جواب فعالیت صفحه ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ریاضی ششم

پاسخ تمرین‌های صفحات ۱۶، ۱۷ و ۱۸ کتاب ریاضی پایه ششم

**پاسخ سوالات صفحه ۱۶:**

در این صفحه معمولاً تمرین‌هایی درباره‌ی کسر و عدد مخلوط وجود دارد. برای حل این سوالات به این نکات توجه کنید:

* برای تبدیل عدد مخلوط به کسر نامناسب، مخرج را در قسمت صحیح ضرب کرده و با صورت جمع می‌کنیم. مخرج همان عدد قبلی باقی می‌ماند.
* برای تبدیل کسر نامناسب به عدد مخلوط، صورت را بر مخرج تقسیم می‌کنیم. خارج قسمت، قسمت صحیح و باقیمانده، صورت کسر می‌شود. مخرج تغییری نمی‌کند.
* برای مقایسه‌ی کسرها، اگر مخرج‌ها برابر باشند، کسری بزرگ‌تر است که صورت بزرگ‌تری دارد. اگر مخرج‌ها متفاوت باشند، باید ابتدا مخرج‌ها را با پیدا کردن ک.م.م برابر کنیم.

**پاسخ سوالات صفحه ۱۷:**

تمرین‌های این صفحه اغلب درباره‌ی جمع و تفریق کسرها است. راه حل آن‌ها به این صورت است:

* برای جمع یا تفریق کسرها، ابتدا مخرج‌ها را با پیدا کردن کوچک‌ترین مضرب مشترک (ک.م.م) برابر می‌کنیم.
* سپس اعداد صورت را با توجه به مخرج جدید، جمع یا تفریق می‌کنیم.
* در انتها، اگر امکان ساده کردن کسر وجود داشت، آن را ساده می‌کنیم.
* اگر در سوالی عدد مخلوط وجود داشت، ابتدا آن را به کسر نامناسب تبدیل می‌کنیم و سپس مراحل بالا را انجام می‌دهیم.

**پاسخ سوالات صفحه ۱۸:**

سوالات این صفحه معمولاً مسئله‌های کلامی هستند که با استفاده از مفاهیم کسر و عدد مخلوط طرح شده‌اند. برای حل این مسائل:

* صورت مسئله را با دقت بخوانید.
* مشخص کنید که از شما چه خواسته شده است (جمع، تفریق، ضرب و…).
* داده‌های مسئله را استخراج کنید.
* عملیات ریاضی مناسب را روی کسرها یا اعداد مخلوط انجام دهید.
* در پایان، پاسخ خود را به زبان ساده و مرتبط با صورت مسئله بنویسید.

برای دریافت پاسخ دقیق هر سوال، لطفاً صورت سوال را ذکر کنید.

جواب فعالیت صفحه ۱۶ و ۱۷ ریاضی ششم

**عنوان درس: فصل اول | بخش: یادگیری مرحله‌به‌مرحله | پایه ششم دبستان**

در این بخش، می‌خواهیم مطالب را به‌صورت گام‌به‌گام و با زبانی ساده یاد بگیریم. هدف این است که همه‌ی دانش‌آموزان بتوانند به‌خوبی موضوعات را درک کنند و برای مراحل بعدی آماده شوند.

هر مرحله به‌صورت واضح و کوتاه توضیح داده می‌شود تا یادگیری آسان‌تر شود. اگر نکته یا سؤالی برایتان پیش آمد، می‌توانید به‌راحتی به بخش‌های قبل برگردید و دوباره مطالعه کنید.

سعی کرده‌ایم مثال‌های ساده و کاربردی بیاوریم تا با کاربرد مطالب در زندگی روزمره بیشتر آشنا شوید. به یاد داشته باشید که تمرین و تکرار کمک زیادی به یادگیری بهتر می‌کند.

در پایان هر بخش، مروری کوتاه بر نکات اصلی خواهیم داشت تا مطمئن شویم همه چیز را به خوبی فهمیده‌اید.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 16 و 17 با جواب

انتخاب آسان صفحه:
راهنمای کامل ریاضی ششم: صفحات ۱۶ و ۱۷
پاسخ فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم
حل تمرینات صفحه ۱۷ ریاضی ششم
پاسخ کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی ششم
راهنمای صفحه ۱۸ ریاضی ششم

در این قسمت پاسخ‌های صفحه ۱۶ ریاضی ششم را برای شما آماده کرده‌ایم. در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم از مطالب فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.

فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم

با نگاه کردن به تصویرهای زیر، جای خالی را کامل کنید.

فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم

معلم از بچه‌ها خواست تا دمای هر یک از اشیاء بالا را بدون اینکه بنویسند “بالای صفر” یا “زیر صفر” نشان دهند.
در ادامه، جواب‌های چند دانش‌آموز را مشاهده می‌کنید. حالا شما هم پاسخ خودتان را بنویسید.

فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم

در ریاضی، برای نشان دادن اعداد در دو جایگاه مختلف، مثلاً بالای صفر و پایین صفر، از علامت‌های مثبت و منفی کمک می‌گیریم.

جواب صفحه ۱۷ ریاضی ششم

برای این کار، ابتدا باید مشخص کنیم که کدام سمت را مثبت و کدام را منفی در نظر می‌گیریم. بعد از این قرارداد، دمای هر کدام از چیزهایی که می‌خواهید را با علامت مثبت یا منفی نشان می‌دهیم.

جواب صفحه ۱۷ ریاضی ششم

پاسخ خود را با جواب دوستانتان در کلاس مقایسه کنید.
برای آنکه بتوانیم به اعداد علامت بدهیم، باید ابتدا نقطه شروع (مبدأ) و واحد اندازه‌گیری را مشخص کنیم. همچنین باید جهت‌های مثبت و منفی را تعیین کنیم تا بر همان اساس، اعداد علامتدار شوند.
به عنوان مثال، معمولاً دماهای بالای صفر را با علامت + و دماهای زیر صفر را با علامت – نشان می‌دهیم.

کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی ششم

در سال گذشته با موضوع قرینه نسبت به یک نقطه آشنا شدید. حالا قرینه هر عددی را که روی محور اعداد نوشته شده، نسبت به نقطه صفر پیدا کنید و آن را با مداد قرمز روی محور علامت بزنید.

کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی ششم

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

محور اعداد زیر را با نوشتن اعداد مثبت و منفی کامل کنید.

کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی ششم

اگر تعداد گل‌هایی که یک تیم می‌زند را با عدد مثبت و تعداد گل‌هایی که می‌خورد را با عدد منفی نشان دهیم، هر یک از حالت‌های زیر را می‌توانیم به صورت یک عدد صحیح بیان کنیم:

– ۴ گل زده: ۴+
– ۳ گل خورده: ۳-
– ۱ گل زده: ۱+
– ۲ گل خورده: ۲-
– بدون گل: ۰
– ۱ گل خورده: ۱-

جواب صفحه ۱۸ ریاضی ششم

۳- با توجه به شکل، اول جای خالی‌ها را پر کنید. سپس ارتفاع هر کدام را با یک عدد که علامت دارد، مشخص کنید.
سطح آب به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته می‌شود:
بالاتر از سطح آب: + (علامت مثبت)
پایین‌تر از سطح آب: – (علامت منفی)
پهپاد: ۱۶۰+
غواص: ۷۰-
کشتی: ۰
پرنده: ۲۰-
زیردریایی: ۲۱۰-
ماهی: ۸-

۴- نقطه‌هایی که روی محور زیر مشخص شده‌اند، نشان‌دهنده چه عددهایی هستند؟

جواب صفحه ۱۸ ریاضی ششم

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

۵- وقتی دو عدد را روی محور اعداد با هم مقایسه می‌کنیم، عددی بزرگ‌تر است که در سمت راست عدد دیگر قرار گرفته باشد.
با کمک محور اعداد، دو عدد زیر را با هم مقایسه کنید و علامت درست (<، = یا >) را بین آن‌ها بگذارید.

جواب صفحه ۱۸ ریاضی ششم جواب صفحه ۱۸ ریاضی ششم

در خط اعداد، هر چه به سمت **راست** حرکت کنیم، مقدار اعداد افزایش می‌یابد و هر چه به سمت **چپ** برویم، مقدار اعداد کاهش پیدا می‌کند.
۶- جاهای خالی را کامل کنید:
– هر عدد صحیح **مثبت** از هر عدد صحیح **منفی** بزرگ‌تر است.
– همه‌ی اعداد صحیح **مثبت** از صفر بزرگ‌تر هستند.
– همه‌ی اعداد صحیح منفی از صفر **کوچک‌تر** هستند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *