پاسخ درس دوم کتاب نگارش پایهٔ چهارم دبستان
راهنمای کامل درس دوم نگارش کلاس چهارم

**عنوان درس: نوشتن**
**موضوع: یادگیری مرحله به مرحله**
**پایه: چهارم دبستان**
در این درس، میخواهیم گامهای ساده و روشنی برای بهتر نوشتن یاد بگیریم. نوشتن مثل یک سفر است که باید آرام و با دقت پیش برویم. در هر مرحله، چیزهای تازهای کشف میکنیم و مهارتمان را بیشتر میکنیم.
اولین قدم این است که موضوعی را انتخاب کنیم که به آن علاقه داریم. وقتی درباره چیزی که دوستش داریم مینویسیم، کار برایمان لذتبخشتر میشود. بعد از انتخاب موضوع، باید ایدههایمان را مرتب کنیم. میتوانیم قبل از شروع نوشتن، فکرهایمان را روی کاغذ بیاوریم و آنها را دستهبندی کنیم.
سپس نوبت به نوشتن متن اصلی میرسد. در این بخش، سعی میکنیم جملات کوتاه و واضح بنویسیم تا خواننده به راحتی متوجه منظورمان شود. بعد از اتمام نوشته، باید متن را دوباره بخوانیم و اگر جایی اشتباهی داشت، آن را اصلاح کنیم. این کار به ما کمک میکند نوشتهمان بدون غلط و روان باشد.
در پایان، با تمرین و تکرار، میتوانیم در نوشتن مهارت بیشتری پیدا کنیم. هر چه بیشتر بنویسیم، اعتماد به نفسمان بیشتر میشود و میتوانیم افکار و احساساتمان را بهتر بیان کنیم.
گام به گام درس 2 نگارش چهارم ابتدایی
منوی دسترسی سریع:
پاسخ صفحه ۱۴ درس دوم نگارش چهارم دبستان (املا و دانش زبانی)
پاسخ صفحه ۱۵ درس دوم نگارش چهارم دبستان (املا)
پاسخ صفحه ۱۶ درس دوم نگارش چهارم دبستان (بخش هنر و سرگرمی)
پاسخ صفحه ۱۷ درس دوم نگارش چهارم دبستان (درک متن)
پاسخ صفحه ۱۸ درس دوم نگارش چهارم دبستان (بخش نگارش)
راهنمای کامل پاسخهای درس دوم کتاب نگارش چهارم دبستان
در این بخش، پاسخ تمامی تمرینات و سوالات درس دوم کتاب نگارش پایهٔ چهارم ابتدایی برای شما گردآوری شده است. شما میتوانید پاسخ بخشهای مختلف این درس، از جمله املا، واژهآموزی، هنر و سرگرمی، درک متن و نگارش را در قسمت زیر مشاهده کنید.
🍁 جواب املا و دانش زبانی صفحه 14 نگارش چهارم
در این تمرین، باید کلمههایی را از درس پیدا کنید و در جدول قرار دهید که حروف مشخص شده در آنها به کار رفته باشد. این حروف عبارتند از:
* حرف **حـ** و **ح**
* حرف **هـ**، **ـهـ** و **ه**
* حرف **ـغـ** و **غ**
* حرف **قـ** و **ق**

پاسخ: حشرات – صبح – یورش
پاسخ: هوا – مسیر – مسئول – چهار هفته – زمان
پاسخ: شروع – سرگرم – دگرگونیها
پاسخ: الکتریسیته – زمان – عقاب – شاهین – توانایی
2- کلمات زیر را با حروف درست کامل کنید.

متأسفانه متن اصلی برای بازنویسی در درخواست شما قرار داده نشده است. لطفاً متن مورد نظر خود را ارائه دهید تا بتوانم آن را با رعایت تمام نکات ذکر شده (سادهنویسی، حفظ ساختار و معنا، و بدون تغییر متون مقدس) برای شما بازنویسی کنم.

یک روز مبینا، زهرا، هانیه و مریم در حیاط مدرسه کنار هم نشسته بودند. مریم به دوستانش گفت: «امروز نمیخواهیم به کلاس آخر برویم.»
زهرا با تعجب پرسید: «چرا نمیرویم؟» هانیه توضیح داد: «شما خبر ندارید؟ امروز برنامه داریم به مناسبت جشن تولد حضرت محمد (ص) به سرای محله برویم.»
🍁 جواب املا صفحه 15 نگارش چهارم
۱- کلمات و عبارتهای زیر را با دقت مطالعه کن. سپس آنها را در درس پیدا کن و جملاتی را که این کلمات در آنها به کار رفتهاند، با خط خوانا بنویس.
برمیخیزیم:
پاسخ: یک روز صبح که از خواب برمیخیزیم، دیگر اثری از پرستوها نمیبینیم.
اشتباه:
پاسخ: آنها چگونه این مسیر طولانی را بدون هیچ اشتباهی طی میکنند؟
مهمی:
پاسخ: به نظر میرسد پرستوها برای گفتوگوی مهمی گرد هم آمدهاند.
راهپیمایی:
پاسخ: چه کسی توانایی پیدا کردن راه و پیمودن این مسیر طولانی را به پرستوها داده است؟
میگذارند:
پاسخ: وقتی کار ساخت لانه تمام میشود، پرستوها تخمهای خود را میگذارند.
شگفتی:
پاسخ: این همه زیبایی، شگفتی و هوشمندی را چه کسی در این پرندههای کوچک قرار داده است؟
۲- کلمات زیر را در جدول پیدا کن و رنگ بزن.

| گ | ف | ت | و | گ | و | * | * |
| ج | ن | ب | و | ج | و | ش | * |
| ر | ا | ه | و | ر | س | م | * |
| د | و | ر | و | د | ر | ا | ز |
صحبت و گفتگو
تکان و حرکت
شیوه و روش
فاصله زیاد
🍁 جواب هنر و سرگرمی صفحه 16 نگارش چهارم
کلمات زیر را در جدول جستجو کنید و آنها را رنگآمیزی نمایید. با این کار، از حروف باقیمانده، رمز نهفته در جدول آشکار خواهد شد. سپس در مورد کلمهای که پیدا کردهاید، دو خط توضیح بنویسید.

در این روش، از یک جدول ویژه برای رمزگذاری استفاده میشود. این جدول بر اساس یک کلید اصلی که “آفریدگار” نام دارد، ساخته میشود. این کلید، پایه و اساس ایجاد جدول است و بدون آن، رمزگشایی پیام غیرممکن خواهد بود. این روش امنیت بالایی دارد زیرا پیدا کردن کلید اصلی و ساختار جدول بدون داشتن اطلاعات اولیه، کار بسیار دشواری است.
🍁 جواب درک متن صفحه 17 نگارش چهارم
اوایل بهار، پرستوها از سفرهای دور و دراز خود بازمیگردند. (1)
بعد از بازگشت، آنها لانههایی را که سال قبل ساخته بودند، پیدا میکنند. (2)
سپس، شروع به تعمیر و آمادهسازی لانههای قدیمی خود میکنند. (3)
پرستوهای ماده در این لانهها، معمولاً بین چهار تا شش تخم سفیدرنگ میگذارند. (4)
وقتی جوجهها از تخم بیرون میآیند، پدر و مادرشان با حشراتی که شکار کردهاند، از آنها مراقبت و آنها را تغذیه میکنند. (5)
در نهایت، جوجهها کمکم روش و مهارت شکار کردن را از والدین خود یاد میگیرند. (6)
🍁 جواب نگارش صفحه 18 نگارش چهارم

