سرهنگ علی اصغر شریفی درباره اینکه در چه شرایطی میتوان بدون گواهینامه با وسیلهای رانندگی کرد، گفت: رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه اعم از خودرو یا موتورسیکلت، نیازمند داشتن گواهینامه معتبر است و رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب میشود.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ به تشریح قوانین و مقررات مربوط به رانندگی بدون گواهینامه پرداخت.
به گزارش ایسنا، سرهنگ علی اصغر شریفی درباره اینکه در چه شرایطی میتوان بدون گواهینامه با وسیلهای رانندگی کرد، گفت: رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه اعم از خودرو یا موتورسیکلت، نیازمند داشتن گواهینامه معتبر است و رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب میشود؛ بر اساس تقسیمبندی جدید گواهینامهها که از اواخر سال ۱۴۰۳ به آموزشگاههای رانندگی ابلاغ و در حال اجراست، برای رانندگی با موتورسیکلتهای دو، سه یا چهار چرخ نیز باید گواهینامه مجاز دریافت شود.
فال خودت رو ببین
کلیک کن تا ببینیش
وی با اشاره به شرایط سنی افزود: برای موتورسیکلتهای ۵۰ سیسی و حداکثر ۴ کیلووات، حداقل سن مجاز ۱۶ سال است و پس از مراجعه به آموزشگاهها، گواهینامه «الف-م» صادر میشود که فقط برای رانندگی در محدوده درونشهری اعتبار دارد و شرکت در کلاسها و آزمونها الزامی است.
وی همچنین افزود :برای موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی (دو یا سه چرخ) با توان ۱۱ کیلووات و رانندگی درونشهری، داشتن حداقل سن ۱۶ سال و گواهینامه «الف ۱» الزامی است؛ و برای موتورسیکلتهای ۲۰۰ سیسی یا با توان ۳۵ کیلووات، سن مجاز ۱۸ سال تمام است که در خرید موتورسیکلت برای نوجوانان و جوانان نیز رعایت این سن قانونی الزامی است.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور در ادامه گفت: یکی از رایجترین گواهینامهها برای خودرو، گواهینامه پایه ۳ است که متقاضیان آن باید ۱۸ سال تمام داشته و پس از گذراندن آزمون آییننامه و مهارت عملی موفق به اخذ آن شوند؛ این گواهینامه برای حمل حداکثر ۹ سرنشین، بار تا وزن ۳.۵ تن معتبر است.
وی افزود: در صورتی که وسیله نقلیه بیش از این ظرفیت داشته باشد، رانندگی با گواهینامه پایه ۳ تخلف محسوب میشود.
شریفی بیان کرد: گواهینامه پایه ۲ برای خودروهایی با ظرفیت مسافری تا ۲۶ نفر یا باربری تا ۶ تن صادر میشود و متقاضیان باید ۲۳ سال سن و حداقل یک سال سابقه گواهینامه پایه ۳ داشته باشند و برای گواهینامه پایه یک که مختص رانندگی با وسایل نقلیه سنگین است، حداقل سن ۲۵ سال و گذشت یک سال از اخذ پایه ۲ الزامی است، دارندگان این گواهینامه مجاز به مسافربری بیش از ۲۶ نفر یا باربری بیش از ۶ تن هستند.
وی درباره رانندگی بدون گواهینامه هشدار داد و گفت: در صورت کشف این تخلف، وسیله نقلیه توقیف و به پارکینگ منتقل میشود و ترخیص آن تنها با حضور مالک و طی مراحل قضایی و اداری در ستاد ترخیص امکانپذیر است، همچنین در صورت بروز حادثه، نداشتن گواهینامه یا عدم تناسب آن با وسیله نقلیه از نظر کارشناسان، جرم محسوب میشود.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پایان تأکید کرد: رعایت تناسب گواهینامه با نوع وسیله نقلیه و دریافت گواهینامه معتبر پیش از رانندگی، برای پیشگیری از حوادث و برخوردهای قانونی ضروری است.

3 پاسخ
حالا که این مطلب رو خوندم، حتما قبل از رانندگی با هر وسیلهای، از داشتن گواهینامه مناسب مطمئن میشم. ممنون از اطلاعرسانی مفیدتون! 😊
“آیا می دانستید حتی اسب های چوبیِ شهربازی هم گاهی از دست رانندگان بی گواهینامه در امان نیستند؟”
در هیاهوی قوانین و مقرراتی که گواهینامه ها را به زنجیری از حروف و اعداد تبدیل کرده، شاید جالب باشد به وسایلی فکر کنیم که هنوز در چنبرهٔ این تقسیم بندی ها نیفتاده اند. مثلاً دوچرخه های برقیِ کم توان که گاهی سرعتشان از یک موتور ۵۰ سی سی هم بیشتر است، اما هنوز در منطقه ای خاکستری از تعریف “وسیله نقلیهٔ موتوری” مانده اند. یا اسکوترهای شخصی که گویی در چشم قانون گم شده اند—نه سوارشان می شوی، نه پیاده ات می کنند!
اما نکتهٔ ظریف اینجاست که حتی اگر فناوری از قانون سبقت بگیرد، منطق ایمنی همیشه پیروز میدان است. شاید بتوان با یک هاوربورد فرضی (!) بدون گواهینامه چرخید، اما آیا می توان از مسئولیت فرار کرد؟ قانون شاید گاهی کند حرکت کند، اما جاذبه—هم فیزیکی و هم حقوقی—همیشه سریع تر عمل می کند.
پ.ن: اگر روزی گواهینامهٔ “پایه صفر” برای کالسکه های اسبی صادر شد، حتماً به ما هم خبر دهید!
“گاهی آزادیِ رانندگی، شبیه پریدن از روی سایه های خیابان است؛ بی آنکه بدانی چه کسی آن را ترسیم کرده. روزی در کوچه ای خلوت، دوچرخه سواری پسربچه ای را دیدم که با چرخ های لرزانش، دنیا را می پیمود—تنها وسیله ای که هنوز نیاز به مجوز ندارد، مثل بال های یک پرنده که از قفس قوانین پرواز می کنند. اما این مقاله یادآور شد که حتی سبک بالی هم حدومرزی دارد…”