**پاسخ تمرینهای درس هفتم نگارش هفتم**
**صفحههای ۸۲ تا ۸۶**
**راهنمای گامبهگام درس ۷**
در این بخش، پاسخ پرسشها و تمرینهای درس هفتم کتاب نگارش پایه هفتم را، صفحه به صفحه و به ترتیب، بررسی میکنیم. هدف این است که با بیانی ساده و روشن، راه حل هر فعالیت را یاد بگیرید.
**صفحه ۸۲:**
در این صفحه، معمولاً تمرینهایی درباره درک مطلب یا دستور زبان وجود دارد. پاسخها به گونهای است که مفهوم درس را به خوبی نشان میدهد و به شما کمک میکند نکات مهم را بهتر بفهمید.
**صفحه ۸۳:**
فعالیتهای این صفحه بیشتر بر روی نوشتن و خلاقیت شما تمرکز دارد. پاسخهای ارائه شده به شما ایده میدهد تا بتوانید جملات و متنهای خود را بهتر و زیباتر بنویسید.
**صفحه ۸۴:**
در این بخش، احتمالاً با سوالاتی روبهرو میشوید که باید با دقت به متن درس پاسخ دهید. راه حلها به صورت کامل و واضح نوشته شدهاند تا برای شما قابل درک باشند.
**صفحه ۸۵:**
تمرینهای صفحه ۸۵ ممکن است ترکیبی از نکات دستوری و نگارشی باشد. پاسخها به شکلی ساده و گامبهگام نوشته شده تا شما را در یادگیری بهتر یاری کند.
**صفحه ۸۶:**
این صفحه معمولاً شامل جمعبندی یا یک فعالیت نهایی است. پاسخهای آن به شما کمک میکند تا تمام آنچه را که در این درس خواندهاید، یک بار دیگر مرور کنید و به خاطر بسپارید.
با دنبال کردن این راهنما، میتوانید به راحتی بر محتوای درس هفتم مسلط شوید و مهارتهای نوشتاری خود را تقویت کنید.

**عنوان درس: روشی برای مرتب کردن افکار و نوشتهها**
**موضوع: یادگیری مرحله به مرحله**
**پایه هفتم**
در این درس، میآموزیم که چگونه افکار و نوشتههای خود را منظم کنیم. این کار به ما کمک میکند تا بهتر فکر کنیم و مطالب را به شکلی واضح و منطقی بیان کنیم.
با یادگیری این روشها، میتوانیم نوشتههای خود را بهبود بخشیم و آنها را برای دیگران قابل فهمتر کنیم. این مهارت نه تنها در درس نوشتن، بلکه در زندگی روزمره نیز به کارمان میآید.
در ادامه، مراحل مختلف این روش را به صورت گام به گام فرا خواهیم گرفت.
گام به گام درس ۷ نگارش هفتم
انتخاب آسان صفحه:
راهنمای گام به گام درس ۷ نگارش هفتم
پاسخ تمرین صفحه ۸۲ درس ۷ نگارش هفتم
پاسخ صفحه ۸۳ درس هفتم نگارش هفتم
پاسخ صفحه ۸۴ درس هفتم نگارش هفتم
پاسخ بخش درستنویسی صفحه ۸۵ درس هفتم نگارش هفتم
پاسخ بخش تصویرنویسی صفحه ۸۶ نگارش هفتم
پاسخهای درس هفتم نگارش هفتم: صفحات ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵ و ۸۶ / راهنمای کامل درس ۷ نگارش هفتم
درس هفتم: روشی برای منظم کردن افکار و متن
جواب فعالیت صفحه 82 درس 7 نگارش هفتم
**موضوع: آشنایی با زندگی سهراب سپهری**
**سوالات:**
۱. سهراب سپهری در چه تاریخی و در کدام شهر متولد شد؟
۲. دوران مدرسه و دانشگاه را در کجا گذراند و چه رشتهای خواند؟
۳. به چه چیزهایی علاقه داشت و آثارش چه مشخصههای بارزی دارند؟
۴. شعرهای او از چه لحنی برخوردارند و معمولاً درباره چه هستند؟
۵. او در چه تاریخی درگذشت و آرامگاهش در کجا قرار دارد؟
**متن بازنویسی شده:**
سهراب سپهری، شاعر و نقاش معروف ایرانی، در پانزدهم مهرماه سال ۱۳۰۷ در شهر کاشان به دنیا آمد. خانوادهاش اهل فرهنگ و هنر بودند و این فضا در زندگی آینده او بسیار تأثیرگذار بود.
تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در کاشان به پایان رساند. پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در رشته نقاشی تحصیل کرد و بعدها به عنوان یک نقاش نیز شناخته شد.
سهراب به طبیعت، سکوت و مسائل فلسفی عمیقاً علاقهمند بود. این علایق به وضوح در نوشتهها و نقاشیهایش دیده میشود. آثار او، چه در شعر و چه در نقاشی، حال و هوای آرام، عرفانی و انسانی دارند. او در جستوجوی زیبایی و حقیقت در سادهترین چیزها بود.
شعرهای سهراب سپهری بسیار ساده، روان و تصویری هستند. او از کلمات برای نقاشی کردن منظرههای ذهنی و عاطفی استفاده میکرد. مضامین اصلی شعرش طبیعت، تنهایی، پرسش از هستی و جستوجوی معنای زندگی است. مجموعه شعر “هشت کتاب” از مهمترین آثار او به شمار میرود.
متأسفانه این شاعر و هنرمند بزرگ، در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ بر اثر بیماری در تهران درگذشت. آرامگاه او در صحن “امانالله بن علی” در شهر کاشان قرار دارد و بسیاری از دوستدارانش برای ادای احترام به آنجا میروند.
جواب صفحه 83 درس هفتم نگارش هفتم
ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی، در سال ۳۱۹ خورشیدی در منطقهی خراسان دیده به جهان گشود. نام کامل او ابوالقاسم حسن منصور بن محمد بن اسحاق شرفشاه است. او در روستای باژ، از نواحی طابران طوس، در دورهی فرمانروایی سامانیان متولد شد.
تحصیلات ابتدایی و دانشآموزی را نزد پدرش و در مکتبخانههای باژ و طوس گذراند. سپس برای ادامهی یادگیری به مدرسهای در شهر طوس رفت. از همان نوجوانی به مطالعهی داستانهای کهن و رویدادهای تاریخی علاقهی زیادی داشت.
فردوسی در سفری که به همراه دوستش دقیقی به روستای کشمهین داشت، با دختری به نام رودابه آشنا شد و دل به او باخت.
فردوسی نوشتن شاهنامه را در سال ۳۴۹ و در ۳۰ سالگی آغاز کرد. او برای سرودن این اثر بزرگ از کتاب شاهنامهی منصوری الهام گرفت.
پس از مدتی، ابومنصور محمد بن عبدالرزاق، که از حامیان مالی فردوسی بود، از دنیا رفت. پس از این اتفاق، فردوسی با مشکلات مالی زیادی روبرو شد. به پیشنهاد اطرافیان، او تصمیم گرفت شاهنامه را به سلطان محمود غزنوی هدیه کند تا شاید از این راه کمک مالی دریافت نماید.
🔹 ابوالقاسم فردوسی در چه تاریخی و کجا به دنیا آمد؟
🔹 تحصیلات ابوالقاسم فردوسی چگونه بود؟
🔹 ابوالقاسم فردوسی نوشتن شاهنامه را از چه سنی آغاز کرد؟
🔹 چرا ابوالقاسم فردوسی تصمیم گرفت شاهنامه را به سلطان محمود پیشکش کند؟
جواب صفحه 84 درس هفتم نگارش هفتم
هر گروه باید یکی از متون گروه دیگر را انتخاب کرده و آن را بر اساس معیارهای مشخص شده، بررسی و ارزیابی کند.

متن شما آماده است. هیچ غلط املایی ندارد و نشانههای نگارشی به درستی در آن به کار رفته است. ساختار نوشته از نظر فکری منظم است و دارای ابتدا، وسط و پایان مشخصی میباشد. طرح کلی نوشته با پرسشهای مناسب و مرتبط شکل گرفته است. همچنین، خواندن آن به صورت روان و صحیح انجام میشود.
جواب درست نویسی صفحه 85 درس هفتم نگارش هفتم
سوار از راه رسید، در حالی که بر اسب سوار بود؛ او پیاده بود و ما سوار بودیم.
کار، گوهر و ماهیت انسان است. شغل و فعالیت من خواندن و نوشتن است؛ من توانایی انجام همه کارها را ندارم.
جواب تصویر نویسی صفحه 86 نگارش هفتم
موضوع: شهر پرازدحام
ترافیک سنگین است و صدای بوق خودروها از هر طرف به گوش میرسد. هوای شهر سنگین و آلوده است. خیابانها مملو از آدمهایی است که غریبهاند، اما زیر یک آسمان مشترک زندگی میکنند. بعضی از آنها شاد و خندانند، بعضی غمگین، برخی عصبانی و پریشان و بعضی دیگر آرام و قرار دارند. اینجا پر از احساسهای گوناگون است. اما من در این میان چه حسی دارم؟ انگار هیچ حس خاصی ندارم. بیطرف و تقریباً بیاحساس هستم. این حالت عجیب است و با فکر کردن به آن، آدم از درون سرد و یخ میشود. مثل این است که در فضا معلق باشی. چقدر عجیب که فقط با نگاه کردن به یک عکس از یک شهر بزرگ، این همه حس ناخوشایند به آدم دست میدهد.
موضوع: آواز دلانگیز جنگل
در میان جنگلی سرسبز با درختان بلند و زیبا قدم میزنم. همه جا را درختان صنوبر و کاج پوشاندهاند. آواز پرندگان، گوشهایم را نوازش میدهد. کمی آنطرفتر، پروانههای رنگارنگ در حال پروازند. به سمتشان میدوم و یکی از آنها توجه مرا جلب میکند. آنقدر دنبالش میروم تا از دیدم پنهان میشود. وقتی به اطراف نگاه میکنم، میبینم که آن پروانه کوچک، مرا تا کنار دریا آورده است. نسیم ملایمی موهایم را تکان میدهد. خورشید در حال غروب کردن است و آسمان به رنگ قرمز درآمده. این رنگ قرمز در کنار آبی دریا، منظرهای تماشایی ساخته است. روی ماسههای خنک ساحل مینشینم و به این نقاشی زیبای خداوند خیره میشوم و به عظمت پروردگار پی میبرم.
موضوع: سفری به دل طبیعت
هرگز فکر نمیکردم روزی به چنین جای سرسبزی سفر کنم. حتی درختان هم با من حرف میزدند و آواز رودخانه، نوایی دلنشین در فضا پیچیده بود. خانهام میان کوهها قرار داشت. وقتی از خانه بیرون میآمدم، گنجشکها روسریهایی به رنگ خورشید روی سرم میانداختند و وقتی پا به جنگل میگذاشتم، نسیم نرمی صورت مرا نوازش میداد. جنگل در تابستان، رنگ طلایی به خود میگرفت؛ چون خورشید مانند تشتی از طلا بر زمین میتابید.
صفحه ۸۶ نگارش هفتم با جواب
❤همگام درس❤
