سایت سرگرمی روز :
به کمبود معلم در مدارس کشور، بهویژه در مقاطع ابتدایی و در مناطق پرجمعیت، طی سالهای اخیر به یکی از چالشهای جدی نظام آموزشی تبدیل شده است. این کمبود بهحدی بود که در برخی مدارس شهر تهران، با گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی، کلاسهایی همچنان بدون معلم اداره میشدند.
با این حال، وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر تلاشهایی برای جبران این نقیصه انجام داده است. دولت گذشته با اتخاذ رویکردی مثبت در حوزه نیروی انسانی، زمینه استخدام بیش از 80 هزار معلم را فراهم کرد؛ مسیری که در دولت فعلی نیز ادامه یافته است.
طبق اعلام علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، مجوز استخدام 82 هزار معلم جدید برای سال 1404 اخذ شده و این میزان جذب، گامی مهم در راستای ساماندهی وضعیت نیروی انسانی مدارس بهشمار میرود.
از جمله مهمترین منابع تأمین نیروی انسانی میتوان به فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد. در مهر 1404، حدود 22 هزار دانشجومعلم با مدرک کارشناسی از این دانشگاه فارغالتحصیل و وارد مدارس میشوند که نیمی از آنان در مقطع ابتدایی فعالیت خواهند کرد.
همچنین، 29 هزار و 750 نفر از پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی سال جاری و 17 هزار نفر از افراد موفق در آزمونهای استخدامی سالهای گذشته که استخدامشان به تأخیر افتاده بود، از مهر امسال وارد چرخه آموزشی کشور خواهند شد.
در کنار این آمار، 2 هزار معلم ورزش نیز مهر امسال کار خود را در مدارس آغاز میکنند. 26 هزار معلم خرید خدمات آموزشی نیز عمدتاً در دوره ابتدایی بهصورت حقالتدریس به فعالیت خود ادامه میدهند.
از سوی دیگر، 40 درصد از معلمان بازنشسته در هر سال نیز به همکاری با آموزش و پرورش ادامه میدهند.
با اجرای این برنامهها، امید میرود که مشکل کلاسهای بدون معلم در مدارس کشور، بهویژه در آغاز سال تحصیلی، کنترل شود؛ اما کیفیت معلمان موجود، مقولهای است که همچنان درباره آن تردیدهای جدی وجود دارد و باید بهصورت جدیتر بر روی آن برنامهریزی شود.
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟
یک پاسخ
این خبر بسیار امیدوارکننده است و نشان میدهد که تلاشهای وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود معلم در حال نتیجه دادن است. استخدام معلمان جدید و استفاده از تجربه معلمان بازنشسته میتواند به بهبود وضعیت آموزشی کشور کمک کند. البته، همانطور که در خبر اشاره شده، کیفیت آموزش نیز بسیار مهم است و امیدواریم با برنامهریزیهای دقیقتر، شاهد ارتقای سطح آموزشی در مدارس باشیم. این اقدامات قطعاً گامی مثبت در جهت پیشرفت نظام آموزشی کشور محسوب میشوند.