پاسخ تمرینهای صفحه ۱۹ کتاب ریاضی پایه ششم
در این قسمت، پاسخ کامل و مرحلهبهمرحله سوالات صفحه ۱۹ کتاب ریاضی کلاس ششم را بررسی میکنیم. این راهنما به شما کمک میکند روش حل هر مسئله را به خوبی یاد بگیرید.
**سوال ۱:**
اعداد زیر را به صورت تجزیه شده و به کمک توان بنویسید.
الف) ۱۰۰۰۰۰ = ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ = ۱۰⁵
ب) ۱۰۰۰۰۰۰ = ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ = ۱۰⁶
ج) ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ = ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ × ۱۰ = ۱۰⁸
**سوال ۲:**
حاصل ضرب هر یک از عبارتهای زیر را به دست آورید.
الف) ۱۰⁵ × ۱۰³ = ۱۰⁵⁺³ = ۱۰⁸ = ۱۰۰۰۰۰۰۰۰
ب) ۱۰⁴ × ۱۰⁶ = ۱۰⁴⁺⁶ = ۱۰¹⁰ = ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
ج) ۱۰² × ۱۰⁸ = ۱۰²⁺⁸ = ۱۰¹⁰ = ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
**سوال ۳:**
هر کدام از عددهای زیر را به صورت یک عدد معمولی بنویسید.
الف) ۴ × ۱۰⁵ = ۴ × ۱۰۰۰۰۰ = ۴۰۰۰۰۰
ب) ۳ × ۱۰⁷ = ۳ × ۱۰۰۰۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰۰۰۰
ج) ۵/۲ × ۱۰⁴ = ۵/۲ × ۱۰۰۰۰ = ۵۲۰۰۰
**سوال ۴:**
اعداد زیر را به صورت استاندارد (نماد علمی) بنویسید.
الف) ۷۰۰۰۰ = ۷ × ۱۰⁴
ب) ۳۲۰۰۰۰ = ۳/۲ × ۱۰⁵
ج) ۱۵۰۰۰۰۰ = ۱/۵ × ۱۰⁶
**سوال ۵:**
در هر مورد، عدد بزرگتر را مشخص کنید.
الف) ۵ × ۱۰³ با ۲ × ۱۰⁴
۵ × ۱۰³ = ۵۰۰۰
۲ × ۱۰⁴ = ۲۰۰۰۰
پس ۲ × ۱۰⁴ بزرگتر است.
ب) ۸ × ۱۰⁵ با ۶ × ۱۰⁶
۸ × ۱۰⁵ = ۸۰۰۰۰۰
۶ × ۱۰⁶ = ۶۰۰۰۰۰۰
پس ۶ × ۱۰⁶ بزرگتر است.
ج) ۴/۵ × ۱۰² با ۳ × ۱۰³
۴/۵ × ۱۰² = ۴۵۰
۳ × ۱۰³ = ۳۰۰۰
پس ۳ × ۱۰³ بزرگتر است.

**عنوان درس: فصل اول | موضوع: یادگیری مرحلهبهمرحله | پایه ششم دبستان**
در این بخش، میخواهیم درس را بهصورت گامبهگام و با زبانی ساده یاد بگیریم. هدف این است که مطالب به شکلی بیان شوند که برای همه دانشآموزان قابل درک باشد. هر قسمت از درس به بخشهای کوچکتری تقسیم شده تا فهم آن آسانتر شود.
در این روش، ابتدا نکات اصلی درس را مرور میکنیم و سپس به توضیح جزئیات میپردازیم. با این کار، مطالب به تدریج و بدون عجله در ذهن شما جای میگیرد. همچنین، مثالهای ساده و کاربردی به درک بهتر مفاهیم کمک میکنند.
در پایان هر بخش، خلاصهای از نکات مهم ارائه میشود تا بتوانید آنها را مرور کنید. این روش به شما کمک میکند تا با اطمینان بیشتری به سوالات پاسخ دهید و درس را به خوبی فرا بگیرید.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 19 با جواب
در این قسمت پاسخهای تمرین صفحه ۱۹ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما تهیه کردهایم. در پایان این مطلب میتوانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد میکنیم از بخش مربوط به فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.
تمرین صفحه ۱۹ ریاضی ششم
۱- اگر ساعت ۱۲ ظهر را نقطه شروع در نظر بگیریم و زمانهای قبل از آن را با علامت منفی و بعد از آن را با علامت مثبت نشان دهیم، هر کدام از زمانهای زیر را میتوانیم به صورت یک عدد صحیح بنویسیم:
۳ ساعت قبل از ظهر: ۳-
۷ ساعت بعد از ظهر: ۷+
۱۱ ساعت بعد از ظهر: ۱۱+
ساعت ۱۲ ظهر: ۰
۵ ساعت قبل از ظهر: ۵-
۳ ساعت بعد از ظهر: ۳+
۲- فرض کنید طبقه همکف به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته شود.
حرکت به سمت بالا با علامت مثبت و حرکت به پایین با علامت منفی نشان داده میشود.
حالا مراحل زیر را انجام میدهیم:
۲ طبقه پایین: ۲-
۴ طبقه بالا: ۴+
۲ طبقه بالا: ۲+
۲ طبقه پایین: ۲-
۱ طبقه بالا: ۱+
اگر این مراحل را با هم جمع کنیم:
(۲-) + (۴+) + (۲+) + (۲-) + (۱+) = ۳+
بنابراین شما در طبقه سوم هستید.

ابتدا جای حدودی هر عدد را روی محور مشخص کنید. سپس اعدادی را که با نقطه روی محور نشان داده شدهاند، بنویسید.

برای دیدن تصویر بزرگشده، روی آن کلیک کنید.
۴- مقایسه کنید و علامت درست را قرار دهید (< = >).

اعداد زیر را به ترتیب از کوچکترین به بزرگترین مرتب کنید:
۱۴۰- ، ۱۰۰- ، ۵۵- ، ۲۰+ ، ۸۷+
![]()
با کمک محور، هر کدام از شکلهای زیر را کامل کنید.

![]()

![]()
