برای شناسایی بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 روش های زیادی وجود دارد، با توجه به نقش مهم گیر بکس چه در خودرو های دنده اتومات و چه خودرو های دستی که تقریبا مشابه قلب در انسان است، نیاز است که با انواع گیر بکس اتومات و دستی، روش تعمیر گیر بکس اتوماتیک و ویژگی های تعمیرکار خوب آشنایی کامل داشت.
همچین باید در نظر داشت که تعمیر گیر بکس امری تخصصی است و نیاز به دانش، مهارت و تجهیزات فنی پیچیده دارد.
در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیح هر کدام از موارد بالا جهت آشنایی بیشتر، به معرفی بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 نیز بپردازیم، در ابتدا به بررسی پرسش های زیر میپردازیم.
- گیر بکس چیست؟
- تفاوت گیر بکس اتوماتیک و دستی در چیست؟
- گیر بکس اتوماتیک شامل چه اجزاءیی است؟
- مزایا و معایب گیر بکس های اتومات نسبت به گیر بکس چیست؟
- تعمیر گیر بکس اتوماتیک به چه روشی انجام می شود؟
- تعمیرکار خوب چه ویژگی و وظایفی دارد؟
- بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 کیست؟
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 با ما همراه باشید.
گیر بکس چیست؟
ساختمان اصلی تمامی خودرو ها شامل موتور، چهار چرخ و بدنه خودرو است، اما برای این که بتوان از این خودرو استفاده کرد جزئیات و اجزاءء بیشتری مورد نیاز است،
یکی از اصلی ترین اجزاء خودرو که از نظر اهمیت در خودرو هم رده ی موتور است، گیر بکس یا جعبه دنده می باشد، شاید بهترین تشبیه برای گیر بکس خودرو شباهت آن به قلب یا مغز در بدن انسان باشد که در صورت نبود هر یک از این دو عضو بدن توانایی زیستن و ادامه زندگی را نخواهد داشت.
گیر بکس در واقع رابط بین موتور ماشین و چرخ ها است و نیروی تولید شده در موتور را به چرخ ها منتقل می کند یا به عبارتی دیگر نیرو را از موتور گرفته و به میزانی که ما میخواهیم به چرخها وارد میکند، این امر در نهایت باعث حرکت خودرو می شود. به نوعی دیگر، وظیفه اصلی گیر بکس انتقال نیرو از یک مرکز چرخان به سایر بخش هاست.
گیر بکس ها شامل:
گیر بکس ها شامل تعدادی چرخ دنده رو به روی هم هستند که از نظر موقعیت مکانی این چرخ دنده ها روی هم سوار شده اند. مدیریت میزان قدرت انتقالی از موتور خودرو به چرخ ها بستگی به این دارد که از چه چرخ دنده ای هنگام حرکت استفاده شود.
هر کدام از اعداد روی دنده خودرو نشان دهنده یکی از چرخ دنده های موجود در گیر بکس است. راننده به وسیله دنده ماشین با گیر بکس ارتباط دارد، با افزایش و کاهش دنده و به عبارتی تغییر آن راننده به گیر بکس فرمان تعیین چرخ دنده مخصوص، برای انتقال قدرت و مشخص کردن سرعت را می دهد.
در هر بار تغییر دنده برای چند ثانیه که به وسیله فشردن پدال کلاچ انجام میگیرد، ارتباط موتور و گیر بکس قطع می شود که با مشخص شدن دنده و ادامه مسیر دوباره ارتباط گیر بکس با موتور برقرار و میله های ورودی به موتور با سرعت مشخص شده شروع به چرخیدن می کنند
و این زمانی است که خودرو با سرعت بیشتر یا کمتر به مسیر ادامه می دهد. در زمان خلاصی دنده، گیر بکس با هیچ کدام از دنده ها درگیر نیست و به دلیل نداشتن اتصال با موتور ماشین هنگام روشن شدن به جلو پرتاب نمی شود.
شکل زیر ساختمانی کلی از گیر بکس را به نمایش می گذارد.
تفاوت گیر بکس اتوماتیک و دستی در چیست؟
به طور کلی دو نوع گیر بکس شناخته شده و متداول در صنعت خودرو سازی وجود دارد، گیر بکس اتوماتیک و گیر بکس دستی، انتخاب نوع گیر بکس برای خودرو به سلیقه خریدار بستگی دارد، با این حال در بیشتر خودرو های روز دنیا از گیر بکس اتومات استفاده می شود
اما در خودرو های تولید داخل نسبت گیر بکس دستی بیشتر از گیر بکس اتومات است، البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که تعویض دستی دنده ها برای بیشتر راننده ها با توجه به نزدیک بودن به شرایط ماشین های مسابقه امری لذت بخش تر است، هرچند در ترافیک های سنگین تعویض دائم دنده و استفاده مکرر از کلاچ خسته کننده می باشد،
ولی در جاده های ترافیک سبک انتخاب بین دنده ها به طور دستی برای راننده هیجان انگیزتر می باشد، با این وجود در صورت داشتن خودرو با گیر بکس دستی و با توجه به خواسته صاحب خودرو امکان تغییر نوع دنده و گیر بکس وجود دارد. برای درک هرچه بهتر تفاوت های این دو مدل نیاز است که با ساز و کار هر کدام به طور مختصر آشنا شد.
جعبه دنده دستی
گیر بکس های دستی با نام جعبه دنده دستی نیز شناخته می شوند، این مدل از گیر بکس ها به طور کلی به سه دسته، 4 دنده که بیشتر در خودرو های دهه 50 تا 70 استفاده می شد و امروزه تولید نمی شوند، 5 دنده و 6 دنده تقسیم می شوند که دو نوع 5 و 6 دنده بیشترین کاربرد را در میان اتومبیل های تولید روز با گیر بکس های دستی دارا هستند،
نحوه کار گیر بکس های دستی از نظر ساز و کار را می توان به دوچرخه های دنده ای تشبیه کرد، در گیر بکس دستی ارتباط و انتقال قدرت بین موتور و محور چرخ ها با عوض کردن هرکدام از چرخ دنده ها در داخل گیر بکس انجام می گیرد.
اساس و مبنای اصلی گیر بکس که باعث اتصال چرخ دنده های گیر بکس به میله های موتور می شود در اصطلاح کلاچ نامیده می شود، کلاچ خودرو دارای تعداد چرخ دنده با قطرهای متفاوت است، وقتی که راننده اقدام به تعویض دنده می کند، در واقع مکان پایه کلاچ را تغییر داده و قطر چرخ دهنده های وابسته به آن کمتر یا بیشتر می شود،
در نتیجه ی این امر، قدرتی که در موتور خودرو شکل میگیرد، بسته به این که راننده کدام دنده را انتخاب کرده است، دارای سرعت های متفاوت خواهد بود که در شتاب گرفتن خودرو نقش دارد،
سیستم گیر بکس های دستی
در سیستم گیر بکس های دستی برای تعویض دنده نیاز به کلاچ و سیستم کامل آن و دسته دنده که به طور عام دنده خودرو نامیده می شود؛ می باشد، اشکال در هرکدام از این اجزاء باعث اشکال در کار گیر بکس و در نتیجه اختلال حرکت خودرو می شود.
استفاده از دنده های مختلف تاثیر زیادی در میزان مصرف سوخت خودرو دارد، به عنوان مثال در ترافیک های سنگین، سر بالایی ها و مسیرهایی که نیاز به استفاده از دنده سنگین است، مصرف سوخت خودرو بالاتر خواهد رفت.
گیر بکس های اتوماتیک برای اولین بار و به صورت نیمه اتومات در سال 1938 تولید شدند، اولین نسخه این گیر بکس ها، گیر بکس های کلاچ هیدرولیکی نامیده میشدند که علی رغم درگیری موتور با دور آرام خودرو کما کان از کلاچ نیز استفاده میشد،
کارخانه جنرال موتورز
کارخانه جنرال موتورز در سال 1940 اولین جعبه دنده هیدارماتیک خود را در بازار ارائه کرد که نخستین استفاده از جعبه دنده اتوماتیک با 4 دنده بود، تکمیل شکل و ساختار این جعبه دنده ها در سال 1955 تکمیل شد و از آن زمان کارخانجات خودرو سازی به استانداردی مشترک در تولید گیر بکس رسیدند،
امروزه بیش از 90 درصد خودرو هایی اروپایی و آمریکایی دارای دنده اتوماتیک می باشند. از نظر ساختمان و شاکله اصلی تفاوت چندانی با گیر بکس های دستی ندارند،
اما در ساز و کار، نحوه ارتباط با موتور و نحوه کار راننده با دنده تفاوت های اساسی بین گیر بکس اتوماتیک و دستی وجود دارد، شاید اصلی ترین تفاوت بین این دو مدل در این باشد که در ماشین های دنده اتومات نیاز به تعویض دنده نیست و این کار به شکل خودکار صورت می گیرد،
خودروهایی که گیر بکس اتوماتیک دارند فاقد پدال کلاچ هستند
همچنین بین گیر بکس های دستی و اتوماتیک دو تفاوت بزرگ وجود دارد، اول این که خودرو هایی که گیر بکس اتوماتیک دارند، فاقد پدال کلاچ می باشند و دومین تفاوت عدم نیاز به تعویض دنده به صورت دستی می باشد،
در واقع با یک بار قرار دادن دنده در حالت drive خودرو شروع به حرکت کرده و دیگر نیازی به تعویض متعدد دنده برای رفتن به شتاب های مختلف نمی باشد. عمل کلی گیر بکس اتومات همانند گیر بکس های دستی است، اما نحوه انجام آن شکلی کاملا متفاوت دارد.
تفاوت اصلی گیر بکس های اتوماتیک نسبت به گیر بکس های دستی در این است که در چرخ دنده دستی با اتصال و آزاد کردن مجموعه ای از دنده های متفاوتی به موتور و انتقال قدرت به چرخ ها دورهای گوناگون و سرعت های متفاوت به خودرو داده می شود،
حال این که در گیر بکس اتومات با مجموعه دنده های مشابه، نسبت های گوناگونی در انتقال دور و تعیین سرعت به اتومبیل می دهید. در گیر بکس اتوماتیک این مجموعه دنده ها تحت عنوان مجموعه دنده سیاره ای شناخته می شوند.
گیر بکس اتوماتیک شامل چه اجزایی است؟
در توضیحی کلی برای نحوه کار گیر بکس های اتوماتیک در خودرو میتوان گفت که در این مدل گیر بکس نیرو را از موتور دریافت کرده و آن را در دنده یک به منظور افزایش قدرت یا دنده 5 به منظور افزایش سرعت به چرخ ها و دیفرانسیل خودرو انتقال می دهد، بیشتر گیر بکس های اتومات از نظر ظاهر مشابه هم می باشند و تقریبا تمام آن ها شامل این اجزاء می باشند:
مبدل های گشتاور
مبدل های گشتاور که خود شامل روغن گیر بکس و… می باشند؛ کامپیوتر مرکزی، کلاچ مخصوص گیر بکس اتوماتیک و چرخ دنده های مخصوص گیر بکس اتوماتیک می باشند.
در مورد چگونگی عملکرد گیر بکس اتوماتیک میتوان 2 فن را مثال زد که یکی از آنها با اتصال به برق روشن می شود و مکش هوا به سمت بیرون دارد، وقتی یک فن هر چند خاموش در پشت فن روشن قرار بگیرد، تحت تاثیر نیروی هوایی که به آن برخورد میکند به حرکت در می آید،
در گیر بکس اتومات نیز فرآیند به همین صورت است و موتور خودرو پروانه های مبدل گشتاور یا فن روشن را چرخانده و بعد از آن با به حرکت در آوردن روغن گیر بکس در اطرف مبدل ها باعث انتقال نیرو و گردش دور پروانه های توربین می شود و در نهایت این امور محور گیر بکس به چرخش درآمده و باعث حرکت خودرو می شود.
همانند عملکرد گیر بکس های دستی در گیر بکس های اتومات نیز راننده تعیین کننده سرعت و شتاب خودرو می باشد و این کار را به وسیله دسته دنده، شدت و مدت فشردن پدال گاز و دور موتور و در نتیجه سرعت خودرو انجام می دهد.
گیر بکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که عمده تفاوت آنها در شتابی که به خودرو می دهند، میزان مصرف سوخت، تغییر و تعویض راحتتر دنده و… می باشد.
شما در حال خواندن مقاله بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 هستید.
رایج ترین نوع این گیر بکس ها از قرار زیر می باشند
گیر بکس اتوماتیکAMT
گیر بکس اتوماتیکAT یا سیاره ای
گیر بکس اتوماتیکDCT
گیر بکس اتوماتیکCVT
رایج ترین نوع این گیر بکس ها از قرار زیر می باشند.
تا اینجا با مبحث رایج ترین نوع این گیر بکس ها آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 با ما همراه باشید.
مزایا و معایب گیر بکس های اتومات نسبت به گیر بکس دستی چیست؟
اگرچه در یک مقایسه کلی گیر بکس های اتوماتیک از محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان برخوردار هستند، اما برخی از ویژگی ها در گیر بکس های دستی باعث می شود که راننده ها هنگام انتخاب گیر بکس، گیر بکس دستی را به گیر بکس اتومات ترجیح می دهند.
از جمله تفاوت ها و مزایای نسبی گیر بکس اتومات نسبت به گیر بکس دستی، می توان به این موارد اشاره کرد؛
راحتتر بودن استفاده این مدل گیر بکس ها نسبت به گیر بکس دستی، اولین نکته و معضل برای هنرجویان رانندگی هماهنگی استفاده دنده و کلاچ و کنترل کلاچ به منظور راه انداختن خودرو می باشد، نخستین مزیت گیر بکس های اتومات نسبت به گیر بکس های دستی عدم نیاز به استفاده کلاچ و در نتیجه زمان کمتر برای یادگیری استفاده از این نوع دنده هاست،
کنترل فرمان و رانندگی با دو دست همزمان روی فرمان
مشکل بعدی رانندگان تازه کار کنترل فرمان و رانندگی با دو دست همزمان روی فرمان می باشد که در استفاده از گیر بکس های دستی به دلیل نیاز به تعویض متعدد دنده علی الخصوص در معابر شلوغ امکان پذیر نیست، در دنده ها و گیر بکس اتومات به دلیل خودکار بودن و نیاز کمتر به کنترل دنده راننده می تواند به طور همزمان از هر دو دست در کنترل فرمان استفاده کند.
مشکل دیگری که تمام راننده های صاحب خودرو دستی برای یک بار هم که شده تجربه کرده اند، کنترل خودرو در سر بالایی و سر پایینی و تلاش برای حرکت دوباره بعد از توقف خودرو علی الخصوص در شیب های رو به بالا می باشد،
حرکت در این دست معابر با گیر بکس دستی به سختی و معمولا با دنده سنگین انجام می گیرد، اما گیر بکس های اتوماتیک این موضوع را راحتتر می کنند و در حرکت مطلوب خودرو بدون توجه به شیب جاده کمک می کند.
نحوه عملکرد این مدل گیر بکس ها در ترافیک سنگین
تفاوت مهم دیگر گیر بکس های اتومات با گیر بکس های دستی، نحوه عملکرد این مدل گیر بکس ها در ترافیک سنگین است، استارت زدن، کاهش یا افزایش سرعت، توقف خودرو و مسائلی از این قبیل علی الخصوص در ترافیک معضلی بزرگ برای راننده هاست، قسمت سختتر این ماجرا این است که در ترافیک راننده قادر به افزایش سرعت نیست، این مشکل در گیر بکس های اتوماتیک وجود ندارد و تنها با فشردن یک پدال میتوان ترافیک های سنگین را پشت سر گذاشت.
با وجود تمام این مزایا در گیر بکس های اتومات، گیر بکس های دستی نیز دارای مزایایی نسبت به گیر بکس اتومات می باشند،
از جمله مزیت های این مدل گیر بکس ها در درجه اول ارزان تر بودن آن هاست، هنگامی که صحبت خرید خودرو پیش می آید، قیمت پایینتر در کنار کارایی بالا اولین ویژگی ایست که افراد به آن توجه می کنند، در خودرو های مشابه معمولا خودرویی که دارای گیر بکس دستی است از قیمت پایینتری نسبت به خودرو دنده اتومات برخوردار است.
تفاوت دیگر این گیر بکس ها در تمرکز راننده حین رانندگی است، تعویض مداوم دنده و توجه به کنترل همزمان کلاچ و دنده مخصوصا در معابر شلوغ گاهی باعث حواس پرتی راننده می شود، این مشکل در گیر بکس های اتوماتیک کمتر دیده می شود.
نیاز به مراقبت بیشتر
به دلیل ساختار پیشرفته تر و دستگاه های بیشتری که در گیر بکس اتوماتیک وجود دارد، معمولا نیاز به مراقبت بیشتر و در صورت خرابی هزینه بیشتری برای تعمیر می باشند،در گیر بکس های دستی این مشکل به خاطر ساختمان و تجهیزات ساده تر این مشکل کمتر دیده می شود،
با این حال مسئله ای که از نظر هزینه باعث نگرانی صاحبان خودرو گیر بکس دستی می شود، کلاچ و مشکلات مربوط به آن است، در صورتی که کلاچ خودرو آسیب ببیند صاحب خودرو دردسر بیشتری خواهد داشت و متعاقبا هزینه بیشتری نیز برای تعمیر آن متحمل می شود.
در مسیر عادی و رانندگی با سرعت معمول، مصرف سوخت خودرو بین 5 تا 15 درصد کاهش می یابد، علت این امر پیچیدگی پایین موتورها در گیر بکس دستی و در نتیجه وزن پایین است،
همچنین دنده های بیشتری که گیر بکس دستی نسبت به گیر بکس اتومات دارد، نیز باعث کنترل بیشتر در دور موتور و در نهایت میزان مصرف سوخت می شود تا راننده بتواند با مقدار بنزین مشابه مسافت بیشتری را رانندگی کند.
افزایش روز افزون گیر بکس های اتومات و استفاده و قیمت کمتر این مدل از گیر بکس ها باعث می شود، این مدل از خودروها نسبت به خودرو های گیر بکس اتوماتیک کمتر مورد سرقت قرار بگیرند.
کنترل راحت تر خودرو
تفاوت دیگر این دو مدل گیر بکس کنترل راحتتر خودرو و تسلط بیشتر راننده بر تعیین سرعت و قدرت موتور است تا در صورت نیاز با استفاده از دنده پایین تر و سرعت کمتر قدرت موتور را افزایش دهد، این مسئله در گیر بکس های دستی تماما تحت کنترل راننده می باشد،
ولی در گیر بکس های اتومات به دلیل نوع خاص طراحی آن ها، خودرو بهترین دنده را در شرایط موجود انتخاب می کند و معمولا تمایل به افزایش دنده و کاهش قدرت موتور می باشد.
بنابراین در یک قیاس کلی و به طور خلاصه می توان گفت: گیر بکس های اتوماتیک شامل مزایایی نظیر استفاده ساده تر، خستگی کمتر راننده و کنترل ساده تر خودرو و گیر بکس های دستی هزینه کمتر و وظیفه بیشتر راننده در کنترل خودرو را شامل می شوند، با این حال انتخاب نوع گیر بکس به نظر صاحب خودرو بستگی دارد و بهترین راه برای انتخاب نوع مناسبتر گیر بکس رانندگی و تست هر دو مدل می باشد.
تعمیر گیر بکس اتوماتیک به چه روشی انجام می شود؟
با فراگیر شدن استفاده از خودرو های دنده اتومات، بیشتر کارخانجات تولیدکننده خودرو توجه خود را معطوف به این مدل از خودروها می کنند، با این حال به دلیل استفاده از اجزاء پیچیده تر خراب شدن این خودروها پرهزینه تر و نیاز به تخصص بیشتری دارد،
امروزه تعمیر گیر بکس اتوماتیک خودرو هم برای صاحبان خودرو های اتومات هم افرادی که دارای اتومبیل نیستند، به عنوان تعمیرکار و کسب درآمد امری حائز اهمیت است. برای یادگیری روش تعمیر این مدل از گیر بکس ها در ابتدا نیاز است، با علل خرابی آنها، روشهای مراقبت از گیر بکس های اتوماتیک و در نهایت انواع تعمیراتی که این نوع از گیر بکس ها را شامل می شود، آشنا شد.
از جمله علل خرابی رایج گیر بکس های اتوماتیک، می توان به نشتی روغن گیر بکس، لغزش آن، شکستگی قطعات تشکیل دهنده گیر بکس و قفل شدن چرخ دنده های گیر بکس اشاره کرد که به طور مختصر به توضیح هرکدام از این مشکلات می پردازیم.
نشت روغن
نشت روغن می تواند به عنوان یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای خودرو های دارای گیر بکس اتوماتیک به وجود میاید شناخته شود، یکی از اتفاقات ناشی از نشت روغن کاهش سطح آن است که معمولا با جمع شدن لکه های سیاه و قرمز زیر خودرو شناسایی می شود، بودن این لکه ها در زیر خودرو به احتمال زیاد ناشی از نشت روغن از گیر بکس می باشد.
علی رغم رایج بودن این مشکل ساده ترین راه حل ممکن نیز در مورد این مشکل است، اولین و راحت ترین راه حل تعویض فیلتر روغن گیر بکس می باشد که با انجام آن تا حد زیادی مشکل حل می گردد،
البته این تنها مشکل روغن گیر بکس نیست، گاهی از دست دادن کارایی روغن باعث فشار بیشتر به موتور می شود، در این شرایط دمای آب افزایش و آمپر آن بالاتر می رود که باعث خرابی زودتر روغن می شود، برای این مشکل مانند نشتی روغن نیاز به تعویض هرچه سریعتر روغن است.
لغزش گیر بکس
لغزش گیر بکس از دیگر مشکلاتی است که صاحبان خودرو های اتومات درگیر آن هستند، راه فهمیدن این مشکل معمولا تغییر ناگهانی دنده هنگامی که دنده روی عدد خاص گذاشته شده است، می باشد،
البته تکرار چند باره این اتفاق روی یک دنده خاص نشان دهنده این مشکل است، همچنین گاهی این لغزش با صدا های غیر معمول از جعبه دنده همراه است، علت این مشکل غالبا ساییدگی گیر بکس می باشد که برای حل آن باید به تعمیرکار مراجعه کرد.
سر و صدای گیر بکس، لغزش های غیرعادی اتومبیل هنگام رانندگی در صورت معمول، سوختن بدون دلیل فیوزها و مسائل دیگر می توانند نشانه شکستگی یا ایجاد مشکل در قطعات تشکیل دهنده گیر بکس باشد، حل این مشکل باید در اسرع وقت انجام شود و ادامه دار بودن آن باعث آسیب های شدید به سیستم برق و الکترونیک خودرو می شود.
گیر کردن چرخ دنده
یکی از دلایلی که باعث آسیب جدی به گیر بکس و خودرو می شود، گیر کردن چرخ دنده و در اصطلاح قفل شدن آن است، در چنین شرایطی نمیتوان از دنده یک به دنده های بالاتر رفت و صاحب خودرو ناچار است که مرتب با دنده یک کار کند، این مشکل و رانندگی مداوم با دنده یک، باعث اشکال در سیستم انتقال قدرت و در نتیجه ایجاد مشکلات متعدد می شود.
با این حال روش های زیادی برای کنترل گیر بکس و نگهداری از آن وجود دارد، از جمله این روش ها می توان به تعویض به موقع روغن، سرویس دوره ای گیر بکس و وضعیت آن در زمان های مشخص و حداقل سالی یک بار توسط تعمیرکار یا خود فرد به وسیله چک کردن رنگ و بوی روغن، تعویض دنده به شکل درست مثلا تعویض دنده از عقب به جلو تنها در هنگام ایست خودرو، استفاده نکردن از خودرو به منظور یدک کش یا حمل بارهای سنگین با خودرو علی الخصوص در هوای گرم چون باعث اکسیده شدن یا سوختن روغن موجود در جعبه دنده می شود
خلاص نکردن خودرو در ترافیک های کمتر از دو دقیقه
خلاص نکردن خودرو در ترافیک های کمتر از دو دقیقه و نگه داشتن کلاچ پشت چراغ قرمز، استفاده از حالت دنده دستی ماشین های اتومات در ترافیک های روان به این دلیل که در زمان فشار کم روی پدال گاز دنده ها زودتر بالا رفته و سبک می شوند و با کم و زیاد شدن سرعت خودرو به حالت قبل برمی گردند، این تغییر حالت که در گیر بکس های اتومات وجود دارد، باعث استهلاک بیشتر قطعات فیزیکی گیر بکس و زیادتر شدن دمای روغن می شود،
استفاده درست از حالت پارک خودرو به این شکل که ابتدا خودرو به طور کامل متوقف شده و سپس پا از روی پدال ترمز برداشته شود، چون در صورت قرار نگرفتن خودرو در حالت p در زمان نادرست نیروی زیاد و غیر قابل کنترلی به گیر بکس وارد می شود و این نیروی زیاد باعث آسیب های جدی به قطعات داخلی گیر بکس می شود،
شتاب گرفتن خودرو به طور صحیح نه ناگهانی، به صورت قراردادن پا روی ترمز، قراردادن وضعیت دنده در درایو و سپس فشار دادن پدال گاز و افزایش سرعت نه به طور ناگهانی، زمان دادن به خودرو برای گرم شدن به این دلیل که وظیفه اصلی انتقال قدرت در خودرو های گیر بکس اتوماتیک به عهده روغن است و در هوای سرد روغن گیر بکس سفت می شود،
بنابراین باید زمان لازم را جهت گرم شدن به خودرو داد، استفاده از لاستیک و رینگ های استاندارد برای فشار کمتر به گیر بکس و سایر موارد اشاره کرد، در صورت عمل نکردن به این مسائل نیاز به تعمیر گیر بکس می باشد.
عیب یابی و تشخیص درست مشکل
اولین قدم در تعمیر گیر بکس اتومات، عیب یابی و تشخیص درست مشکل آن است، پیش از باز کردن گیر بکس نیاز است، صحبت های راننده در مورد خطاهای احتمالی در استفاده از دنده شنیده شود، همچنین از جمله اقدامات مهم پیش از این کار سنجش خودرو با دستگاه های مخصوص نظیر دیاگ، اندازه گیری سطح و فشار روغن می باشد.
یکی از معتبرترین راه ها برای تشخیص مشکلات گیر بکس آزمودن خودرو در دورهای گوناگون موتور و سرعت های متفاوت می باشد، این کار توسط تعمیرکاران حرفه ای به این صورت انجام می گیرد که خودرو در جاده و مسافت مخصوص با تمامی دنده ها حرکت می کند تا وضعیت هر دنده به طور کامل بررسی شود تا بعد از چند دوره رانندگی و توقف مشکل ریشه یابی شود.
قدم بعدی در تعمیر گیر بکس اتومات و بعد از باز کردن آن شست و شوی قطعات گیر بکس برای پاک کردن هرگونه روغن و مواد اضافه می باشد، در این زمان قطعات قابل تعمیر گیر بکس تعمیر و قطعات با مشکل بیشتر تعویض می شوند، نهایی ترین اقدام در تعمیر گیر بکس تست سلامت مجدد پیش از تحویل به دارنده خودرو است.
تعمیرکار خوب چه ویژگی ها و وظایفی دارد؟
تمام صاحبان خودرو حداقل سالی یک بار با اتومبیل خود دچار مشکل شده اند و به تعمیرکار نیاز پیدا کرده اند، در چنین شرایطی انتخاب تعمیرکار خوب و حرفه ای کار ساده ای نیست،
در عین حال باید انتخاب درستی انجام داد، در صورت سپردن خودرو به تعمیرکار مبتدی، فرد متحمل هزینه های زیاد مالی و تلف شدن وقت و در مواردی خراب شدن بیشتر ماشین می شود. آشنایی با ویژگی های یک تعمیرکار خوب می تواند در انتخاب بهتر کمک کند.
در ابتدا لازم است که با واژه مکانیک یا تعمیرکار و این شغل آشنا شد، تعمیرکار اتومبیل به کسی گفته می شود که وظیفه تعمیر خودرو را به عهده دارد، این شغل نیازمند داشتن تخصص تجربی و علمی می باشد تا با انواع خودرو، مشکلات و تعمیرات آن آشنا شد،
بازدید و عیب یابی
به بیان کلی وظیفه تعمیرکار اتومبیل بازدید، عیب یابی و برطرف کردن این عیب در خودرو است و این تجربه باید به صورت علمی و عملی کسب شده باشد، تعمیرکار خوب باید به سرویس و تعمیر انواع مختلف خودروها مسلط باشد و با تمام بخش های خودرو آشنایی داشته باشد، مشکلاتی که مکانیک خودرو با آن درگیر می باشد،
از جزئی ترین مشکلات مثل قفل شدن در و تنظیم در تا تعمیرات موتور می باشد. لزوما هر فردی که توانایی تعمیر خودرو را داشته باشد، مکانیک خوب نیست و تعمیرکار حرفه ای دارای ویژگی و وظایف متعددی است، در ادامه به شرح هر کدام از این ویژگی ها خواهیم پرداخت.
از ابتدایی ترین وظایف تعمیرکار خودرو می توان به توانایی تعمیرات اساسی انواع موتورها اعم از بنزینی، دیزلی، بنزین سوز و.، تعمیرات و آشنایی کامل با سیستم فرمان خودرو، مشکلات مربوط به فرمان و حل آن ها، تنظیم انواع موتور، تنظیم و تعمیر چرخهای خودرو، سیستم ترمز، جعبه دیفرانسیل و دنده و… می باشد.
مهارت های برقراری ارتباط به ساده ترین و بهترین شکل
یک تعمیرکار خوب باید توانایی توضیح فنی ترین مشکلات به ساده ترین زبان برای مشتریان را داشته باشد و در توضیح مشکل خودرو تا حد امکان از اصطلاحات تخصصی کمتر استفاده کند.
به علاوه داشتن صبر و حوصله و احترام در ارتباط با مشتریان از مهمترین ویژگی های یک تعمیرکار خوب می باشد، تعمیرکاری که با احترام با مشتری خود برخورد کرده و مشکل خودرو را با صبر و حوصله توضیح میدهد، باعث مراجعات بعدی مشتری می شود، اما لحن بد و بی حوصله گی باعث از دست دادن مشتری می شود.
ویژگی دیگر یک تعمیرکار خوب برخورداری از مهارت فنی کامل است، یک تعمیرکار خوب با تمام اجزاء و قطعات انواع خودروها آشنایی دارد و می تواند مشکل خودرو را به درست ترین شکل تشخیص دهد، تعمیرکار خوب با شناخت کامل ابزار تعمیر از کوچکترین مشکلات پرهیز می کند، بنابراین از خسارات جبران ناپذیر به اتومبیل نیز جلوگیری می شود، تعمیرکار خوب نیازمند دقت و تمرکز زیاد، حساسیت برای کمترین خطا در کار می باشد.
خودرو امروزه به یکی از وسایل معمول در امرار معاش افراد تبدیل شده است، بنابراین در صورت ایجاد مشکل فرد نیازمند تعمیر سریع آن می باشد، یکی از ویژگی های تعمیرکار خوب را میتوان توانایی حل تشخیص مشکل در کوتاهترین زمان دانست، تشخیص سریع مشکل به تعمیر زودتر منجر می شود.
آشنایی با تکنولوژی روز
یک تعمیرکار خوب باید با تکنولوژی های روز آشنا باشد، با توجه به ورود تکنولوژی ها به صنعت خودرو سازی و اتومات شدن بیشتر خودروها نیاز به تعمیرکار حرفه ای و خوب که با این مدل خودروها، عیب ها و روش حل آنها آشنایی داشته باشد، بیشتر احساس می شود،
تعمیرکار خوب با به روز کردن اطلاعات خود خدمات بیشتر و با کیفیت تری به مشتریان خود ارائه می دهد، این دانش و اطلاعات می تواند در زمینه هایی نظر موتور، سیستم های الکترونیک، سیستم های سوختی، گیر بکس های اتوماتیک و… باشد.
باز کردن موتور یا هرکدام از قطعات خودرو می تواند ایرادات بعدی را در پی داشته باشد، خراب شدن قطعات جانبی، یا پیدا شدن مشکلات جدید از جمله این ایرادات می باشد، توانایی مدیریت بحران، حفظ خونسردی و در دست گرفتن کنترل شرایط از جمله ویژگیهایی است که یک تعمیرکار خوب برای ارائه بهترین عملکرد باید دارا باشد.
بعضی از مشکلات خودرو نیاز به هزینه گزاف و عوض کردن قطعات ندارد و با کمی تعمیرات یا گاهی جزئی ترین کارها میتوان این مشکلات را رفع کرد، بنابراین تعمیرکار باید دارای صداقت باشد تا با هزینه کم مشکل خودرو مشتری را حل و هزینه اضافه و غیر معقول را دریافت نکند، گاهی لازم است، مکانیک خوب قطعه تعویض یا تعمیر شده را برای اطمینان مشتری در اختیار وی بگذارد.
سابقه کاری
از دیگر ویژگی های مکانیک خوب سابقه کاری است، مکانیک با سابقه کاری بالا در تشخیص و عیب یابی خودرو قویتر عمل کرده و داشتن اطلاعات در زمینه انواع مشکلات به او کمک میکند که در موقعیت های مشابه بهترین تصمیم را گرفته و با هر شرایط خاصی به شیوه مخصوص خود برخورد کند.
داشتن نظم و انضباط در محیط کاری یکی از دیگر ویژگی های یک تعمیرکار خوب می باشد، محیط کار تمیز و با انضباط علی الخصوص در روزهایی که ازدحام مشتریان بیشتر است، به مدیریت بهتر تعمیرکار کمک کرده و دید مثبتی در مشتریان ایجاد می کند.
استفاده از قطعات استاندارد و با کیفیت، آشنایی با مقررات کامل کار، استفاده از وسایل ایمنی و رعایت نکات مربوط به آن به تعمیرکار کمک می کند تا از بروز هر حادثه ای جلوگیری کند، بنابراین تابع مقررات بودن از دیگر ویژگی های یک تعمیرکار حرفه ای است.
خوش قولی و انجام کار در زمان مشخص
همچنین خوش قولی و انجام کار در زمان مشخص یکی دیگر از ویژگی های مکانیک خوب است، تعمیرکار در درجه اول باید کار را در زمان تعیین شده تحویل داده و در صورت طولانی تر شدن و نیاز به زمان بیشتر به هر دلیل باید این امر را به اطلاع مشتری برساند.
تعمیرکار و مکانیک خودرو هم مانند هر شغلی نیازمند گذراندن دوره های تخصصی و دریافت مدارک مخصوص می باشد، یکی از راه های تشخیص مکانیک خوب گواهینامه ها و مدارکی است که مکانیک از شرکت در دوره های مختلف در تعمیرگاه خود موجود دارد.
سخت ترین و پیچیده ترین مشکلات خودرو گاهی با کمی تفکر و ابداع روش های جدید قابل حل است، بنابراین داشتن نوآوری نیز می تواند یکی از ویژگی های تعمیرکار خوب باشد.
داشتن ساعت کاری مشخص
داشتن ساعت کاری مشخص برای شروع و پایان کار که باعث اطمینان خاطر مشتریان باشد و همچنین مشتری با آگاهی از زمان کاری تعمیرکار توانایی مدیریت زمان خود را داشته باشد.
و در نهایت داشتن پروانه کسب معتبر از ویژگی های یک تعمیرکار خوب می باشد.
بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 کیست؟
علی رغم قیمت بیشتر خودرو های دنده اتومات افراد زیادی هستند که به این خودروها علاقه دارند و هنگام خرید خودرو، دنده اتوماتیک را به دنده ساده و استاندارد ترجیح می دهند.
یکی از ماشین هایی که در تیپ های مختلف اتوماتیک قیمتی مناسبتر دارد و مناسب علاقه مندان خودرو های اتوماتیک است، پژو می باشد، پژو در تیپ های مختلف 206، 206sd، 207 و… به شکل اتومات نیز تولید شده یا قابل تغییر به اتوماتیک می باشد، خرید این مدل خودرو برای علاقه مندان این مدل به صرفه تر است.
هنگامی که یک خودرو معمولی به خودرو اتوماتیک تبدیل می شود، موتور قویتری نیاز دارد، این موتور در داخل شهر که نیاز به تعویض متعدد دنده است، موجب اتلاف بیشتر سوخت می شود. گیر بکس پژوهای 206 اتوماتیک از نوع پنج دنده ای است، به این معنا که دارای 4 دنده جلو (برای تعیین سرعت) و 1 دنده عقب می باشد.
مشکلات گیربکس اتوماتیک 206
گیربکس اتوماتیک 206 نیز مانند سایر گیر بکس ها دارای مشکلاتی نظیر فرسایش روغن و اصطکاک قطعات به دلیل داغ شدن آب رادیاتور، قفل شدن دنده و عدم تغییر در سرعت های بالا، لغزش خودرو و صداهای گیر بکس می باشد، صاحبان خودرو برای حل تمام این مشکلات نیازمند مراجعه به تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 هستند و عدم مراجعه به تعمیرگاه در این شرایط می تواند موجب بروز مشکلات جدیتر در خودرو بشود
در شناسایی بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 مانند سایر خودرو های اتوماتیک باید با ویژگی های تعمیرکار خوب آشنایی کامل داشت و به تمام این نکات توجه کرد.
در مورد بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 باید به این نکته توجه کرد که تعمیرکار مذکور دارای سابقه کاری زیاد در زمینه تعمیر خودرو های 206 اتومات باشد و با تمام اجزاء، معایب و مشکلات گیر بکس های 206 آشنایی داشته باشد،
با توجه به این که گاهی این مدل از گیر بکس به طور مجزا و بعد از خرید خودرو بر آن قرار میگیرد، تعمیرکار باید تجربه کاری با این نوع از خودرو های تغییر یافته را نیز داشته باشد، آشنایی با قطعات مخصوص، مشکلاتی که به طور اختصاصی مربوط به گیربکس اتوماتیک 206 می باشد،
با توجه به این که گیر بکس اتوماتیک خودرو های 206 نیز مانند سایر خودرو های اتوماتیک از دو بخش واحد الکترونیکی کنترل یا کامپیوتر و مجموعه قطعات فیزیکی و مکانیکی داخلی گیر بکس می باشد،
تعمیرکار 206 باید از دانش به روز در زمینه گیر بکس های اتوماتیک برخوردار باشد و با وظیفه هرکدام از این بخش ها آشنایی کامل داشته باشد. از جمله ویژگی های بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 است.
از اینکه مقاله بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 مطالعه کردید متشکریم.