**پاسخ درس ششم هدیههای آسمان پایه چهارم (صفحههای ۴۶، ۴۷ و ۴۸)**
**فعالیت کلاسی (صفحه ۴۶)**
در این قسمت، تصویر یک نمازخوان نشان داده شده است. دانشآموزان باید بگویند که این فرد چه کارهایی انجام میدهد تا نمازش بهتر شود. این فعالیت دربارهٔ چگونگی خوب خواندن نماز و کارهایی است که باعث میشود نماز ما ارزش بیشتری پیدا کند.
**کامل کنید (صفحه ۴۷)**
در این بخش، دانشآموزان باید با توجه به درس، جملههای ناتمام را کامل کنند. این کار به آنها کمک میکند تا مفهوم اصلی درس را بهتر بفهمند و آن را به خاطر بسپارند.
**با خانواده (صفحه ۴۸)**
این قسمت یک پیشنهاد برای اعضای خانواده است. از دانشآموزان خواسته شده که در خانه، یک کار نیک انجام دهند و نتیجهٔ آن را در کلاس برای دوستانشان تعریف کنند. این فعالیت، اهمیت انجام کارهای خوب و تأثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی را نشان میدهد.

در این درس، با بنای زیبا و قدیمی حرم امام رضا (ع) آشنا میشویم. این حرم، در شهر مشهد قرار دارد و یکی از مهمترین مکانهای زیارتی برای مسلمانان، به ویژه شیعیان، است.
یکی از ویژگیهای بارز این حرم، دو گنبد طلایی و زیبای آن است که از دور خودنمایی میکنند. این دو گنبد، یکی بر روی قبر امام رضا (ع) و دیگری بر روی قبر امام جواد (ع) قرار گرفتهاند.
درون حرم، صحنها و رواقهای زیادی وجود دارد. رواق به فضای سرپوشیدهای اطراف ضریح گفته میشود. مردم در این مکانها گرد هم میآیند، دعا میخوانند و به زیارت میپردازند. فضای داخل حرم، بسیار آرام و معنوی است و احساس خوبی به انسان میدهد.
حرم امام رضا (ع) نه تنها یک مکان مذهبی، بلکه یک بنای تاریخی با معماری بسیار زیباست. کاشیکاریها، خطهای خوشنویسی شده و آینهکاریهای داخل حرم، هر بینندهای را به تحسین وامیدارد.
هر ساله، میلیونها زائر از سراسر ایران و جهان به مشهد سفر میکنند تا به این حرم مقدس بیایند و به امام هشتم شیعیان ادای احترام کنند. این مکان، نماد مهمی از ایمان، دوستی و آرامش است.
گام به گام درس ششم هدیه های آسمانی چهارم دبستان
منوی دسترسی سریع:
راهنمای درس ششم کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم دبستان
**بخشهای اصلی درس:**
– برایم بگو (صفحه ۴۶)
– تدبر کنیم (صفحه ۴۷)
– به کار ببندیم (صفحه ۴۷)
– ایستگاه فکر (صفحه ۴۸)
راهنمای کامل کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم / درس ششم: حرمی با دو گنبد طلایی
برایم بگو صفحه 46 هدیه چهارم
امام موسی کاظم (ع) هفتمین پیشوای شیعیان است. پدر بزرگوارش امام جعفر صادق (ع)، ششمین امام هستند. به دلیل آنکه همیشه خشم خود را کنترل میکرد و شکیبا بود، به او “کاظم” میگفتند که به معنای “فروخورندهٔ خشم” است. ایشان در دوران حکومت عباسیان زندگی میکرد و در برابر ستم آنان ایستادگی مینمود. هارون الرشید، خلیفهٔ عباسی، او را برای مدت ۱۴ سال زندانی کرد، ولی امام حتی در زندان نیز از راهنمایی و هدایت مردم دست برنداشت.
تدبر کنیم صفحه 47 هدیه چهارم

همگام درس Hamgamdars.com
به داستانی که معلم برایتان تعریف میکند، با دقت گوش دهید. بین این آیه، داستان و لقب امام هفتم چه پیوندی هست؟
پاسخ: لقب امام هفتم، «کاظم» است که یعنی کسی که خشم خود را کنترل میکند. آیه ۱۳۴ سوره آل عمران و داستان هم بر همین موضوع تأکید میکنند که باید از اشتباهات دیگران بگذریم و وقتی عصبانی میشویم، خشم خود را نگه داریم تا از جمله افراد نیکوکار باشیم.
به کار ببندیم صفحه 47 هدیه چهارم
دوست دارم بتوانم خشم خودم را کنترل کنم، همانطور که امام موسی کاظم علیه السلام اینگونه بودند. پس:
سعی میکنم وقتی عصبانی میشوم، صبر کنم و آرامش خودم را حفظ کنم.
وقتی دارم درس میخوانم یا تکالیفم را انجام میدهم و دوستم حواسم را پرت میکند:
به آرامی از او میخواهم که بیشتر مراقب باشد.
اگر دوستم قولی به من داده باشد و به آن عمل نکند:
با آرامش به او تذکر میدهم و میگویم که دوست ندارم این اتفاق دوباره تکرار شود.
وقتی خواهر کوچکم بدون اجازه وسایل شخصی من را برمیدارد یا استفاده میکند:
وسایلم را مرتب و دور از دسترس میگذارم و با او به آرامی صحبت میکنم تا دفعه بعد بدون اجازه به وسایلم دست نزند.
همگام درس
Hamgamdars.com
ایستگاه فکر صفحه 48 هدیه چهارم
این داستان را مطالعه کنید.
[ داستان صفحه ۴۸ هدیه های آسمانی چهارم ]
📘 چه نامی برای این داستان مناسب است؟
پاسخ: آرامش درون
📘 این داستان چه ارتباطی با آیه این درس دارد؟
پاسخ: امام کاظم به آن شخص نشان داد که باید خشمش را مهار کند و اشتباه دیگران را نادیده بگیرد، درست همان طور که خداوند در قرآن به ما سفارش کرده است.
📘 به نظر شما آن مردی که کار نادرست انجام داده بود، وقتی رفتار امام را دید، چه فکری کرد؟
پاسخ: با خودش گفت: ای کاش عصبانیتم را مهار میکردم و آن رفتار نامناسب را انجام نمیدادم. حالا در برابر امام خجالتزده شدم!
📘 از برخورد امام با آن دو کارگر چه نکاتی را میآموزیم؟
* نباید اجازه دهیم خشم بر ما چیره شود.
* باید حرمت و آبروی مردم را نگه داریم.
* باید از کنار اشتباهات دیگران به آسانی بگذریم.
