بلوک سبک پوکه ای چیست؟ با بلوک های سبک دیگر چه تفاوتی دارد؟

بلوک سبک پوکه ای چیست؟ با بلوک های سبک دیگر چه تفاوتی دارد؟

با موضوع بلوک سبک پوکه ای چیست؟ با بلوک های سبک دیگر چه تفاوتی دارد؟ در خدمت شما هستیم.

بلوک سبک پوکه ای، یکی از انواع بلوک های سبک در کشور است. ما در این مقاله می خواهیم در مورد این نوع بلوک، اطلاعات مفید زیادی را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

بلوک سبک پوکه ای چیست، اولین سوالی است که می خواهیم در مورد بلوک های پوکه ای پاسخ دهیم. بلوک های پوکه ای، بلوک هایی هستند که در ساخت و تولید آنها فقط از پوکه های معدنی استفاده می شود.

نکته ای که خوب است به عنوان یک موضوع حاشیه ای بدانید این است که کارخانه های تولید کننده پوکه های سبک، در نزدیکی معادن پوکه فعالیت می کنند تا بتوانند بلوک هایی با کیفیت و مرغوب وارد بازار کنند.

در ساخت بلوک های پوکه ای، به جای آنکه از ماسه سنگ استفاده شود، از دانه ی پوکه های معدنی استفاده می کنند و معمولا از این بلوک ها در هر جایی از ساختمان می توان استفاده کرد. از تیغه های داخلی در ساختمان ها گرفته تا دیوارهای اصلی و همین طور سقف، از جمله جاهایی هستند که می توان برای ساخت آنها از این بلوک ها استفاده کرد.

درست است که این بلوک مزیت های زیادی دارند، اما بلوک هایی را در حوزه ساخت و ساز می توان نام برد که مزیت های آنها بیش از بلوک سبک پوکه ای است.

به گزارش ایلنا، فارس و مشرق، سورنا هبلکس عرضه کننده یکی از بهترین بلوک ها در کشور است. بلوکی که از آن نام می بریم به بلوک هبلکس شهرت داشته و مزیت های ارزشمند زیادی دارد که در ادامه مفصلا در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بلوک سبک پوکه ای چیست؟
بلوک سبک پوکه ای چیست؟

با مزایا و معایب بلوک پوکه ای آشنا شوید؟

حال که می دانید در ساخت بلوک سبک پوکه ای از چه ماده اولیه استفاده می شود، خوب است با مزایا و معایب بلوک پوکه ای نیز آشنا شویم. اول، در مورد مزیت ها صحبت خواهیم کرد و سپس به بیان معایب آن خواهیم پرداخت:

مزیت بلوک های پوکه ای؛

  • دیوارهای ساخته شده با این نوع بلوک، در مقابل گرما و صوت، تا حد قابل قبولی عایق هستند.
  • وزن این نوع بلوک از برخی بلوک های موجود، مانند بلوک های سیمانی، سبک تر است. وزن این بلوک ها از حدود 3 کیلوگرم شروع شده و تا 10 کیلوگرم نیز در بازار یافت می شوند.
  • وزن دیوارهای ساخته شده با این بلوک ها، کم است و بار مرده زیادی به ساختمان وارد نمی شود.

معایب بلوک سبک پوکه ای؛

  • مقاومت این بلوک ها در مقابل حرارت و آتش بسیار پایین است. این بلوک ها در زمان آتش سوزی و حریق نمی توانند مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند.
  • درست است که این بلوک، مقاومت خوبی در مقابل انتقال صوت از خود نشان می دهد، اما در مقایسه با برخی بلوک های موجود مانند بلوک هبلکس، این یک نوع ضعف بلوک های پوکه ای به شمار می رود؛ زیرا خاصیت عایق بودن آنها در انتقال صدا، بسیار کمتر از بلوک های اتوکلاو شده است.
  • این بلوک ها، یکی از شکننده ترین بلوک های موجود در صنعت ساختمان به شمار می روند. اگر در حمل و نقل آنها بی دقتی صورت گیرد، بلوک ها شکسته شده و پرتی آنها افزایش زیادی خواهد داشت. متاسفانه باید بگوییم که پرتی های این بلوک نیز قابل استفاده نیستند و عملا بلوک پوکه ای در ساخت و ساز بار مالی زیادی به پروژه تحمیل می کند.
  • نکته ی دیگری که از آن نیز می توان به عنوان یک عیب بلوک های پوکه ای یاد کرد، بالا نبودن کیفیت و مقاومت شان است. متاسفانه در برخی کارخانه ها، در تولید این نوع بلوک از مخلوط خاک و نمک استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود که کیفیت این بلوک ها به شدت کاهش پیدا کند.
معایب بلوک سبک پوکه ای؛
معایب بلوک سبک پوکه ای؛

کدام یک از بلوک های ساختمانی، جایگزین شایسته ای برای بلوک سبک پوکه ای است؟ چرا؟

با در نظر گرفتن همه معایبی که برای بلوک سبک پوکه ای بیان کردیم، می خواهیم بلوکی را معرفی کنیم که هیچ یک از معایب بلوک های سبک را نداشته و امروزه، مورد توجه بسیاری از ساختمان سازان قرار گرفته است.

این بلوک، بلوک هبلکس نام دارد که آن هم یکی از انواع بلوک های سبک موجود در بازار است. بلوک های هبلکس که آنها را به نام های بلوک سیپورکس، اتوکلاو شده و هوادار شده نیز می خوانند مزیت هایی به شرح زیر دارند:

1-به شدت در برابر آتش مقاومند؛

در ساخت بلوک های هبلکسی از مواد اولیه ای چون سیلیس، پودر آلومینیوم، سیمان و آب استفاده می کنند. استفاده از سیلیس، باعث پدید آمدن یک بلوک مقاوم در برابر حرارت شده است. این بلوک ها تا 6 ساعت و حتی بیشتر می توانند حرارت بالای ناشی از آتش را تحمل کنند.

2- پرتی شان به شدت کم است؛

دیگر مزیتی که باعث شده به جای بلوک سبک پوکه ای از بلوک های هبلکس استفاده شود، کم بودن پرتی این بلوک است. بلوک های هبلکس، پرتی بی نهایت کمی دارند. آنها را می توان به راحتی با اره برش داد و به اندازه های دلخواه درآورد. از قطعات بریده شده نیز می توان در سایر جاها استفاده کرد. به این علت است که می گوییم پرتی این مصالح به شدت کم است.

3-بلوک های سبک هبلکس اصلا شکننده نیستند؛

بلوک سبک سورنا هبلکس اصلا شکننده نیست و این نیز به دلیل متریال ارزشمند و با کیفیتی است که در ساخت آن به کار برده شده است. حتی اگر از یک بلندی نیز این بلوک ها را به پایین پرتاب کنید، هیچ گونه شکستگی در این بلوک ها مشاهده نخواهید کرد. همان طوری که اشاره کردیم، این بلوک ها به کمک ابزار برش بلوک هبلکس، برش می خورند و به هیچ عنوان دچار شکستگی نمی شوند.

کلام آخر

بلوک سبک پوکه ای موضوع صحبت ما در این مقاله بود. توصیه می کنیم اگر به عنوان یک پیمانکار با وجدان، قصد ساخت و ساز دارید به جای بلوک هایی که مقاومت بالایی ندارند، شکنندگی زیادی دارند و با محیط زیست نیز سازگار نیستند، از بلوک های اتوکلاو شده و یا هبلکسی استفاده کنید.

بلوک های سبک ارائه شده توسط سورنا هبلکس، مزیت های بیشماری دارند و یک گزینه بسیار عالی برای احداث ساختمان های مقاوم به شمار می روند.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *