کاربرگ شماره ۹ درس مطالعات اجتماعی پایه ششم همراه با پاسخ
**پاسخهای کاربرگ شماره ۹**
**فعالیت ۱: کامل کردن جملهها**
* ما برای انجام کارهای روزمره خود به **انرژی** نیاز داریم.
* مهمترین منبع انرژی که امروزه ما از آن استفاده میکنیم، **سوختهای فسیلی** است.
* نفت و گاز از اعماق **زمین** استخراج میشوند.
* به منابعی که در طبیعت وجود دارند و انسان آنها را به دست میآورد، **منابع طبیعی** میگویند.
**فعالیت ۲: کدام گزینه درست است؟**
* کدام یک از موارد زیر از منابع طبیعی نیست؟
* گزینه صحیح: **آجر** (زیرا آجر یک محصول ساختهشده توسط انسان است، نه چیزی که مستقیماً از طبیعت به دست آید.)
**فعالیت ۳: جدول منابع طبیعی**
در این بخش باید منابع طبیعی را در ستون مربوطه قرار دهید:
* منابع طبیعی **نیرویی**: انرژی خورشید، انرژی باد، انرژی آب
* منابع طبیعی **معدنی**: سنگ آهن، مس، طلا
* منابع طبیعی **زیرزمینی**: نفت، گاز، زغال سنگ
**فعالیت ۴: سوالهای تشریحی**
* **چرا باید در مصرف منابع طبیعی صرفهجویی کنیم؟**
زیرا بسیاری از این منابع، مانند نفت و گاز، **تمامشدنی** هستند. یعنی مقدار آنها محدود است و اگر با بیدقتی مصرف شوند، در آینده تمام خواهند شد و برای نسلهای بعدی باقی نمیمانند.
* **چند نمونه از منابع طبیعی تمامشدنی و چند نمونه از منابع طبیعی پایانناپذیر را نام ببرید.**
* منابع طبیعی **تمامشدنی**: نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ
* منابع طبیعی **پایانناپذیر**: انرژی خورشید، انرژی باد
**فعالیت ۵: پاسخ کوتاه دهید**
* استفاده بیرویه از منابع طبیعی میتواند باعث **آلودگی محیط زیست** و همچنین **پایان یافتن** این منابع ارزشمند شود.

**عنوان درس: از تولید تا مصرف | موضوع: قدم به قدم | پایه ششم دبستان**
همه چیزهایی که ما استفاده میکنیم، از خوراکیها تا وسایل زندگی، یک سفر طولانی را پشت سر گذاشتهاند تا به دست ما برسند. این درس، ما را به تماشای این سفر جالب میبرد.
همه چیز از یک نقطه شروع میشود: **تولید**.
تولیدکنندگان، مانند کشاورزان، کارگران و کارخانهداران، با زحمت و تلاش بسیار، مواد اولیه را به کالاهای قابل استفاده تبدیل میکنند. مثلاً یک کشاورز، گندم میکارد و با برداشت آن، اولین قدم برداشته میشود.
سپس نوبت به **توزیع** میرسد.
کالاهای تولیدشده باید به دست همه مردم در شهرها و روستاهای مختلف برسند. این کار توسط وسایل نقلیه مختلف مانند کامیونها، قطارها و کشتیها انجام میشود. باربران و رانندگان، این کالاها را از مزرعه یا کارخانه به انبارها و سپس به بازارها میبرند.
در نهایت، این چرخه به **مصرف** ختم میشود.
ما به عنوان مصرفکننده، این کالاها را از مغازهها، سوپرمارکتها یا بازارها خریداری میکنیم و استفاده میکنیم. انتخاب و خرید ما، آخرین مرحله این سفر طولانی است.
پس میبینید که برای رسیدن یک نان به سفرهی ما، دستهای زیادی تلاش کردهاند. با دانستن این موضوع، بهتر میتوانیم از نعمتهایی که در اختیار داریم، محافظت کنیم و از اسراف دوری کنیم.
جواب کاربرگه شماره 9 مطالعات اجتماعی ششم
از چگونگی تولید کالاها تا زمانی که به دست ما میرسند، مراحل مختلفی وجود دارد. این مسیر طولانی را “راه تولید” مینامند.
برای نمونه، یک نان ساده که هر روز میخوریم، داستان پرمشقت خود را دارد. این راه با کشاورزی آغاز میشود که با زحمت زیاد گندم میکارد و پرورش میدهد. پس از برداشت، گندم ها به کارخانهی آردسازی فرستاده میشوند تا به آرد تبدیل شوند. سپس این آرد به نانوایی میرود. در آنجا نانوا با مهارت خود خمیر تهیه کرده و نان میپزد. در پایان، این نان تازه و خوشعطر به دست ما مصرفکنندگان میرسد.
هر کالایی که ما استفاده میکنیم، چه خوراکی و چه پوشاک، چنین راهی را پشت سر گذاشته است. آگاهی از این مسیر به ما میفهماند که برای تهیهی کوچکترین چیزها، زحمت زیادی کشیده شده است و این موضوع اهمیت صرفهجویی و قدردانی از زحمت دیگران را به ما یادآوری میکند.

