فرمان بازار دست ایرانخودرو و سایپا افتاد

سایپا چراغ اول را روشن کرد و بهزودی فهرست محصولاتش را با قیمتهای جدید آپدیت میکند
قیمت ۳۶۰- افزایش قیمت محصولات سایپا در کارخانه اولین ترکش مصوبه جدید شورای رقابت محسوب میشود.
بهگزارش قیمت ۳۶۰؛ فقط ۲۴ ساعت از اعلام شیوه جدید قیمتگذاری و تعیین عددهای نهایی برعهده خودروسازان، مدیرعامل سایپا از تغییر قیمت محصولات این کارخانه خبر داد و اصلا بعید نیست کمتر از دو ماه از آپدیت قیمتهای کارخانه، شاهد افزایش دوباره خودروهای ایرانخودرو نیز باشیم. مخالفان مصوبه جدید شورای رقابت، شیوه جدید قیمتگذاری را در بازار انحصاری خودرو ایران به ضرر مصرفکننده میدانند اما از آن طرف تاکید میکنند خودروسازان داخلی باید با بهانههایی از جمله کاهش تولید بهخاطر قیمتگذاری دستوری و مانور روی عبارتهایی مثل زیانانباشته خداحافظی کنند.
پایان دعوا بهنفع خودروسازان
تعیین قیمت خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا، یکی از خواستههای قدیمی خودروسازان است. در سالهای اخیر پاسکاری مداوم قیمتگذاری بین ارگانهایی مثل سازمان حمایت یا حتی شورای رقابت، به مذاق خودروسازان خوش نمیآمد و آنها این مدل قیمتگذاری را به ضرر کارخانه میدانستند.
شواری رقابت اما با تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو ایران، اجازه قیمتگذاری توسط خودروسازان را صادر نمیکرد. حالا با تغییر مدیریت ایرانخودرو و واگذاری به بخش خصوصی و زمزمههای تکرار این رویه برای سایپا، بالاخره سازوکار مورد علاقه خودروسازان به مرحله اجرا درآمد.
مصوبه 543 شورای رقابت که تا پیش از این محاسبه قیمت خودرو را برعهده سازمان حمایت و تایید نهایی را برعهده شورای رقابت میگذاشت، حالا به شکلی جدید اجرا میشود. طبق تغییرات جدید مصوبه 543 شورای رقابت خودروسازان از این پس میتوانند قیمت محصولات خود را بهطور مستقیم تعیین کنند و وظیفه سازمان حمایت فقط نظارت بر صحت قیمتها براساس محاسبات خواهد بود.
فرمول جدید قیمتگذاری در بازار خودرو
کاستپلاس یک شیوه خاص برای قیمتگذاری در هر حوزهای بهحساب میآید اما از زمان تعیین این مدل قیمتگذاری برای خودروهای داخلی حرف و حدیثهای زیادی پیش آمده.
قیمتگذاری بهشیوه کاستپلاس فرمول پیچیدهای ندارد. معمولا آیتمهایی مثل هزینه تمامشده تولید از جمله مواد اولیه، هزینه کارگر، انرژی، حملونقل و سایر هزینههای مستقیم و غیرمستقیم، کنار درصدی بهعنوان سود تولیدکننده لحاظ میشود و به قیمت تمامشده ختم خواهد شد.
بازار خودرو ایران طبق نظر شورای رقابت همچنان بازاری انحصاری است اما خودروسازان میتوانند قیمت را خودشان تعیین کنند
با این حال در محاسبه قیمت خودروهای داخلی قرار است متغیر دیگری هم لحاظ شود؛ شاخص رقابتپذیری. یعنی چی؟
وزارت صمت وظیفه دارد برای هر خودرو داخلی، سه مدل خارجی همرده از نظر کیفیت و کلاس معرفی کند. آنوقت سازمان حمایت با ملاک قرار دادن قیمت ارزی آن خودروها، برای قیمت خودروهای داخلی حد و مرزی تعیین کند.
برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو روی همین بخش زوم میکنند و مخالفند. مثلا گفته میشود ارزش دلاری برخی از خودروهای داخلی عددی معادل پنج هزار دلار است اما مدل مشابه آن در بازار جهانی با قیمتی بیشتر خریدوفروش میشود و همین تفاوتها، شیوه جدید قیمتگذاری را زیرسوال میبرد.
بیشتر بدانید| افزایش قیمت خودرو طبق تغییرات جدید مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یکبار خواهد بود و تا اطلاع ثانوی سالی دوبار با تغییر قیمت محصولات داخلی و مونتاژی روبرو میشویم
سایپا چراغ اول را روشن کرد
افزایش قیمت محصولات سایپا درکمتر از 24 ساعت از مصوبه جدید شورای رقابت رسانهای شد. مدیرعامل شرکت سایپا در نامهای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شیوه جدید قیمتگذاری، از تعیین قیمت جدید محصولات تولیدی خبر داده.
افزایش قیمت محصولات سایپا میتواند به شکل و شیوه دیگری برای ایرانخودرو تکرار شود. اوایل تابستان امسال ایرانخودرو خواستار افزایش 20 درصدی قیمت محصولات بود اما سازمان حمایت سقف افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو را 15 درصد تعیین کرد.
قیمتگذاری خودرو توسط خودروسازان احتمالا میتواند مثل شیوههای قبلی با انتقادهای زیادی همراه باشد اما حداقل بهانههایی مثل قیمتگذاری دستوری و زیان انباشته را از آنها میگیرد.
همین الان فاصله قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار برای یکسری از مدلها کمتر از 50 میلیون تومان است و بهنظر میرسد خودروسازان داخلی در تعیین قیمتهای جدید فاصله زیادی با سقف قیمتی بازار ندارند.