، که به بهترین تیرانداز ایران معروف بود، بر بلندای کوه «دماوند» ایستاد. او با تمام نیرو، کمان را کشید و تیر را رها کرد.

تیر آرش، به سرعت از رشته‌کوه‌ها گذشت و مسیری بسیار طولانی را پیمود. finally، آن تیر بر تنه‌ی یک درخت گردو، در دورترین نقطه فرود آمد. این اتفاق، باعث شد مرزهای ایران، بسیار گسترده شود و مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.

آرش، همه‌ی نیروی زندگی خود را برای این تیر گذاشت و پس از آن، جان خود را از دست داد. از آن زمان به بعد، آرش به عنوان نماد فداکاری و عشق به میهن، برای همیشه در یادها ماند.

**پاسخ درس هفتم فارسی کلاس چهارم؛ مهمان شهر ما**

در این درس، دانش‌آموزان با یک سفر کوتاه و دیدنی همراه می‌شوند. راوی داستان که یک دانش‌آموز است، تعریف می‌کند که پدرش برای کار به شهر دیگری سفر کرده و قرار است پس از بازگتن، برای خانواده از تجربه‌های خود بگوید.

بچه‌ها در کلاس درس، با کمک معلم خود، نقشهٔ ایران را نگاه می‌کنند. آنها شهرهای مختلف مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز را روی نقشه پیدا می‌کنند. راوی داستان به این فکر می‌کند که پدرش الآن کجاست و در کدام شهر قدم می‌زند.

وقتی پدر به خانه برمی‌گردد، همه با خوشحالی از او استقبال می‌کنند. او برای اعضای خانواده سوغاتی می‌آورد؛ برای مادر یک سفرهٔ زیبا، برای راوی یک کتاب داستان و برای خواهر کوچکش یک عروسک. سپس پدر شروع به تعریف کردن می‌کند. او از دیدن بناهای تاریخی، بازارهای شلوغ و مردم مهربان و مهمان‌نواز آن شهر می‌گوید.

پدر توضیح می‌دهد که در سفر با آدم‌های جدیدی آشنا شده و چیزهای تازه‌ای یاد گرفته است. او می‌گوید که سفر کردن چقدر می‌تواند مفید باشد و چشمان ما را به روی دنیای اطرافمان باز کند.

در پایان، پدر از فرزندانش می‌پرسد: «اگر شما به آن شهر سفر می‌کردید، دوست داشتید از کجاها دیدن کنید؟» این سؤال بچه‌ها را به فکر فرو می‌برد و آنها را به دنیای تخیل و آرزوهایشان می‌برد.

**صفحه ۸۴**

**فعالیت‌های نگارشی**

**۱. جمله‌سازی**
با هر کدام از ترکیب‌های زیر، یک جملهی زیبا بنویس.

* **آبشار بلند:**
* مثال: از آن کوه بلند، یک آبشار زیبا پایین می‌آمد.
* **ماه کامل:**
* مثال: در آسمان شب، ماه کامل مثل یک چراغ روشن بود.
* **درخت کهن:**
* مثال: پدربزرگ کنار یک درخت کهن و بزرگ نشسته بود.

**۲. کامل کردن جمله**
جمله‌های زیر را با کلمه‌های مناسب کامل کن.

* دانشمندان برای دیدن ستاره‌ها از **تلسکوپ** استفاده می‌کنند.
* پروانه‌ها با **بال**‌های رنگارنگ خود از گلی به گل دیگر می‌روند.

**۳. پرسش و پاسخ**
به این پرسش‌ها پاسخ کامل بده.

* چرا نویسنده به میمون‌ها نگاه می‌کرد؟
* پاسخ: چون رفتار و کارهای آن‌ها برایش جالب بود. او دوست داشت ببیند آن‌ها چطور زندگی می‌کنند.

* چرا نویسنده فکر می‌کرد میمون‌ها از آدم‌ها تقلید می‌کنند؟
* پاسخ: زیرا کارهایی می‌کردند که خیلی شبیه به کارهای انسان‌ها بود.

**صفحه ۸۵**

**۴. درک مطلب**
با توجه به درس، درست (✓) یا نادرست (✗) بودن جمله‌ها را مشخص کن.

* نویسنده فقط برای سرگرمی به باغ وحش رفت. (✗)
* (او برای مطالعه و مشاهدهی رفتار حیوانات به باغ وحش رفته بود.)
* رفتار میمون‌ها برای نویسنده جالب بود. (✓)
* میمون‌ها هیچ وقت تقلید نمی‌کنند. (✗)

**۵. هنر و سرگرمی**
یک نقاشی از صحنه‌ی باغ وحش و میمون‌هایی که در حال بازی هستند بکش. در نقاشی خودت از رنگ‌های شاد استفاده کن.

**صفحه ۹۱**

**درک مطلب**

۱. **چرا نویسنده، باغ را به یک نقاشی زیبا تشبیه کرده است؟**
چون باغ پر از رنگ‌های گوناگون و قشنگ بود. درختان سبز، گل‌های رنگارنگ و آسمان آبی، همه با هم ترکیب شده بودند و منظره‌ای بسیار زیبا مانند یک تابلوی نقاشی پدید آورده بودند.

۲. **چه چیزهایی در باغ توجه نویسنده را به خود جلب کرده بود؟**
چمن‌های سبز و تازه، گل‌های زیبا و خوشبو، پروانه‌هایی که دور گل‌ها می‌چرخیدند و آواز پرندگان.

۳. **نویسنده در باغ چه احساسی داشت؟**
او احساس آرامش و شادی می‌کرد. بودن در آن محیط زیبا و گوش دادن به صدای طبیعت، قلبش را سرشار از آرامش و خوشحالی کرده بود.

**واژه‌نامه**

* **تشبیه:** یعنی چیزی را به چیز دیگری شبیه دانستن. مثلاً وقتی می‌گوییم “برگ درختان مانند طلاست”، در واقع برگ‌ها را به طلا تشبیه کرده‌ایم.
* **توجه:** به معنی دقت کردن و نگاه کردن به چیزی است.
* **سرشار:** یعنی پُر از چیزی بودن. مثلاً “قلبش از محبت سرشار بود” یعنی قلبش پُر از محبت بود.

**صفحه ۹۲**

**درست و نادرست**

* نویسنده باغ را به یک نقاشی زیبا تشبیه کرده است. (درست)
* در باغ فقط گل‌های قرمز وجود داشت. (نادرست)
* صدای پرندگان و منظره باغ، نویسنده را غمگین کرده بود. (نادرست)
* نویسنده در باغ احساس آرامش و شادی می‌کرد. (درست)

**کامل کنید**

* نویسنده در باغ، چمن‌های **سبز** و **تازه** را دید.
* پروانه‌ها دور گل‌های **رنگارنگ** و **خوشبو** در حال پرواز بودند.
* صدای **آب** و **پرندگان**، فضای باغ را بسیار دلنشین کرده بود.

**خودم می‌نویسم**

(پاسخ این بخش به عهده دانش‌آموز است، اما یک مثال آورده شده:)
من یک بار به یک باغ پر از درختان میوه رفتم. هوا بسیار مطبوع بود و بوی گل‌ها در فضا پیچیده بود. صدای جیک جیک گنجشک‌ها و زمزمه آب از دور شنیده می‌شد. آنجا احساس کردم که همه خستگی‌هایم از بین رفته و انرژی دوباره گرفته‌ام.

**صفحه ۹۵**

**درک مطلب**

۱. **معنی کلمه‌های زیر را بنویس.**
* **آرزو:** چیزی که دوست داری داشته باشی یا اتفاق بیفتد.
* **پیروزی:** برنده شدن و به خواسته‌ات رسیدن.
* **تلاش:** کوشش و زحمت کشیدن برای انجام یک کار.

۲. **چرا نویسنده آرزو کرد کاش می‌توانست پرواز کند؟**
* چون دوست داشت مانند پرنده‌ها آزادانه در آسمان بالا برود و همه‌ی دنیا را از بالا ببیند.

۳. **نویسنده برای رسیدن به آرزویش چه کرد؟**
* او شروع به ساختن یک هواپیما کرد. برای این کار از چوب‌های نازک و کاغذ استفاده کرد.

۴. **نویسنده در پایان داستان به چه چیزی پی برد؟**
* او فهمید که برای رسیدن به آرزوها فقط فکر کردن کافی نیست؛ باید برای آن تلاش کرد و سختی کشید.

**صفحه ۹۶**

**واژه آموزی**

**با واژه‌ی «آرام» ترکی‌های زیبا بساز.**

* آرام‌شب (شبی که در آن آرامش وجود دارد)
* آرام‌جان (کسی که باعث آرامش دل می‌شود)
* آرام‌خاطر (کسی که ذهن و قلب آرامی دارد)
* شهر آرام (شهری که در آن سروصدا و هیاهو نیست)

**خوانش و فهم**

**به این بیت‌ها گوش کن و با توجه به آن‌ها به سؤال پاسخ بده.**

* **سؤال:** در این شعر، چه چیزهایی نشان‌دهنده‌ی آرامش هستند؟
* **پاسخ:** قناری و چمنزار نشان‌دهنده‌ی آرامش هستند. همچنین، وقتی شاعر می‌گوید در دلش آرام شده، این هم نشانه‌ی آرامش درونی است.

**صفحه ۱۰۱**

**نگارش**

**جمله‌های زیر را با توجه به نقش هر کلمه کامل کن.**

۱. پروانه‌ها در باغ **زیبا** می‌چرخیدند. (قید)
۲. برف **آرام** می‌بارید. (قید)
۳. علی **مهربان** با دوستانش بازی می‌کند. (صفت)

**املا**

**جاهای خالی را با «آ» یا «ا» پر کن.**

* دانش **آ**موز
* **آ**زمایش
* **آ**شپز
* **آ**ب **ا**نجیر
* **ا**بتدایی

**فهمیدن شعر «باران»**

در این درس، شعر زیبایی به نام «باران» را می‌خوانیم. شاعر در این شعر، باران را به چیزهای مختلفی تشبیه می‌کند تا زیبایی و تأثیر آن را بهتر نشان دهد.

او می‌گوید باران مانند مهمانی است که از آسمان به زمین می‌آید و به همه جا سرک می‌کشد. شاعر از ما می‌پرسد که فکر می‌کنی این مهمان به کجاها سر می‌زند و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

سپس خودش جواب می‌دهد که باران به باغ‌ها و کشتزارها می‌رود و به گلها و گیاهان آب می‌دهد تا آنها بتوانند بهتر و سریع‌تر رشد کنند. در واقع، باران مانند یک معلم مهربان است که به گلها و گیاهان درس زندگی و رشد کردن می‌دهد.

در پایان شعر، شاعر توضیح می‌دهد که چرا باران را به معلم تشبیه کرده است. چون همان‌طور که یک معلم به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا چیزهای جدید یاد بگیرند و رشد فکری پیدا کنند، باران نیز به گلها و گیاهان کمک می‌کند تا رشد کنند و سرسبز شوند.

در صفحه ۱۱۰ کتاب فارسی کلاس چهارم، با درس جالبی روبرو می‌شویم. این صفحه به ما کمک می‌کند تا بهتر با مفهوم و پیام درس آشنا شویم.

در اینجا، تمرین‌هایی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها، معنای شعرها و داستان‌های درس را بیشتر درک می‌کنیم. این تمرین‌ها به ما یادآوری می‌کنند که چرا یادگیری زبان فارسی و خواندن شعرهای زیبا مهم است.

با پاسخ دادن به پرسش‌های این صفحه، می‌توانیم مطمئن شویم که مفهوم اصلی درس را به خوبی یاد گرفته‌ایم و می‌توانیم از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنیم.

**صفحه ۱۱۴**

**درک مطلب**

1. نویسنده در این متن، زیبایی‌های طبیعت را به تصویر می‌کشد و احساس شادی و آرامشی که از مشاهده این زیبایی‌ها به انسان دست می‌دهد، توصیف می‌کند.
2. منظور از “تماشای طبیعت” فقط نگاه کردن نیست، بلکه با دقت به محیط اطراف نگریستن و از دیدن مناظر زیبا لذت بردن است.
3. وقتی به کوه، دریا، جنگل و آسمان نگاه می‌کنیم، احساس غرور و خوشحالی به ما دست می‌دهد و روحیه‌ی ما شاد می‌شود.

**صفحه ۱۲۱**

**واژه‌آموزی**

1. **واژه:** طبیعت
* **هم‌خانواده:** طبیعی، طبیعیات

2. **واژه:** زیبا
* **هم‌خانواده:** زیبایی، زیباندن

3. **واژه:** آرامش
* **هم‌خانواده:** آرام، آرامیدن

**صفحه ۱۲۲**

**نگارش**

**جمله‌ها را با کمک کلمات داده‌شده کامل کن.**
* وقتی باران می‌بارد، هوای شهر **تازه** و **پاک** می‌شود.
* کوه‌های بلند و سرسبز، **نمایی** بسیار **زیبا** دارند.

**با توجه به متن درس، جمله‌های زیر را کامل کن.**
* یکی از زیباترین نعمت‌های خداوند، **طبیعت** است.
* تماشای طبیعت، به انسان **آرامش** و **شادی** می‌بخشد.
* ما باید در حفظ **زیبایی** و **پاکی** طبیعت بکوشیم.

**درست و نادرست**

1. درست
2. نادرست (کودکان برای پدرشان کلی زحمت کشیدند.)
3. درست
4. نادرست (پدر، بچه‌ها را به آغوش کشید و بوسید.)

**درک مطلب**

1. پدر از سفر برگشته بود و بچه‌ها خیلی خوشحال بودند.
2. بچه‌ها می‌خواستند خوشحالی خود را به پدر نشان دهند. آن‌ها خانه را تمیز کردند و برای پدر هدیه تهیه کردند.
3. پدر با دیدن خانه تمیز و آماده، لبخند زد و خوشحال شد. او بچه‌ها را در آغوش گرفت و بوسید.
4. پدر گفت: «این خانه، با این همه نظم و محبت، بهترین هدیه‌ای است که دیده‌ام.»

**واژه‌سازی**

خانه + دار = خانه‌دار
میهن + دوست = میهن‌دوست
کتاب + خوان = کتابخوان
خرد + مند = خردمند

**درک ادبی**

1. **تشبیه:** مانند فرشته‌ها
2. جمله: بچه‌ها مانند فرشته‌ها، خانه را تمیز و زیبا کردند.

**خوانش و درک**

1. درست
2. درست
3. نادرست (مادر به بچه‌ها کمک کرد تا برای پدر هدیه بخرند.)
4. درست

پاسخ درس هفدهم کتاب فارسی کلاس چهارم – صفحه ۱۳۳

**درک مطلب**

**۱. به نظر تو چرا نویسنده، کتاب را بهترین دوست انسان می‌داند؟**
نویسنده کتاب را بهترین دوست انسان می‌داند چون کتاب همیشه در دسترس است، هر زمان که بخواهیم می‌توانیم به سراغ آن برویم و از دانش و داستان‌هایش بهره ببریم. کتاب مانند یک دوست خوب، ما را تنها نمی‌گذارد و چیزهای جدید و مفیدی به ما یاد می‌دهد.

**۲. کتاب چه چیزهایی به ما می‌آموزد؟**
کتاب چیزهای زیادی به ما یاد می‌دهد. از دانش و علوم مختلف گرفته تا داستان‌های قشنگ و پندهای زندگی. کتاب به ما کمک می‌کند تا با آداب و رسوم مردم شهرها و کشورهای دیگر آشنا شویم و اطلاعات عمومی خودمان را بیشتر کنیم.

**۳. منظور از این جمله چیست: “کتاب، کلید گنجینه بزرگی از دانش و معرفت است”؟**
منظور این است که کتاب مانند یک کلید جادویی عمل می‌کند که درِ گنج بزرگی پر از دانش و آگاهی را به روی ما باز می‌کند. با مطالعه کتاب‌ها، می‌توانیم به این گنجینه ارزشمند دست پیدا کنیم و از دانش و خردی که در طول سال‌ها توسط انسان‌های بزرگ جمع‌آوری شده، استفاده کنیم.

**واژه‌نامه**

**کلمه: معرفت**
**معنی:** شناخت، آگاهی و دانستن چیزهای خوب و ارزشمند.

**کلمه: گنجینه**
**معنی:** جایی که در آن چیزهای بسیار ارزشمند و گران‌بها مانند طلا، جواهر و دانش نگهداری می‌شود.

**کلمه: مونس**
**معنی:** همدم و هم‌صحبتی که انسان را تنها نمی‌گذارد و با بودنش، تنهایی را از بین می‌برد.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *