تابستان ۱۴۰۴ برای رانندگان اسنپ و تپسی جهنمی شد

تابستان ۱۴۰۴ برای رانندگان اسنپ و تپسی جهنمی شد

گرمای هوا در تابستان سوزان تهران آن هم در خودروهایی که زیر آفتاب در تردد باشند برای رانندگان اسنپ جهنم می سازد اما آیا گرمای هوا تنها مشکل آنهاست؟

رانندگان اسنپ و تپسی تهران در روزهای داغ تابستانی، جهنمی را تجربه می کنند که در آن گرمای سوزان هوا تنها یکی از مشکلاتشان است. آنان در دل خیابان های شلوغ و پر ترافیک پایتخت، با دردهایی دست و پنجه نرم می کنند که از چشم ها پنهان مانده؛ از مشکلات اقتصادی کمرشکن گرفته تا بی عدالتی شرکت های  تاکسی اینترنتی.

رانندگان اسنپ در تابستان داغ تهران؛ فشاری فراتر از تحمل

این روزها اگر با یکی از رانندگان اسنپ یا تپسی در تهران هم سفر شوید، شاید به ظاهر لبخند بزنند و با خونسردی شما را به مقصد برسانند، اما پشت این ظاهر آرام، فشار طاقت فرسایی جریان دارد. برای این رانندگان، کار در روزهای گرم تابستانی نه یک انتخاب بلکه یک اجبار است؛ اجبار برای تأمین معیشت، پرداخت اقساط، تأمین اجاره و حتی ساده ترین هزینه های زندگی.

خودروهای فرسوده ای که خرج خود را هم در نمی آورند

بسیاری از رانندگان اسنپ با خودروهای فرسوده و مستهلکی کار می کنند که نه فقط مصرف بنزین بالایی دارند، بلکه دائماً نیازمند تعمیرات پرهزینه می شوند. هر خرابی ساده ای، مثل خرابی تسمه تایم یا خرابی یک چراغ، یا تعویض لنت ها یا نقص در سیستم برق خودرو، می تواند صدها هزار تومان یا حتی میلیون ها هزینه روی دستشان بگذارد. مضاف بر این، هزینه هایی  مثل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز بار سنگین مضاعفی برای رانندگان این تاکسی های اینترنتی ایجاد می کند؛ هزینه هایی که برای خودروهای  فرسوده دائما  تکرار می شوند. رانندگان در کامنت های متعدد برای تین نیوز می نویسند که کار کردن آنها فقط منافع شرکت های تاکسی اینترنتی را تامین می کند و آنها حتی خرج خودروهایشان را هم نمی توانند دربیاورند.

کولر فقط برای مسافر است

گرمای تابستان نیز چالش بزرگی برای این قشر زحمت کش است. برخلاف مسافران که شاید فقط چند دقیقه زیر کولر خودرو بنشینند، راننده باید ساعت ها در گرما بماند. اما همین کولر هم برای بسیاری از آنان تبدیل به یک دوگانگی شده: یا کولر بزنند و مصرف بنزین را بالا ببرند، یا صرفه جویی کنند و فقط زمانی کولر را روشن کنند که مسافر سوار است. نتیجه این تصمیم، عرق ریزان طولانی مدت  و گاهی حتی گرمازدگی است.

ارمغان نامهربانی خورشید؛  آفتاب سوختگی و اشعه

مشکلات جسمی هم پایان ندارد. رانندگان اسنپ اغلب از آفتاب سوختگی پوست دست ها و صورت شکایت دارند، حتی با وجود استفاده از آفتاب گیر باز هم آنها از شر اشعه فرابنفش در امان نیستند. در ساعات اوج تابش آفتاب، گرمای شدید از شیشه های خودرو عبور می کند و پوست راننده را می سوزاند. کرم های ضدآفتاب برای این قشر خیلی لوکس محسوب می شود و اولویت ندارد؛ اولویت، بنزین است و روغن و اقساط عقب مانده.

بسیاری از این رانندگان حتی برای چند لحظه رفتن به دستشویی را هم نادیده می گیرند، چرا که توقف بیش از حد ممکن است موجب کاهش درخواست ها و در نتیجه، کاهش درآمدشان شود. این وضعیت نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روانی آنان را نیز تهدید می کند.

کمیسیون های ناعادلانه؛ بار سنگینی بر دوش رانندگان اسنپ

رانندگان اسنپ و تپسی باید درصد قابل توجهی از درآمدشان را به عنوان کمیسیون به شرکت واسطه بپردازند. این کمیسیون که اغلب بدون شفافیت دقیق و با الگویی ناعادلانه محاسبه می شود، بخش مهمی از درآمد روزانه آنان را می بلعد. برای راننده ای که در هوای ۴۰ درجه چندین ساعت کار کرده،  به معنی خارج شدن نتیجه همه زحماتش از جیب خودش و روانه شدن آن به جیب صاحبان پلتفرم ها است.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *