جواب درس چهاردهم نگارش چهارم ؛صفحه ۸۱ ، ۸۲ ، ۸۳ ، ۸۴ و ۸۵

پاسخ تمرین‌های درس چهاردهم کتاب نگارش پایهٔ چهارم (صفحات ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴ و ۸۵)

**صفحه ۸۱**

**فعالیت‌های نگارشی**

**۱. درک مطلب**
پس از خواندن درس با دقت، به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

الف) نویسنده در این درس، چه چیزهایی را به ما معرفی می‌کند؟
پاسخ: نویسنده در مورد اهمیت و زیبایی‌های طبیعت، مانند کوه، دشت، رودخانه و آسمان صحبت می‌کند و از ما می‌خواهد که به این نعمت‌های خداوند دقت کنیم.

ب) به نظر شما چرا باید از طبیعت محافظت کنیم؟
پاسخ: زیرا طبیعت خانهٔ همهٔ موجودات زنده است و نعمتی از طرف خداوند است. اگر از آن مراقبت نکنیم، هم زیبایی‌هایش از بین می‌رود و هم زندگی برای ما و دیگر جانداران سخت می‌شود.

**صفحه ۸۲**

**۲. واژه‌سازی**
با واژهٔ «آب» چند کلمهٔ جدید بسازید.
پاسخ: آبشار، آبیاری، آب‌انبار، آب‌وهوا، آب‌گیر، شیرآب

**۳. جمله‌سازی**
با سه تا از کلمه‌هایی که ساخته‌اید، جمله‌های کامل و زیبا بنویسید.
– آبشار آن منطقه بسیار بلند و دیدنی بود.
– کشاورزان در فصل بهار، زمین‌های خود را آبیاری می‌کنند.
– آب‌وهوای کوهستان، تازه و فرح‌بخش است.

**صفحه ۸۳**

**۴. درست و نادرست**
جمله‌های زیر را بخوانید. اگر درست است، جلوی آن بنویسید «درست» و اگر نادرست است، آن را اصلاح کنید.

الف) ما باید درختان را قطع کنیم.
پاسخ: نادرست. ما باید از درختان محافظت کنیم.

ب) تماشای طبیعت می‌تواند به ما آرامش بدهد.
پاسخ: درست.

ج) آلوده کردن رودخانه‌ها کار درستی است.
پاسخ: نادرست. ما نباید رودخانه‌ها را آلوده کنیم.

**صفحه ۸۴**

**۵. کامل کردن جمله**
جمله‌های زیر را با کلمات مناسب کامل کنید.

(کوه، آسمان، سبزه)

الف) در روزی آفتابی، رنگ ________ آبی و تمیز بود.
پاسخ: آسمان

ب) ما به ________‌نوردی رفتیم و از هوای تازه لذت بردیم.
پاسخ: کوه

ج) پس از باران، همهٔ دشت پوشیده از ________ شد.
پاسخ: سبزه

**صفحه ۸۵**

**۶. نگارش**
دربارهٔ یک روزی که به طبیعت رفته‌اید و از آن لذت برده‌اید، یک بند (پاراگراف) بنویسید.
(این بخش به عهدهٔ دانش‌آموز است. او باید خاطره‌ای شخصی را با جملاتی ساده و روان توصیف کند. برای مثال:)
یک روز بهاری با خانواده به یک باغ بزرگ رفتیم. درختان پر از شکوفه‌های سفید بودند. من و خواهرم روی چمن‌های سبز دویدیم و بازی کردیم. کنار یک نهر آب کوچک نشستیم و ساندویچ‌های خوشمزه را خوردیم. آواز پرنده‌ها بسیار زیبا بود. آن روز یکی از بهترین روزهای من بود.

جواب درس چهاردهم نگارش چهارم ؛صفحه ۸۱ ، ۸۲ ، ۸۳ ، ۸۴ و ۸۵

**عنوان درس: درس چهاردهم | گام به گام | پایه چهارم دبستان**

در این درس، یاد می‌گیریم که چگونه کارها را مرحله به مرحله و با دقت انجام دهیم. همان‌طور که برای رسیدن به یک مقصد، قدم‌به‌قدم راه می‌رویم، برای انجام درست هر کاری نیز باید گام‌های منظمی برداریم.

ابتدا باید هدفمان را به خوبی بشناسیم و بدانیم چه می‌خواهیم. سپس، برنامه‌ریزی کنیم و کارها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم. با انجام هر بخش، به مرحله بعدی می‌رویم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.

این روش نه تنها در درس خواندن، بلکه در زندگی روزمره نیز به ما کمک می‌کند. وقتی کاری را با صبر و حوصله و به ترتیب انجام می‌دهیم، هم نتیجه بهتری می‌گیریم و هم از اشتباهات کم‌تری جلوگیری می‌کنیم.

پس بیاییم سعی کنیم در همه کارها گام‌به‌گام و با آرامش پیش برویم تا موفق شویم.

جواب سوالات درس ۱۴ نگارش چهارم دبستان

فهرست دسترسی آسان:
پاسخ تمرین‌های درس چهاردهم کتاب نگارش پایه چهارم
پاسخ بخش املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ کتاب نگارش چهارم
پاسخ بخش املا صفحه ۸۲ کتاب نگارش چهارم
پاسخ سوالات صفحه ۸۳ کتاب نگارش چهارم
پاسخ بخش درک مطلب صفحه ۸۴ کتاب نگارش چهارم
پاسخ سوالات صفحه ۸۵ کتاب نگارش چهارم

در بخش زیر، پاسخ کامل سوالات درس چهاردهم کتاب نگارش کلاس چهارم ابتدایی قرار داده شده است. شما می‌توانید پاسخ تمامی پرسش‌های درس ۱۴ نگارش چهارم دبستان را در قسمت زیر ببینید.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

۱- از قسمت اول درس با خطی خوانا و زیبا بنویس.
پاسخ: دو گروه هستند که زحمت بی‌حاصل می‌کشند و تلاش بی‌ثمر می‌کنند: یکی کسی که جمع می‌کند ولی استفاده نمی‌کند، و دیگری کسی که یاد می‌گیرد ولی به کار نمی‌بندد:
علم، چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست، نادانی

۲- مانند نمونه، واژه‌هایی را که در یک دسته قرار می‌گیرند، گروه‌بندی کنید.
ادب، آداب، مودب

املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

نمودارهای دستوری جملات زیر را رسم کنید.

🌺 سعید گل را چید. 🌺مریم داستان را خواند. 🌺مادرم غذا را پخت.
املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم   املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

جواب املا صفحه ۸۲ نگارش چهارم

با توجه به درس، کلمه‌های ستون اول را با کلمه‌های ستون دوم به هم وصل کنید و ترکیب‌های تازه را در جای خالی وسط بنویسید.

کلمات ستون اول: میان، بلند، هنر
کلمات ستون دوم: تهی، آواز، نمای

ترکیب‌های جدید:

املا صفحه ۸۲ نگارش چهارم

پوچ، پر سر و صدا و خودنما.

۲- نخستین حرف از هر دسته از واژه‌های زیر را به همان ترتیب پشت سر هم بگذارید؛ یک واژه از متن درس به دست خواهد آمد؛ آن را بنویسید.

سعدی – عمل – یکدیگر سعی
غمگین – اتفاقا – زندگانی – ییلاق غازی
لحظه – قافله – منتظر – افروز – نشاط لقمان

جواب صفحه ۸۳ نگارش چهارم دبستان

در جدول زیر، یکی از کلمات با بقیه متفاوت است. می‌توانید آن را تشخیص دهید؟

جواب صفحه ۸۳ نگارش چهارم دبستان

جواب درک متن صفحه ۸۴ نگارش چهارم

یکی از درس‌های کتاب علوم یا مطالعات اجتماعی را انتخاب کنید. در آن درس به دنبال کلمه‌هایی مانند «اول»، «دومین»، «سوم»، «نخست»، «ابتدا» و «آخر» بگردید. سپس تمام جمله‌هایی را که این کلمه‌ها در آن‌ها به کار رفته است، پیدا کرده و در قسمت زیر یادداشت کنید.

درک متن صفحه ۸۴ نگارش چهارم

جواب صفحه ۸۵ نگارش چهارم

مقدمه، خواننده را به آرامی با موضوع آشنا می‌کند و ذهن او را برای درک مطالب بعدی آماده می‌سازد. در ادامه، بند دوم به بررسی دلایل اصلی شکل‌گیری این پدیده می‌پردازد. بند سوم، پیامدها و اثرات آن را در ابعاد مختلف تحلیل می‌کند و در نهایت، بند چهارم راهکارهای عملی برای مقابله با این چالش ارائه می‌دهد.

نگارش صفحه ۸۵ نگارش چهارم

بخش دوم
پاسخ: پرستوها لانه‌ای می‌سازند، در آن تخم می‌گذارند و با دقت از جوجه‌های خود نگهداری می‌کنند.

بخش سوم
پاسخ: با رسیدن فصل پاییز، زندگی برای پرستوها سخت و پررنج می‌شود.

بخش چهارم
پاسخ: پرستوها هنگام کوچیدن به سرزمین‌های گرم، با خطرات زیادی روبرو می‌شوند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *