بهترین تعمیرکار ساعت مچی

بهترین تعمیرکار ساعت مچی

در این مقاله تصمیم داریم با تشریح موضوع بهترین تعمیرکار ساعت مچی در خدمت شما همراهان گرامی باشیم. با ما همراه باشید.

ساعت یکی از مهم ترین اختراع ها در تاریخ بشر است. تا پیش از اختراع ساعت و ابزاری برای اندازه گیری وقت، انسان های اولیه مبنای مشخصی برای انجام کارهای خود نداشتند و عموما با طلوع و غروب خورشید برای کارهای خود برنامه ریزی می کردند

اما پس از اختراع ابزارهای اندازه گیری زمان نظم و انضباط به زندگی انسان راه پیدا کرد و مفهوم برنامه ریزی به زندگی انسان قدم گذاشت.

با گذشت زمان و توسعه و پیشرفت تکنولوژی ابزارهای اندازه گیری زمان هم تکمیل شده و در نهایت ساعت مچی به شکل امروزی خود اختراع شد و به ثبت رسید.

پس از اختراع هم همواره در طول زمان آپشن های مختلف به آن اضافه شد و حتی لاین ساعت های خاص و جواهرنشان راه اندازی شد.

این اواخر هم با پیشرفت علم ساعت های مچی هوشمند به بازار ارائه شدند که نه تنها زمان را نشان می دهند، بلکه طوری است که گویی یک کامپیوتر و تلفن همراه هم در اختیار دارید.

در ادامه به بررسی تاریخچه ی ساعت های مچی پرداخته و انواع ساعت ها، نکات انتخاب آن و نحوه ی نگهداری را بر می شماریم، سپس به ویژگی های یک تعمیرکار خوب ساعت مچی اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه ی ساعت های مچی چیست؟

چرا جهت گردش عقربه های ساعت از راست به چپ یا اصطلاحا ساعتگرد است؟

آیا نوع ساعت در تعمیر ساعت تاثیر دارد؟

خصوصیت های مهم ساعت مچی خوب از منظر بهترین تعمیرکار ساعت مچی چیست؟

نکات مهم برای خریدن ساعت مچی جیست؟

گام های اصلی برای چکاپ و تعمیر کردن ساعت مچی چیست؟

بهترین تعمیرکار ساعت مچی چه ویژگی هایی دارد؟

تاریخچه ی ساعت های مچی

تاریخچه ی ساعت های مچی
تاریخچه ی ساعت های مچی

درباره این که نخستین بار کدام تمدن توانست موفق به اندازه گیری زمان شود، بحث های زیادی موجود است و هر پژوهشگری معتقد به تمدن خاصی است.

برخی می گویند اولین بار هندی ها وسایل اندازه گیری زمان را درست کردند، اما نظر بعضی دیگر روی یونانی هاست، عده ای به مصری ها معتقدند و گروهی بابلی ها را پیشگام در ساخت ابزار سنجیدن زمان می دانند،

اما موردی که همه ی پژوهشگران روی آن اتفاق نظر دارند، این است که پنج هزار سال تا شش هزار سال پیش در قسمت هایی از آسیای مرکزی و بخش های شمالی آفریقا که تمدن های بزرگی وجود داشتند، مردمی که در آنجا زندگی می کردند برای کامل کردن روز شمار خود و علاوه بر این برای دانستن وقت تصمیم به ساخت ابزاری برای اندازه گیری زمان گرفتند.

ساعت از با قدمت ترین ساخته های دست بشر است

ساعت از با قدمت ترین ساخته های دست بشر است که برای اندازه گرفتن فاصله های زمانی با طول کمتر از یونیت های طبیعی یعنی روز و ماه و سال به کار گرفته میشد. ساعت را ابزاری می دانند که برای تخمین زدن، به نمایش گذاشتن و نگه داشتن زمان قابل استفاده می باشد.

ساعت مچی در زبان انگلیسی واچ watch نامیده می شود و در مورد ریشه ی تاریخی آن دو باور متفاوت وجود دارد. نظریه ی اول بیان می کند که این واژه به این علت به وجود آمده که گاردهای شهر در کشور انگلستان در گذشته به نام woecce شناخته می شدند و آنها از این مفهوم برای جستجوی تغییراتی که در زمان نگهبانی آنها به وجود می آمده بهره می بردند.

نظریه ی دوم به این اعتقاد دارد که این مفهوم به وسیله ی ملوان ها و در سده ی هفدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفت و آن ها از آن برای عوض کردن ساعت های کشتی خود استفاده میکردند.

واژه ی ساعت

واژه ی ساعت
واژه ی ساعت

واژه ی ساعت یا به انگلیسی clock از زبان های هلندی، فرانسوی و لاتین به ترتیب clocca , clagan گرفته شده است و به مفهوم زنگ است. کسانی که در حوزه ی ساعت کار می کنند، خود این کلمه را به مفهوم وسیله ای با ساز وکار معین برای بیان کردن فاصله های زمانی به شکل شنیدنی می دانند.

هر ساعت به کمک زدن زنگ یا ناقوس یا آهنگ زمان را بیان می کند. در قدیم ابزاری که برای بیان زمان، اما بدون هیچ صدایی به کار میرفت را زمان شمار می نامیدند

اما امروزه به شکل کلی ساعت به ابزاری برای معین کردن و نشان دادن وقت گفته می شود، البته که ساعت های مچی با ساعت های دیواری متفاوت هستند و وجه تمایز آنها با هم قابل حمل بودن است.

نخستین ساعت مچی به شکل و شمایلی نزدیک به امروزه در سال هزار و پانصد و هفتاد و یک توسط رابرت دادل به ملکه ی انگلستان الیزابت اول تقدیم شد.

این ساعت مچی اولین نوع از نسل تکامل یافته ی خود محسوب میشد. با قدمت ترین ساعت مچی که دقیقا مشابه انواع امروزی و به شکل دستبندی موجود است، در سال هزار و هشتصد و شش توسط ناپلئون بناپارت به همسر وی جوزفین دوبارناس هدیه داده شد.

ساعت های مچی از اول بیشتر به وسیله ی بانوان مورد استفاده قرار میگرفت

جالب است، بدانید که ساعت های مچی از اول بیشتر به وسیله ی بانوان مورد استفاده قرار میگرفت و آقایان تا ابتدای سده ی بیست بیشتر از ساعت های جیبی که با زنجیر به کت متصل میشد بهره می بردند.

نخستین نمونه ساعت مچی های مخصوص آقایان به وسیله ی نظامیان مورد استفاده قرار گرفت. این امر که در سال های انتهایی سده ی نوزدهم به وقوع پیوست به این علت بود که در طول دوران جنگ نیاز به تنظیم همخوان شدن مانورها به شدت احساس می شد.

در نتیجه ی همه ی اینها، ساعت های مچی برای آقایان تقریبا رسمی شد و مورد استفاده قرار گرفت. موسسه ای به نام گراستین Grastin در کشور انگلستان و شهر لندن توانست دیزاین ساعت مچی watch wristlet را به نام خود ثبت کند. تین ساعت در سال هزار و هشتصد و هشتاد تولید شد و در سال هزار و هشتصد و نود و سه به ثبت رسمی رسید.

سیر ساعت ها به ترتیب زیر است: ابتدا شاخص های آفتابی پدید آمدند که در دوران قدیم بسیار مرسوم بودند و فقط با کمک زاویه ی تابش نور خورشید می توانستند وقت را تشخیص دهند، سپس ساعت های شمعی پدید آمدند که با توجه به سوختن شمع ها زمان را تشخیص می دادند.

ساعت های شنی

ساعت های شنی
ساعت های شنی

بعد از آن نوبت به ساعت های شنی رسید که با توجه به میزان ریزش شن چندین دقیقه یا چندین ساعت را مشخص می کردند. نوع دیگر ساعت ها انواع آبی بودند و قدمتی نزدیک به ساعت های آفتابی دارند. این مدل ها زمان را با توجه به میزان آبی که از داخل یک مخزن به درون کاسه ای مدرج ریخته می شود، اندازه میگرفتند.

یونانی ها و رومی ها انواع پیشرفته تری از ساعت های آبی را به کار میبردند که دارای چرخ دنده هایی بودند و میزان دقت را افزایش می دادند.

ساعت های دارای آونگ یا پاندول

نسل بعدی متعلق به ساعت هایی بود که از یک آونگ یا پاندول بهره می بردند و در سال هزار و ششصد و پنجاه و شش اختراع شدند.

تا سال هزار و نهصد و سی این نوع از ساعت که به وسیله ی کریستین هویگنس ساخته شده بود طراحی و در زمره با دقت ترین ساعت ها قرار داشت. پس از این نوبت به ساعت های مچی رسید.

این مدل از ساعت که در سال هزار و پانصد و بیست و چهار در کشور آلمان به وسیله ی شخصی به نام پیتر هنلین ساخته شدند. بقیه ی انواع ساعت ها در سال هزار و پانصد و چهل و هشت تکامل پیدا کردند و پس از سال هزار و پانصد و هفتاد و پنج اکثرا ساعت ها در کشورهای سوئیس و انگلستان ساخته شدند.

آن موقع یکی از ایرادهایی که وجود داشت، در بحث در دست بودن ساعت و جا به جایی آن مطرح بود، اما پس از گذشت زمان مخترعان به این فکر افتادند که از استیل که فلزی سبک بود استفاده کنند و در نتیجه نخستین نسل از ساعت هایی که قابل جا به جایی بودند از آن ساخته شدند.

پس از استیل، آلیاژ برنج مطرح شد که آن هم بازدهی فوق العاده ای داشت و تا کنون ساعت هایی که از این جنس ساخته شده اند، عیب و ایراد دار نبوده اند.

در انتها هم برای یکسان سازی زمان در تمام دنیا در سال هزار و هشتصد و هشتاد و چهار موقعیت گرینویچ در کشور انگلستان به عنوان یک مبدا انتخاب شد و اسم آن را نصف النهار صفر درجه گذاشتند و در کل دنیا محل شروع زمان محسوب می شود و تایم تمامی کشورها با توجه به آن سنجیده می شود.

جهت گردش عقربه های ساعت

جهت گردش عقربه های ساعت
جهت گردش عقربه های ساعت

نخستین ابزاری که برای اندازه گیری زمان توسط انسان به کار گرفته شد ساعت های آفتابی بودند. این ساعت ها برخلاف ساعت های آبی یا شنی که یک دوره زمانی را اندازه می گرفتند و به نمایش می گذاشتند، قادر بودند به هر وقتی در شبانه روز یک تایم معین و غیر نسبی بدهند.

به همین دلیل است که ساعت های موجود فعلی در حال حاضر را از نسل ساعت های آفتابی می دانند. این نوع از زمان شمار برای دفعه ی اول در نیمه ی شمالی کره ی زمین که عموم تمدن های قدیمی در آنجا شکل گرفته بودند به ظهور رسید و بعد از آن مورد استفاده قرار گرفت.

در این نقطه ی جغرافیایی خورشید از جنوب به حرکت در می آمده و از سمت شرق به غرب جا به جا می شده است، به همین دلیل سایه ای که یک ابزار معین به وجود می آورده، یک دوره ی ساعتگرد یا از راست یه چپ را می پیموده است. فلسفه ی انتخاب جهت ساعتگرد برای ساعت ها هم همین موضوع است.

انواع مختلف ساعت

انواع مختلف ساعت
انواع مختلف ساعت

به طور کلی ساعت ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. ساعت های آنالوگ
  2. ساعت های دیجیتال
  3. ساعت های دیجیتال/آنالوگ

در ادامه به توضیح مختصری راجع به هریک می پردازیم.

  1. ساعت های آنالوگ: این نوع ساعت ها دارای عقربه و شماره هستند و با عددهای یونانی نشان داده می شوند. بیشتر کاربرد این ساعت ها برای انجام کارها و دیدارهای رسمی است.
  2. ساعت دیجیتال: این ساعت ها همانطور که از نامشان پیدا است، زمان را توسط اعداد دیجیتالی به نمایش میگذارند و فاقد عقربه هستند. بیشتر کاربرد این نوع از ساعت برای استفاده ی روزانه و موقعیت های خودمانی است.
  3. ساعت دیجیتال/آنالوگ: این ساعت همانطور که معلوم است، هر دوی ویژگی ساعت های بالا را با هم دارا است. این نمونه ها به شدت کاربردی بوده و برای استفاده ی روزانه و محل کار به کار می روند، اما برای قرارهای رسمی قابل استفاده نیستند.

چه عواملی در قیمت ساعت تاثیرگذار هستند؟

چه عواملی در قیمت ساعت تاثیرگذار هستند؟
چه عواملی در قیمت ساعت تاثیرگذار هستند؟

عامل های مختلفی در بالا و یا پایین بودن قیمت ساعت تاثیر دارد. برند ساعت، جنس بدنه، جنس بندها، نوع شیشه، میزان ضدآب بودن و غیره از جمله عامل هایی هستند که بر قیمت یک ساعت تاثیر می گذارند.

عموما مهمترین این فاکتور برند مورد نظر است که خب برندهای درجه ی یک قطعا مواد درجه ی یک را در ساخت ساعت های خود استفاده می کنند و در نتیجه به نوعی سایر عامل ها درون همین مشخصه پنهان شده است.

خصوصیت های مهم ساعت مچی خوب از منظر بهترین تعمیرکار

خصوصیت های مهم ساعت مچی خوب از منظر بهترین تعمیرکار
خصوصیت های مهم ساعت مچی خوب از منظر بهترین تعمیرکار

ساعت مچی یکی از وسایل جانبی یا اکسسوری هایی است که کاملا سلیقه ای بوده و افراد با ویژگی های متفاوت خواهان انواع مختلفی از آن هستند. در نتیجه این که مدل یا برندی خاص را ارجحیت ببخشیم عملا پاسخگو نیست،

بلکه باید ویژگی هایی که هر نوع از ساعت های مچی خوب که آن ها را از نمونه های نامرغوب متمایز می کند را بدانیم و آن ها را در هنگام خرید بررسی کنیم. معمولا بهترین تعمیرکار ساعت مچی برای یک ساعت خوب مشخصاتی تعیین کرده است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

جنس ماده های تشکیل دهنده ی ساعت:

ساعتی که از لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی ساخته شده باشد، باید جنس آن استیل ضد زنگ باشد. این نوع از ماده ی تشکیل دهنده در برابر نم و رطوبت کاملا مقاوم بوده و مثلا با عرق کردن دچار ایراد نمی شود. علاوه بر این، این نمونه ها عموما آلرژی های پوستی هم ایجاد نمی کنند.

نوع آبکاری ساعت هم اهمیت زیادی دارد و سبب حفظ شدن رنگ ساعت اعم از مشکی، نقره ای، طلایی و غیره می شود. اگر ساعتی بدون آبکاری کردن عرضه شود، بعد از گذشت یک تا چند سال و در صورت بهره بردن متناوب از آن رنگش تیره شود.

تمامی ماده هایی که در ساخت ساعت به کار رفته اندريال در قسمتی از آن که روی پوست دست قرار می گیرد، حکاکی شده اند.

حک شدن واژه های استیل ضد زنگ

ذکر این نکته ضروری است که اگر واژه های استیل ضد زنگ در قسمت پشتی ساعت حک شده باشد، به این معنی است که فقط قسمت پشتی ساعت از این جنس است.

علاوه بر این ها وزن ساعت هم مورد اهمیت است و نشانگر این است که استیل سازنده ی آن تا چه حد مرغوب است و نوع موتور ساعت را مشخص می کند.

عموما مارک های خوشنام و محبوب در تولید ساعت از استیل سیصد و شانزده ال 316L بهره میبرند که ضد زنگ هم هست. این نوع از استیل میزان خالصی بیشتری نسبت به انواع دیگر استیل دارد.

این مورد و مدل آبکاری ساعت عموما روی آن ثبت نمی شود و برای اطلاع از این موارد باید از فروشنده کسب اطلاع کرد.

اگر برندی که شما برای خرید انتخاب کرده اید، از نظر قیمتی ارزش بالایی داشته باشد، میشود اطمینان داشت که نوع استیل مصرفی آن مرغوب است. از میان انواع ساعت مدل های تیتانیومی و سرامیکی با کیفیت تر و مستحکم تر هستند و البته که از نظر قیمتی هم در درده ی بالایی قرار دارند.

موتور ساعت:

عموما ساعت های مچی با کیفیت و اقتصادی از دو نوع موتور درست می شوند: موتورهای کوارتزی یا موتورهای مکانیکی. موتورهای از جنس کوارتز با باتری کار می کنند و عموما در رده های قیمتی مناسب برای خرید و مقرون به صرفه هستند.

یکی از اساسی ترین ویژگی های این نوع از موتورها تعداد قطعه های حرکت کننده ی پایین تر آن ها است که سبب می شود، آن ها با دقت بیشتر کار کنند و صرفه ی اقتصادی داشته باشند.

از برندهای موتور ساعت مچی می توان به میوتا که ژاپنی است و سیکو و روندا که سوییسی می باشند، اشاره کرد که اگر به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند و نگهداری خوبی از آنها به عمل بیاید تا چندین و چند دهه بدون هیچ مشکلی کار می کنند.

نکته ی مثبت این دسته از موتورها اول استحکام و ماندگاری آن ها و سپس بهایی است که برای آن پرداخت می شود، است.

توانایی تحمل آب:

میزان تحمل آب هر نوع ساعت مچی استاندارد و دارای سطح کیفی مناسب تقریبا معادل سه اتمسفر باید باشد. یکی از پرخطر ترین چیزها که بیشترین مشکل را برای ساعت مچی به وجود می آورد تماس ساعت با آب است.

در نتیجه یکی از ویژگی هایی که سبب بالا بردن سطح کیفی و مرغوبیت ساعت می شود، همین توانایی مقاومت در برابر آب است. همانطور که موتور و جنس قطعات درجه بندی دارند، ضد آب بودن ساعت هم مقدارهای متفاوتی دارد.

اگر روی بدنه ی ساعت عدد ده اتمسفر (10 ATM) را حک کرده باشند، یعنی ساعت مورد نظر تا فشاری برابر با ده اتمسفر یا تا عمق صد متری توانایی تحمل دارد.

این عدد بسیار بالا بوده و عموما برای کسانی که اهل شنا هستند و به ساعت هم احتیاج دارند، مناسب است. فشارهای سه اتمسفر و پنج اتمسفر هم از جمله مقاومت های ساعت ها در برابر آب هستند که اگر ساعتی توانایی تحمل فشار پنج اتمسفر را داشته باشد، برای حمام رفتن مناسب است

و فشار سه اتمسفر هم حداقل میزان ضد آبی هست که یک ساعت باید داشته باشد تا شخص دارنده در کمترین حالت هنگام شستشوی دست های خود مشکلی نداشته باشد.

جنس بند ساعت:

بند ساعت یکی از مواردی است که علاوه بر زیبایی ساعت در راحتی شخص هم تاثیر گذار است. برای انتخاب بند ساعت باید به سیستم بدنی خود هم توجه داشته باشید. برای نمونه اگر پوست آلرژیکی دارید، مهم است که نوع بند را ضد حساسیت انتخاب کنید،

همچنین اگر تماس زیادی با آب دارید، سعی کنید، بند چرمی که ضد آب نیست، را از انتخاب های خود حذف کنید. علاوه بر این هنگام خرید نحوه ی اتصال بند به بدنه را بررسی کنید و از تناسب آن مطمئن شوید. دوخت های روی بند ساعت درانواع چرمی هم با اهمیت هستند و باید بسیار باریک و دارای تقارن باشند.

امیدواریم تا اینجا از خواندن پست بهترین تعمیرکار ساعت مچی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

شیشه ی ساعت:

معمولا انواعی از ساعت مچی که در سطح کیفیت قابل قبول رو به بالا قرار دارند، دارای شیشه هایی هستند که از یاقوت درست شده است و ضد خش می باشد.

استفاده از این جنس برای شیشه ی ساعت باعث می شود که حتی با وجود استفاده ی متناوب و هر روزه باز هم شیشه به شکلی شفاف و بودن هیچ گونه خراشیدگی به کار خود ادامه دهد،

البته این موضوع به سلیقه ی طراح و نیز هدفی که برای ساعت دارد، هم وابسته است. انواعی که دارای سطح کیفی متوسط و رو به پایین هستند، جنس شیشه شان کریستال یا معدنی است. اگر جنس شیشه ی یک ساعت یاقوتی باشد، این موضوع قطعا در یک قسمتی از بدنه ثبت می شود.

داشتن جزئیات و پرداخت های زیبا:

داشتن جزئیات و پرداخت های زیبا:
داشتن جزئیات و پرداخت های زیبا:

ساعتی که همه ی خصوصیات بالا را داشته باشد، فقط یک چیز کم دارد و آن هم پرداخت و زیبا سازی آن است. یکی از وجوه تمایز یک ساعت کم قیمت با یک ساعت با صرفه ی اقتصادی همین موضوع وجوه پرداخت است.

ساعت مچی مناسب است که در عین راحتی پرداخت، کاری های زیبایی هم داشته باشد. توجه به جزئیات همیشه سبب می شود، کالای مورد نظر مورد پسند عموم و اغوا کننده باشد.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله بهترین تعمیرکار ساعت مچی هستید.

پیشینه ی تاریخی برند ساعت مچی:

عموما ساعت هایی که از برندهای با سابقه انتخاب می شوند، برای خدمات پس از فروش و تامین قطعه های مورد نیاز به مشکلی برخورد نمی کنند،

البته نشان های تجاری هم هستند که ممکن است، پس از گذشت چند سال از بین رفته و دیگر موجود نباشد، اما در هر صورت بررسی تاریخچه ی یک نشان تجاری راهی عاقلانه است و قطعا به خرید مناسب کمک می کند.

تا اینجا با مبحث پیشینه ی تاریخی برند ساعت مچی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بهترین تعمیرکار ساعت مچی با ما همراه باشید.

برگزیدن و خرید ساعت مچی

برگزیدن و خرید ساعت مچی
برگزیدن و خرید ساعت مچی

برای اینکه بتوانید بهترین و با کیفیت ترین خرید را داشته باشید، لازم است، نکته هایی را رعایت کنید.

در ابتدا لازم است، از اشخاصی که اطراف خود دارید، مانند دوستان یا فامیل و غیره پرس و جو کنید که قبلا چه مدل ساعتی داشته اند و کدام یک از ساعت هایشان برای آنها کاربرد بیشتری داشته است، یا کدام مدل طول عمر بالاتری داشته است.

یکی از بهترین روش ها برای جستجو در مورد ساعتی که میخواهید بخرید گوگل کردن یا عبارتی سرچ کردن آنلاین است. در اینترنت شخص می تواند در مورد نوع و مارک تجاری ک مد نظر دارد، تحقیق کند و طرح های متفاوت را تماشا کند.

در بالا تعدادی ویژگی برای یک ساعت با کیفیت ذکر شد. لازم است، هنگام خرید این ویژگی ها را مورد توجه قرار دهید و ببینید آیا با چیزی که شما در نظر دارید، همخوانی دارد، یا خیر.

مهم است که زمان خرید به نوع احتیاج خود دقت کنید. برای نمونه شخصی که تاجر است و به کشورهای مختلف سفر میکند باید ساعتی داشته باشد که در مناطق مختلف قابل استفاده بوده و وی را کمک کند. به سبک فعالیت های خود توجه داشته باشید،

اگر اهل ورزش و خصوصا کوهنوردی هستید، مقدار مقاومت ساعت در مقابل فشار را تحت بررسی قرار دهید، همچنین اگر کار شخص در محیط هایی با دمای بالا است، باید تحمل حرارت ساعت را مد نظر قرار دهد.

شکل هندسی صفحه ی ساعت

شکل هندسی صفحه ی ساعت هم بسیار مهم است. دایره، مستطیل، بیضی و حتی مثلث و لوزی از انواع شکل های هندسی برای صفحات ساعت هستند.

این انتخاب کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به نظر شخصی فرد دارد. علاوه بر این ساعت باید به خوبی روی دست بنشیند و با توجه به آناتومی مچ و دست فرد انتخاب شود. علاوه بر این رنگ آن هم جز اینکه سلیقه ای است، باید با رنگ پوست شخص نیز هارمونی داشته باشد.

انتخاب ساعتی با اندازه ی متناسب با فرد بسیار مهم است، چرا که اگر بندهای ساعت خیلی شل باشند، از دست می افتد و اگر بیش از حد سفت باشند، سبب آزار فرد می شوند.

قیمت ساعت هم یک فاکتور مهم در خرید ساعت مچی است. شما می توانید با توجه به بودجه ای که در نظر دارید، چند مدل ساعت را مد نظر قرار داده و بهترین را از بین آنها برگزینید.

روش اصولی مراقبت از ساعت های اتوماتیک

روش اصولی مراقبت از ساعت های اتوماتیک
روش اصولی مراقبت از ساعت های اتوماتیک

ساعت های اتوماتیک نوعی از ساعت ها هستند که از باتری استفاده نمی کنند، بلکه نیروی مورد نیاز برای چرخاندن عقربه ها را به صورت خودکار و مکانیکی به دست می آورند. برخی از مدل های این ساعت ها از نبض و به صورت کلی از حرکت دست فرد انرژی مورد نیاز خود برای حرکت را به دست می آورند.

برای این که ساعتی که از آن استفاده می کنیم، همیشه در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد و دچار مشکل نشود، باید یکسری از اصول را رعایت کرد. ساعت خود را در برابر ضربه محافظت کنید و آن را در شرایطی قرار ندهید که امکان برخورد ضربه وجود داشته باشد.

این نوع از ساعت های مچی باید از میدان های مغناطیسی که شدت بالایی دارند، دور نگه داشته شوند. هنگامی که میخواهید ساعت را تنظیم کنید، حتما پیچ مورد نظر را فقط به سمت جلو بپیچانید و از پیچاندن آن به هر دو طرف خودداری کنید.

هنگامی که از کوک استفاده می کنید، حال چه برای تنظیم ساعت باشد، چه برای کوک کردن حتما با دقت آن را بپیچانید و از فشار زیادی روی آن بپرهیزید.

گام های اصلی برای چکاپ و تعمیر کردن ساعت مچی

گام های اصلی برای چکاپ و تعمیر کردن ساعت مچی
گام های اصلی برای چکاپ و تعمیر کردن ساعت مچی

گام اول:

گام اول:در ابتدا باید بند ها از بدنه جدا شوند. به این منظور پین های بند را از بدنه باز می کنند و در نتیجه ی این عمل بند از بدنه جدا می شود.

گام دوم:

گام دوم: در این مرحله باید محفظه ی ساعت را باز کرده و قابی که در قسمت پشت آن قرار دارد، را جدا کنیم. پس از آن نوبت به جداسازی دسته ی کوک، چرخ دنده های داخلی و در آخر این کار عقربه های شمارنده زمان اعم از ثانیه شمار، ساعت شمار و دقیقه شمار را خارج کرده و در نهایت صفحه ی اصلی را از داخل محفظه بیرون می آوریم.

گام سوم:

گام سوم:این مرحله هم شامل جداسازی قسمت هایی می شود که این قسمت ها عبارت هستند، از: صفحه و دسته ی کوک.

گام چهارم:

گام چهارم: محفظه ی ساعت شامل چند بخش مختلف است: شیشه ی ساعت و جای شیشه، سوپاپی که درون و بیرون محفظه را از یکدیگر جدا می کند، واشرها، قسمت های نگه دارنده و غیره. کلیه ی این قسمت ها در این مرحله باید از داخل محفظه ی ساعت بیرون آیند.

گام پنجم:

گام پنجم: در این مرحله باید تمامی قطعه هایی از ساعت که از داخل آن بیرون آمده اند،در یک قاب قرار بگیرند تا مکان هر یک اجزای خارج شده مشخص باشند.

گام ششم:

گام ششم: در این مرحله باید فضای درونی ساعت و بندهای آن تمیز شده و در اصطلاح نوسازی شوند. به این عمل پولیش زدن گفته می شود.

گام هفتم:

گام هفتم: در این مرحله از چکاپ و بررسی ساعت باید قاب و همچنین بندها تمیز شده و آنها را شست.

گام هشتم:

گام هشتم: در این مرحله کلیه ی قسمت هایی از ساعت که پیاده سازی شده بودند، دوباره درون آن جاسازی شوند. قاب باید دوباره سر جای خود قرار بگیرد و پس از آن نوبت به شیشه ی صفحه، محفظه، پین ها، دسته ی کوک، واشرهایی که نقش محافظتی دارند و در نهایت شکاف بندها.

گام نهم:

گام نهم: اگر ساعت از ویژگی ضد آب برخوردار است، باید در این مرحله تحت بررسی قرار بگیرد و در صورت وجود ایراد آن را تعمیر کرد.

گام دهم:

گام دهم: در این مرحله ها تمامی عقربه ای ساعت، دقیقه و ثانیه شمار در محل های مخصوص خود قرار بگیرند.

گام یازدهم:

گام یازدهم: در این مرحله اگر قطعه ای از ساعت دچار مشکل باشد، مشخص می شود و از قطعه های متحرک ساعت تمیز داده می شود، سپس این قطعه را یا ترمیم کرده و در جای خود قرار می دهند و یا با یک قطعه ی سالم تعویض می نمایند.

گام دوازدهم:

گام دوازدهم: در این مرحله قطعه هایی از ساعت که حرکت می کنند و آن ها را از موتور جدا کرده ایم به وسیله ی روش های مخصوص تمیز و یا شسته می شوند.

گام سیزدهم:

گام سیزدهم: در این مرحله کار عیب یابی و چکاب و ترمیم ساعت همه به پایان رسیده اند و باید نحوه ی حرکت ساعت با دقت فراوان تحت نظارت قرار بگیرد و از سالم و بی عیب بودن آن مطمئن شد.

گام چهاردهم:

گام چهاردهم: این مرحله آخرین مرحله از چکاپ ساعت است و در آن قطعه های متحرک نصب شده و در نهایت روغن کاری میشوند. این کار باید حتما بر طبق دستورات و قانون های شرکت سازنده ی ساعت که همان برند آن است، انجام گیرد.

گام پانزدهم:

گام پانزدهم: نحوه ی کار قطعه های متحرک ساعت را مورد بررسی قرار می گیرد. این چکاپ باید بر اساس ضابطه ها و قوانین مخصوص کنترل کیفی نشان تجاری انجام شود.

گام شانزدهم:

گام شانزدهم: در این مرحله باید سرعت موتور با استانداردهای مورد نظر مطابقت داده شود و اگر نیاز به اصلاح شدن دارد، حتما ترمیم شود.

گام هفدهم:

گام هفدهم: صفحه ی ساعت باید حتما ترمیم و دوباره تنظیم شود و حتی اگر لازم باشد، عقربه ها را عوض کنیم.

گام هجدهم:

گام هجدهم: بخش های قابل حرکت ساعت را که درون قاب آن قرار دارند، باید پوشانده شوند.

گام نوزدهم:

گام نوزدهم: کوک کردن ساعت هایی که از نوع مکانیکی هستند و میزان دقت آن ها باید بررسی و دوباره ست شوند.

گام بیستم:

گام بیستم: در این مرحله قاب ساعت کاملا بسته می شود و میزان ضدآب بودن ساعت مچی بررسی می شود.

گام بیست و یکم:

گام بیست و یکم: ساعت را ست کرده و از نظر فنی چکاپ دوباره می شود، همچنین در این مرحله ریزه کاری ها و جزئیات ساعت بعد از اسمبل شدن هم تحت نظر قرار میگیرد. به علاوه سرعت ساعت و صحت عملکرد آن بعد از یک روز کاری هم چک می شود.

گام بیست و دوم:

گام بیست و دوم: مقدار انرژی ای که ساعت می تواند در خود نگه دارد، هم تحت بررسی قرار می گیرد.

گام بیست و سوم:

گام بیست و سوم: بند ساعت را باید در این مرحله متناسب کرد.

گام بیست و چهارم:

گام بیست و چهارم: ساعت بررسی نهایی می شود و پیش از آن که به مشتری تحویل داده شود، صحت کار آن را به مشتری نشان می دهیم و سپس آن را تحویل می دهیم.

شما در حال خواندن پست بهترین تعمیرکار ساعت مچی هستید.

بهترین تعمیرکار ساعت مچی

بهترین تعمیرکار ساعت مچی
بهترین تعمیرکار ساعت مچی

اگر برای ساعت مچی شما که از قضا از برند معروف و اورجینال هم هست و با توجه به قیمت ارز ارزش زیادی هم دارد، اتفاقی پیش بیاید و دچار مشکل شود، باید حتما به یک تعمیرکار مجرب ساعت مراجعه کنید،

چرا که هزینه های مراجعه کردن به یک تعمیرکار غیر حرفه ای به مراتب بیشتر از هزینه ای است که شما بابت کاری که یک تعمیرکار حرفه ای و دوره دیده انجام میدهد باید پرداخت کنید.

تعمیرکار نابلد علاوه بر اینکه ممکن است، نتواند ساعت شما را عیب یابی و رفع اشکال کند این خطر را هم دارد که به قسمت هایی از ساعت خصوصا قسمت های حساس ساعت هم آسیب برساند.

علاوه بر این اگر به مراکز غیر معتبر مراجعه کنید، ممکن است، از قطعه های تقلبی برای ترمیم ساعت شما استفاده کنند که می تواند سبب آسیب های جدی به سیستم کاری ساعت مچی شود.

تعمیرکار ساعت مچی باید حتما در مورد تمامی انواع ساعت های موجود در بازاری که در حال کار در آن است، اطلاعات جامع و کاملی داشته باشد.

وی باید تمامی نشان های تجاری معروف و به روز دنیا را شناخته و تمامی خصوصیت های قطعه های این ساعت ها را بلد باشد تا بتواند در کار خود زبده و کارکشته شود.

تعمیرکار ساعت حرفه ای باید دارای اطلاعات به روز در حوزه ی کاری خود باشد و در تمامی دوره ها و ورکشاپ های تخصصی مربوط به تعمیرات ساعت یا شناخت و عیب یابی آن شرکت کند.

تعمیرکار خوب و کاربلد در حوزه ی ساعت های مچی باید با موارد زیر آشنایی داشته باشد:

تعمیرکار خوب و کاربلد در حوزه ی ساعت های مچی باید با موارد زیر آشنایی داشته باشد:
تعمیرکار خوب و کاربلد در حوزه ی ساعت های مچی باید با موارد زیر آشنایی داشته باشد:

تمامی نمادها و علامت ها را به خوبی بشناسد و با اصطلاحات مربوط به کار آشنا باشد.

باید با ساز وکار ساعت های مکانیکی و همچنین الکترونیکی آشنایی داشته باشد و قطعات درونی ساعت را به خوبی بشناسد.

بداند پاندول پیچی چیست و دورهای کند و سریع چه هستند.

تعمیرکار باید با ساعت های مکانیکی و الکترونیکی آشنایی کامل داشته باشد و بتواند بخش های مربوط به تقویم را عیب یابی و ترمیم کند.

تعمیرکار خوب و کاربلد در حوزه ی ساعت های مچی باید با موارد زیر آشنایی داشته باشد:

با نحوه ی عوض کردن کمپلت چرخ بالانس balance wheel آشنایی داشته باشد.

بتواند شاسی ساعت و سنگ ها را به خوبی و درستی روغن کاری کند.

به مبحث بند ساعت اشراف کامل داشته باشد و بتواند آن را تعمیر کرده، پین های متفاوت را از هم تشخیص دهد و چگونگی تنظیم کردن بندهای فلزی را بلد باشد.

در بخش باتری کارکشته باشد، انواع مدل های باتری های لیتیومی را بشناسد و چگونگی عوض کردن باتری و چک کردن آن را بلد باشد.

بتواند شیشه و قاب را به درستی عوض کند.

با تمامی ابزارهای کار خود کاملا آشنایی داشته باشد و تجهیزات مورد نیاز این کار را داشته باشد.

در بحث ساعت های مچی الکترونیکی وارد بوده و قطعه های سازنده ی آنها را به خوبی بشناسد.

آشنایی با ساعت های خودکار

با ساعت هایی که ساز وکار خودکار دارند، کاملا آشنا و مسلط باشد.

با قطعه های سازنده ی ساعت های مچی مکانیکی کاملا آشنا باشد و مسلط به عیب یابی این دسته از ساعت ها باشد.

بتواند به راحتی قسمت های مختلف ساعت را از هم جدا کرده و سپس دوباره سر هم کند.

با موتورهای مختلف سازنده ی ساعت اعم از 5m62a-kenetic, ETA-7s26, Miyota 2030-8200-3936 آشنایی داشته باشد و به نحوه ی تعمیر آنها مسلط باشد.

با ساعت های کورنوگراف آشنایی داشته باشد و بتواند آنها را اسمبل و دی اسمبل کند، عیب یابی و چکاپ کند و در نهایت بتواند آنها را ترمیم کند.

با ساعت های کنتیک- سولار- اکودرایو آشنایی داشته باشد، ساز وکار آن ها را بشناسد و باز و بسته کردن آن ها را به خوبی بلد باشد.

رشته ی تعمیرکار ساعت یکی از رشته های فنی و هنری است که در آموزشگاه های آزاد هم تدریس می شود.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ساعت های مچی یکی از اکسسوری هایی هستند که کاملا کاربردی است و انتخاب آن عموما طبق سلیقه ی فرد صورت میگیرد. یک ساعت مچی از قسمت هایی اعم از شیشه، موتور، قاب، جزئیات و نقش و نگارها، عقربه ها و غیره تشکیل شده است.

اگر ساعت مچی شما دچار ایراد شود، باید نزد یک تعمیرکار حرفه ای برای ترمیم آن بروید، یک تعمیرکار ساعت باید برندهای مختلف ساعت را به خوبی بشناسد و با ساز وکار آن ها آشنایی داشته باشد. بتواند به خوبی آن ها را از هم باز کرده و دوباره سر هم بندی کند.

از اینکه تا پایان مقاله بهترین تعمیرکار ساعت مچی با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست بهترین تعمیرکار ساعت مچی نهایت بهره را برده باشید.

اگه حال کردی این پست رو با دوستات به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *