پاسخ تمرینهای صفحه ۹ ریاضی پایه ششم
**راهنمای حل مسئله:**
در این بخش، با کمک شکلها و الگوها، روش حل مسئله را یاد میگیریم. برای هر سوال، راه حل به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.
**سوال ۱:**
– شکل اول: یک دایره
– شکل دوم: یک مربع
– شکل سوم: یک مثلث
– شکل چهارم: یک ستاره
این شکلها بر اساس یک الگوی مشخص مرتب شدهاند. برای پیدا کردن شکل بعدی، باید به ترتیب و تکرار الگو دقت کنید.
**سوال ۲:**
اعداد داده شده را از کوچک به بزرگ مرتب کنید.
ابتدا اعداد یکرقمی، سپس دو رقمی و در نهایت اعداد سه رقمی را مینویسیم.
پاسخ نهایی به این صورت خواهد بود.
**سوال ۳:**
برای حل این بخش، باید عمل جمع و تفریق را انجام دهید.
مثال: اگر داشته باشیم ۵ + ۳، جواب میشود ۸.
یا اگر داشته باشیم ۱۰ – ۴، جواب میشود ۶.
با دقت در اعداد و عملهای خواسته شده، پاسخ هر قسمت را پیدا میکنیم.
**سوال ۴:**
در این قسمت با مفهوم کسرها کار میکنیم.
اگر یک شکل به چند قسمت مساوی تقسیم شده باشد، هر قسمت نشاندهنده یک کسر است.
مثال: اگر شکلی به ۴ قسمت مساوی تقسیم شود و ۱ قسمت رنگی باشد، کسر مربوطه ۱/۴ (یک چهارم) است.
با توجه به شکل داده شده در کتاب، کسر مربوط به قسمت رنگی را مینویسیم.
**سوال ۵:**
برای اندازهگیری طول، از واحد سانتیمتر استفاده میکنیم.
خطکش را در کنار شیء مورد نظر قرار داده و عددی که انتهای شیء نشان میدهد، طول آن است.
مثال: اگر انتهای یک مداد روی عدد ۱۲ خطکش باشد، طول آن ۱۲ سانتیمتر است.
با توجه به شکلهای کتاب، طول هر ضلع را اندازه گرفته و پاسخ را مینویسیم.
**نکته مهم:**
در حل تمام مسائل، دقت کنید و هر مرحله را با حوصله انجام دهید. در صورت نیاز، میتوانید از معلم خود کمک بگیرید.

**عنوان درس:** یادآوری روش نوشتن اعداد
**مبحث:** آموزش مرحله به مرحله
**پایه:** ششم دبستان
در این درس، میخواهیم روش نوشتن اعداد را مرور کنیم. یادگیری درست عددنویسی کمک میکند تا محاسبات را آسانتر و دقیقتر انجام دهیم.
هر عدد از چیدمان صحیح رقمها در جایگاه خودش تشکیل میشود. برای مثال، در عدد ۳۴۵، رقم ۵ در جایگاه یکان، رقم ۴ در جایگاه دهگان و رقم ۳ در جایگاه صدگان قرار دارد.
با رعایت جایگاه رقمها و دقت در نوشتن آنها، میتوانیم اعداد را به درستی بخوانیم و بنویسیم. این مهارت به ما کمک میکند در درس ریاضی موفقتر باشیم.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 9 با جواب
در ادامه، پاسخهای تمرین صفحه ۹ کتاب ریاضی پایه ششم را قرار دادهایم. در پایان این بخش میتوانید دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر مایل هستید، میتوانید مطالب مربوط به فصل اول ریاضی ششم را نیز مطالعه کنید.
کار در کلاس صفحه ۹ ریاضی ششم
ابتدا جای حدودی اعداد داده شده را روی محور نشان بده. سپس برای هر نقطهای که مشخص شده، یک عدد مناسب (به صورت تقریبی) انتخاب کن و بنویس.

برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
۲- یک دانشآموز عدد ۴۵۰۹ را به این شکل نوشته است. چرا این نوشتن اشتباه است؟
پاسخ: چون به جایگاه و ارزش رقمی هر عدد دقت نکرده و اعداد را به درستی جدا از هم ننوشته است. توجه کنید که این اشتباه با روش نوشتن عدد به صورت گسترده فرق دارد.
۳- در سال ۱۳۸۹ تعداد ۱,۲۹۸,۶۴۸,۰۰۰ جلد کتاب در دنیا چاپ شده است. این عدد به حروف میشود:
یکصد و بیست و نه میلیون و هشتصد و شصت و چهار هزار و هشتصد
– تعداد تقریبی کتابهای چاپ شده در جهان را، اگر بخواهیم آن را به نزدیکترین ده میلیون گرد کنیم، چطور مینویسیم؟
پاسخ: ۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰

اگر این عدد را بر ۱۰ تقسیم کنیم، چه عددی به دست میآید؟
۱۲,۹۸۶,۱۸۰
۴- عدد مناسب را در جای خالی بنویسید.
– یک عدد فرد بین ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰:
پاسخ: ۱۹۳۹
– بزرگترین عدد فرد هشت رقمی که قسمت میلیون آن ۳۵ باشد و هیچ رقمی تکرار نشود:
پاسخ: ۳۵۹۸۷۶۴۱
– عددی بین ۶۰۰۰۰ و ۸۰۰۰۰ که از ارقام ۲، ۴، ۵، ۷ و ۸ تشکیل شده باشد و هیچ رقمی تکرار نشود:
پاسخ: ۷۸۲۴۵
۵- این اعداد را با هم مقایسه کنید و علامت مناسب (<، = یا >) قرار دهید.

