پراید با چهره‌ و نام جدید وارد بازار شد

پراید با چهره‌ و نام جدید وارد بازار شد

سایپا قرار نبود این وانت شهری ارزان‌قیمت را از سطح شهر حذف کند. وانتی که رسما هیچ مزیتی نسبت به دیگر وانت‌های بازار نداشته و تنها به دلیل قیمت پایین‌تر پرطرفدار مانده است. نسخه جدید پراید وانت هم اگرچه اسما ارتقا یافته اما با نگاهی به کاتالوگ سایپا جز در چند مورد جزئی، نه در کیفیت متریال و نه در موتور ارتقایی ایجاد نشده است. پراید 151 هنوز با همان متریال قبلی و همان موتور منسوخ M13 ارتقا خواهد یافت.

پراید وانت ارتقا یافته اگرچه پسوند ارتقا یافتگی را یدک می‌کشد اما جز در چند مورد تغییر دیگری نکرده است.

پراید 151 همچنان با موتور M13 وارد خط تولید جدید می‌شود. همان موتوری که پیش از این روی مدل‌های سواری پراید مثل 111، 131 و 132 و حتی تیبا‌های اولیه به‌صورت محدود نصب می‌شد اما تغییر قواعد آلایندگی موجب جایگزینی آن با خانواده موتور M15 و MCA شد. با وجود این، پراید وانت ارتقا یافته به موتور M13 مجهز خواهد بود!

با وجود این، موتور پراید وانت با یک تغییر جزئی همراه شده؛ حالا این موتور بجای 73 اسب بخار، 70 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی با 112 نیوتن‌متر گشتاور نسبت به نسخه ارتقانیافته (109.6 نیوتن‌متر) کمی بهبود یافته است.

پراید 151 که در گذشته توان حمل 1510 کیلوگرم بار داشت، حالا 40 کیلوگرم بیشتر از آن میزان را جابجا می‌کند. پراید وانت ارتقایافته اکنون توان حمل بار مجاز و سرنشین تا حداکثر 1550 کیلوگرم را دارد.

وزن 900 کیلوگرمی پراید وانت در نسخه جدید 35 کیلوگرم افزایش یافته و در مقابل، سوخت کمتری مصرف می‌کند. اگر پراید 151 قدیمی در هر 100 کیلومتر 6.96 لیتر بنزین مصرف می‌کرد، حالا این رقم به 6.87 لیتر رسیده است. اختلاف ناچیزی که شاید در عمل توفیری به حال راننده و محیط زیست نداشته باشد. (این میزان کاهش به معنای تنها ۰٫۰۹ لیتر صرفه‌جویی در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ معادل حدود ۹۰ سی‌سی بنزین و تقریبا اندازه نصف یک لیوان آب!)

پراید وانت با یک مورد تغییر در طراحی سپرهای عقب و جلو همراه شده که شاید یکی از مهم‌ترین تغییرها به‌شمار رود؛ به این معنا که در نسخه جدید پراید 151 شاهد هماهنگی سپرها با استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده هستیم. استانداری جهانی برای کاهش خسارت به عابر پیاده در صورت تصادف؛ بدین ترتیب لبه‌های تیز سپر جلوی پراید وانت کمی‌ نرم‌تر شده و در قسمت عقب هم چند تغییر برای کاهش آسیب به زانو و پای عابر پیاده انجام شده است.

در زمینه امکانات رفاهی نیز پراید 151 فقط یک تغییر کرده و آن هم اضافه شدن آپشن چراغ جلوی اتوماتیک است. با این حال، تفاوت کلیدی وانت سایپا با نسخه قدیمی تجهیز به ترمز ESC و هشدارهای دیداری و شنیداری برای سرنشین عنوان شده است.

سایپا 151 در دیگر آپشن‌های ایمنی و رفاهی با نسخه قدیمی خود مو نمی‌زند؛ مواردی چون سیستم ترمز ABS + EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی راننده، کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی، سیستم تهویه مطبوع، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ هشداردهنده عیب موتور، برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، درب بازکن باک از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو به صورت دستی، چراغ عقب مجهز به مه شکن، چراغ روشنایی روز، آینه‌های جانبی تاشو و ساعت دیجیتال.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *